Monday, May 29, 2006

خشونت علیه تظاهرات آذری ها

Thursday, May 25, 2006

national post irresponsible publishing hoax

Iranian-Canadian Human Rights Groups condemn National Post’s irresponsible publishing hoax as spread of hatred


Lies will not promote human rights

May 20, 2006

On May 19th, 2006, the “National Post” published an article with subtitle” A color code for Iran's 'infidels' that was bias and unfounded which is unethical for the editors of the newspaper.

In printing an erroneous article in a main page and website of a Canadian wide publication will hurt the main beliefs of Canada as a multicultural society and violate the laws defined as hate crime.

The article is somehow attempting to make the similarity between inhuman actions by Nazis to discriminate against Jews in Germany in 1935, which later lead into the genocide of Jews.

We request that Federal Prosecution review the published article in the National Post, which shocked so many Iranian-Canadians.

We, Iranian who immigrated to Canada due to systematic violation of Human Rights by the Iranian authorities, are victims of hatred and lack of dialogues and understanding by the government. We are also well aware of the disaster of the spread of hatred amongst minorities since the flame of the hatred will spread to every group of a country regardless of the belief and race.

We urge Human Right activists, freedom lovers and politicians to take a stand on the issue since it will go beyond the Iranian-Canadians’ Community to promote peace, democracy, Human Rights and understanding of the rights of other minorities by the Middle East’s Governments.

We urge media to follow the principles of journalism for transparency on the real news and flow of right information.





Hossein Mahoutiha
Iranian Human Rights Activists Association, Canada (IHRAAC) : Faalanhrc@yahoo.ca


Saeed Soltanpour
Centre for Thought , Dialogue & Human Rights in Iran ( Toronto) : www.cdhriran.blogspot.com



1. A colour code for Iran's 'infidels' By Amir Taheri, National Post Published: Friday, May 19th, 2006

Tuesday, May 23, 2006

مديركل اجتماعي استانداري تهران درگفت‌وگو باايسنا هشدارداد:


مديركل اجتماعي استانداري تهران درگفت‌وگو باايسنا هشدارداد:
«طلاق» دراستان تهران فاجعه شد ركورد طلاق در استان طي20سال گذشته شكسته شد رخ داد روزانه 85 طلاق
سرويس: اجتماعي - شهري 1385/03/01 05-22-2006 11:58:47 8503-00114: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - شهري
مديركل امور اجتماعي استانداري تهران با اشاره به اين كه سال گذشته حدود يك ميليون نفر در استان تهران مستقيم و غيرمستقيم از
واقعه طلاق آسيب ديده‌اند، گفت: با اين شرايط 5/1 درصد سرانه جمعيت كشور در استان تهران از اين امر آسيب ديده‌اند.
ابراهيم رضواني در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين كه تخريب‌هاي رواني ناشي از طلاق از تخريب‌هاي ناشي از زمين‌لرزه بيشتر است، افزود: از 20 سال گذشته تا كنون درصدهاي طلاق افزايش يافته است به طوري كه سال 64، حدود 66 هزار ازدواج ثبت شد اما در همان زمان 11 هزار واقعه طلاق نيز رخ داد.
به گفته وي 16 درصد ازدواج‌هاي بيست سال گذشته منجر به طلاق شده است.
رضواني با بيان اين كه پايين‌ترين رقم طلاق استان طي 20 سال گذشته مربوط به سال 72 با حدود 81 هزار ازدواج و 8 هزار و 600 واقعه طلاق بوده است، تصريح كرد: در سال 72، 11 درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق شد و اين رقم پايين‌ترين درصد طلاق طي 20 سال گذشته در استان است.
مديركل امور اجتماعي استانداري تهران با بيان اين كه از سال 72 آمار طلاق در استان رو به رشد بوده است، يادآورشد: سال 84 ركورد طلاق‌ها طي 20 سال گذشته در استان شكسته شد، به طوري كه 19 درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق شده است.
وي گفت: سال 84، 118 هزار و 552 واقعه ازدواج و 22 هزار و 493 واقعه طلاق در استان تهران رخ داد، به طوري كه در سال گذشته روزانه حدود 85 فقره طلاق در استان ثبت شده است.
رضواني تاكيد كرد: البته آمارهاي موجود به اين معنا نيست كه همه ازدواج‌هاي سالانه منجر به طلاق شده است، چرا كه ممكن است خانواده‌هايي كه از هم جدا شده‌اند مشكلاتشان به چندين سال قبل باز گردد.
وي در ادامه با بيان اين كه پيام طلاق‌هاي ثبت‌شده دراستان تهران طي سال گذشته آن است كه در جامعه ما حدود 22 هزار و 500 زن بيوه شده و 22 هزار و 500 مرد نيز اولين زندگي و عشق خود را مواجهه با شكست ديده‌اند، افزود: آثار روحي و رواني عدم پذيرش خانواده و امكان نگهداري نكردن فرد در خانه و احتمال بروز خطرات اخلاقي در فرد و ... براي مرد طلاق گرفته و زن مطلقه زنگ خطري است.
مديركل امور اجتماعي استانداري تهران تصريح كرد: در مجموع 45 هزار زن و مرد در سال گذشته زندگي اول خود را از دست داده و با توجه به اين كه اكثر اين خانواده‌ها حدود دو فرزند داشته‌اند، 45 هزار فرزند نيز به عنوان فرزندان طلاق تحويل جامعه شده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: سال گذشته 90 هزار نفر در استان تهران يا مطلقه يا طلاق گرفته و يا فرزندان طلاق بوده‌اند، همچنين اگر بپذيريم به ازاي هر طلاق و گسستن زندگي حداقل 10نفر از اعضاي نزديك خانواده زن و مرد آسيب روحي و رواني دارند حدود 900 هزار نفر مستقيم و غيرمستقيم از امر طلاق آسيب مي‌بينند.
رضواني اظهار داشت: بسياري از زنان مطلقه، خانه‌نشين، افسرده و منزوي و دچار عقده‌هاي رواني شده و تمايلي به ارتباط نخواهند با ديگران داشت، اما در مقابل مردان عكس زنان بوده و خانه گريز مي‌شوند، لذا اگر مرد طلاق گرفته خانه گريز شود و فضاي جامعه نيز مستعد باشد، با توجه به اين كه ديگر تعهدي وجود ندارد خطرات زيادي چون انحرافات اخلاقي و رشد بيماري‌هاي خطرناك مسري (چون ايدز و هپاتيت) را در پي خواهد داشت.
مديركل امور اجتماعي استانداري تهران با اشاره به اين كه فرزندان طلاق حتي اگر پدر يا مادر حضانت آنان را بر عهده گيرد حسرت‌زده بوده و دچار آسيب روحي و رواني مي‌شوند، به ايسنا گفت: اين امر فرد را مستعد بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي در آينده مي‌كند، چرا كه فرزندان طلاق نه مهر مادر و نه پدر را حس كرده‌اند كه به آن عشق بورزند.
وي با طرح اين سؤال كه آيا نمي‌طلبد در كشور به طور جدي راههاي متوقف كردن رشد طلاق ارائه شود تا عواقب سنگين آن كاهش يابد، گفت: به طوري كه آمار طلاق در سال 84 نسبت به سال 83، 15 درصد رشد داشته است.
رضواني با تاكيد بر اين كه طلاق تمام فعاليت‌هاي فرهنگي، خدمات پيشگيرانه و درماني وآموزش در همه سطوح را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد، افزود: ظاهرا هيچ دستگاهي متولي متوقف كردن اين انفجار و از كار انداختن اين بمب (طلاق) نيست.
مديركل امور اجتماعي استانداري تهران در پايان بهترين راه براي پيشگيري از طلاق را اجباري كردن آموزش در يك مرحله قبل از خواستگاري و يك مرحله نيز بين عقد و ازدواج عنوان كرد.
مدير كل اجتماعي استانداري تهران آسيبهاي روحي و رواني ناشي از طلاق را ماندگار و بسيار سنگين‌تر و از حتي آسيبهاي روحي فوت نزديكان دانست و گفت: آمارهاي مربوط به طلاق در بسياري از مراكز ثبت مي‌شود ولي هيچ دستگاهي در كشور متولي كنترل و متوقف كردن رشد طلاق‌ها در كشور نيست.
رضواني با تاكيد بر اين كه بايد زنگ خطر جدي را به خصوص توسط رسانه‌ها به صدا درآورد، تصريح كرد: اگر از اين فاجعه بي‌صداي اجتماعي غافل باشيم، در آينده هم تلاش‌هاي فرهنگي و فكري ما بي‌ثمر خواهد شد.
وي در خصوص مقايسه رشد طلاق و ازدواج در كل كشور نيز به ايسنا گفت: در حالي كه ازدواجها در مقايسه سالهاي 83 و 84 كل كشور 8/8 درصد رشد نشان مي‌دهد، طلاق‌هاي ثبت‌شده در همين مدت 14 درصد رشد داشته است كه رقمي بسيار تامل برانگيز است.
مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران با ذكر اين مطلب كه بيش از 70 درصد موارد طلاق بين سنين 20 تا 39 سال رخ مي‌دهد، گفت: اگر ما در سياستگذاريها و برنامه‌ريزيهاي اجتماعي، اين سنين به خصوص سن 25 تا 29 سال را مدنظر قرار دهيم عدد بزرگي از آمار طلاق را تحت الشعاع قرار مي‌دهيم.
رضواني آموزش در زمان‌هاي قبل از خواستگاري، بين زمان عقد تا ازدواج و بعد از ازدواج به خصوص با تاكيد بر آموزش در زمان عقد تا ازدواج را از روش‌هاي مؤثر در كاهش طلاق عنوان كرد و خاطرنشان كرد: برخي معتقد به آموزش در دوران دبيرستان هستند ولي با وجود اين كه مخالف نيازهاي عاطفي و طبيعي انسان نيستم، نبايد در دوران دبيرستان به اين مسائل دامن زده شود.
وي افزود: انتخاب درست، غلبه بر احساسات و ضرورت سنخيت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و طبقات اقتصادي بايد اهداف آموزش‌هاي قبل از مرحله خواستگاري و در واقع پس از تصميم ازدواج براي دختران و پسران باشد.
مدير كل اجتماعي استانداري تهران گفت: مهمترين آموزش در مرحله عقد تا ازدواج است كه با هدف ايجاد تطابق فكري و فرهنگي و انتقال مفاهيم زوجين به يكديگر بايد انجام شود و در اين مرحله آموزش‌ها براي ايجاد تفاهم بيشتر و درك مفاهيم واقعي از يكديگر و كشف باور عيوب دختران و پسران از يكديگر و از بين بردن ايده آل‌هاي آنچناني از طرفين ضروري است.
رضواني آموزش بعد از عقد را براي كاهش توقعات زوجين از يكديگر ضروري خواند و گفت: آموزش مسايل بهداشتي در دوران بين عقد و ازدواج براي دختران و پسران بايد از اولويت‌هاي برنامه‌هاي آموزشي در اين مرحله قرار گيرد.
وي با انتقاد از افراط و تفريط در برگزاري مراسم ازدواج، ياد آور شد: با آموزش‌هاي به هنگام و درست بايد براي طرفين تفهيم كرد كه در بدو تشكيل خانواده تامين نيازهاي عاطفي و روحي بسيار مهمتر از تامين نيازهاي مادي است.
مدير كل اجتماعي استانداري تهران يكي از سياست‌هاي غلط رايج اجتماعي كشور را اين امر عنوان كرد كه ما به زن و شوهر مي‌گوييم بايد دوندگي كنند تا به زندگي برسند در حالي كه براي زوجين بايد تفهيم كرد كه سالهاي اوليه پس از ازدواج سالهاي زيباي تمام زندگيشان است و هيچ تفريحي در زندگي بالاتر از كنار خانواده بودن نيست، اما برخي مواقع آنقدر خود را گرفتار مي‌كنند كه اين دوران زيبا را درك نمي‌كنند.
رضواني با بيان اين كه در بسياري از كشورها بيشترين اعتبار و وام براي تامين خانه در بدو تشكيل خانواده به زوجين تعلق مي‌گيرد و آنان با تلاش براي تامين وام خانه خودشان تلاش مي‌كنند به ايسنا گفت: تامين مناسب خانه‌هاي اجاره به تمليك براي زوج‌هاي جوان مي‌تواند نسل آينده را نجات دهد.
وي با ذكر اين نكته كه وقوع طلاق قانوني يك تصميم آني نيست و فرايندي با مراحل هفت گانه است، اختلافات جزئي، تكرار و جدي شدن اختلافات، جدايي يا بي‌ميلي يكي از زوجين، قهرهاي طولاني و تكرار آن، خستگي زوجين از قهرها، طلاق عاطفي و طلاق قانوني را از مراحل هفت گانه طلاق عنوان كرد.
رضواني عوامل غيرمستقيم فاجعه طلاق را فقر، بيكاري، نابساماني‌هاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي دانست و در بيان عوامل مستقيم به مواردي بسياري اشاره كرد كه مهمترين آن زياده خواهي زوجين، وجود اختلافات فاحش فرهنگي، آزار و اذيت جسمي، انتظارات غيرواقعي از يكديگر، اعتياد، انحرافات اخلاقي همسر، مداخله خانوادگي، عدم سازش زوجين و در نهايت تنفر از يكديگر و ... است.
انتهاي پيام

گزارش عفو بین الملل در مورد ایران

ایران

جمهوری اسلامی ایران
رهبر کشور: رهبر جمهوری اسلامی ایران: آیت الله سید علی خامنه ای
رئيس دولت: دکتر محمود احمدی نژاد ( در ماه اوت جانشين حجت الاسلام و المسلمين سيد محمود خاتمی شد)

مجازات مرگ: امضاء کرده است
دادگاه بين المللی جنايی: ملحق شده است
کنوانسيون زنان سازمان ملل متحد و پروتکل اختياری آن: امضاء نکرده است

در پی محاکمه های غير منصفانه در سال های گذشته شمار قابل توجهی از زندانيان سياسی، از جمله زندانيان عقيدتی همچنان حبس های طويل المدت را در زندان می گذرانند. در سال 2005، صدها نفر ديگر و بيشتر در ارتباط با نا آرامی های مدنی در مناطقی که جمعيت اقليت ها زياد است دستگير شدند. نويسندگان سايت های اينترنتی و فعالان حقوق بشر از جمله کسانی بودند که به طور خود سرانه و بدون اين که دسترسی به فاميل يا وکيل داشته باشند دستگير شده وغالبا در بدو امر در بازداشتگاه های مخفی نگاهداری می شدند. اعمال شکنجه همچنان رايج بود. دست کم 94 نفر اعدام شدند از جمله دست کم 8 نفر که در حين ارتکاب جرم انتسابی کمتر از 18 سال داشتند. مجازات شلاق در موارد متعدد به اجرا درآمد. تصور می شود شمار واقعی کسانی که اعدام شده یا تنبيهات بدنی در مورد انان اعمال شده به مراتب بيشتر از مواردی باشد که گزارش شده است.

سابقه

تا هنگام انتخاب يک رئيس جمهور جديد در ماه ژوئن، بن بست سياسی همچنان ادامه داشت. شورای نگهبان که وظيفه تاييد صلاحيت کانديداهای رياست جمهوری را به عهده دارد و قوانين و سياست ها را برای تضمين حفظ اصول اسلام و قانون اساسی بررسی می کند 1000 کانديدای رياست جمهوری را فاقد صلاحيت اعلام کرد. براساس رويه تبعيض آميز موسوم به گزينش تمام 89 کانديدای زن به خاطر جنسيت کنار گذاشته شدند. گزارش شده که در جريان تظاهرات کسانی که عليه انتخابات شعارمی دادند، عده ای دستگير شده اند. در جريان انفجارهای بمب قبل ازانتخابات، در حدود 10 نفر در تهران و اهوازکشته شدند ودر جريان انفجار يک بمب در ماه اکتبر در اهواز 6 نفر ديگر به قتل رسيدند. مقامات با مخالفت های مسلحانه از جانب کردها و گروه های ديگر روبرو شدند.


انتخاب دکتر محمود احمدی نژاد عضو سابق نيروهای ويژه سپاه پاسداران، به عنوان رئيس جمهور در ماه اوت به کنار گذاشتن کامل طرفداران اصلاحات از روند سياسی انجاميد و سبب تمرکز قدرت در دستگاه آيت الله سيد علی خامنه ای رهبر مذهبی کشورشد. در ماه اکتبر رهبر مذهبی ايران بخشی از اختيارات نظارتی خود بر دولت را به مجمع تشخيص مصلحت نظام واگزار کرد که رياست آن با حجت الاسلام علی اکبر هاشمی رفسنجانی، کانديدای شکست خورده در انتخابات رياست جمهوری بود.

مسئله حقوق بشر و برنامه هسته ای ايران سبب شد که تنش ها در روابط ايران با جامعه بين المللی، بر سر حقوق بشر و برنامه هسته ای ايران افزايش يابد. به خصوص پس از آنکه ايران در ماه اوت اعلام کرد که برنامه غنی سازی اورانيوم برای مصارف غيرنظامی را از سر می گيرد. ايران دولت های خارجی به خصوص آمريکا و بريتانيا را متهم کرد که نا آرامی ها در مناطق مرزی را برمی انگيزند. بريتانيا نيز ايران را متهم کرد که به فعاليت های ضد بريتانيايی شورشيان در عراق کمک می کند. تنش های ديپلماتيک سبب شد که مذاکرات ايران و اتحاديه اروپا درباره حقوق بشر به حال تعليق درآيد. در ماه دسامبر مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای در محکوم کردن ايران در ارتباط با وضعيت حقوق بشر صادر کرد.

سرکوب کردن اقليت ها

قوانين تبعيض آميز و اجرای آن همچنان عامل ناآرامی های سياسی و اجتماعی و نقض حقوق بشر در ايران بخصوص عليه اقليت های قومی و مذهبی بود. در ماه ژوئيه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق برخورداری از مسکن مناسب، از

ايران ديدن کرد. مشاهدات او حاکی از اين بود که در توزيع امکانات و دسترسی برابر به مسکن- آب- وتسهيلات بهداشتی در مناطقی که اقليت ها در آنجا زندگی می کنند تبعيض گذاشته می شود.

عرب ها

در ماه آوريل، در جريان زد و خورد پليس و تظاهرکنندگان در شهر اهواز و ساير نقاط استان خوزستان، دست کم 31 نفر کشته وصدها نفر مجروح شدند. صدها نفر نيز بازداشت شدند. تظاهرکنندگان عليه نامه ای شعار میدادند که گفته می شد يکی از مشاوران رئيس جمهور نوشته بود و درآن سياست هایی به منظور کاهش جمعيت عرب خوزستان پيشنهاد شده بود. البته مشاور رئيس جمهور نامه را جعلی خواند. موج دستگيریها در سراسر سال ادامه داشت بخصوص پس از انفجارهای بمب در اهواز در ماه های ژوئن و اکتبر و حملات به تاسيسات نفتی در ماه های سپتامبر و اکتبر.

*دست کم 81 نفر در ماه نوامبر، هنگامی که در يک اجتماع فرهنگی عرب که مهابيس خوانده می شود، دستگير شدند. از جمله دستگيرشدگان زهرا ناصر- طرفی، مدير مرکز فرهنگی الامجد اهواز بود که به قرار گزارشات قبل از اينکه با پرداخت وثيقه تاهنگام محاکمه آزاد شود، دربازداشت شکنجه و کتک خورده و تهديد به اعدام- تجاوز جنسی و ساير سوء رفتارهای جنسی شده بود .

ترک های آذری

در پايان ماه ژوئن، عده زيادی از ترک های آذری که در مراسم سالانه فرهنگی در قلعه بابک درکليبر، شرکت کرده بودند دستگير شدند. دست کم 21 نفر از اين عده به حبس های 3 ماه تا يک سال که بعضی از آنها حبس تعليقی بود محکوم شدند. عده ای هم برای 10 سال از آمدن به کليبر محروم شدند.

*عباس ليسانی، يک قصاب ترک آذری، در جريان حادثه قلعه بابک دستگير شد. وی درماه ژوئيه با پرداخت وثيقه آزاد شد. درماه اوت او به یک سال زندان به صورت تبعيد داخلی محکوم گرديد. جرم وی" اشاعه تبليغات" و" مشوب کردن اذهان عمومی" خوانده شد. گفته می شود او تقاضای تجديد نظر در حکم را کرده است.

کردها

در ماه ژوئن، زد و خورد بين نيروهای امنيتی و کردهايی که اتفاقات عراق را جشن گرفته بودندبه زخمی شدن مامورين پليس و دستگيری دهها تظاهر کننده انجاميد. در ماه ژوئيه، پس از آنکه نيروهای ايرانی شوانه قادری، يک فعال مخالف کرد را به ضرب گلوله کشتند و به قرار گزارشات جسد او را که در پشت يک جيپ به زمين کشيده می شد در خيابانها گرداندند هزاران کرد در اعتراض به خيابانها ريختند. به قرار گزارشات نيروهای امنيتی 21 نفر را کشته و عده زيادی را مجروح کردند. دست کم 190 نفر نيز دستگير شدند. در جريان زد خوردهای بيشتر در ماه های اکتبر و نوامبر دست کم يک نفر به نام شورش اميری کشته و چندين نفر زخمی وعده ای نيز دستگير شدند.


* دکتر رویا طلوعی، یک فعال حقوق بشر زن و دو روزنامه نگار به نام های اجلال قوامی و ساعد سعيدی، از جمله کردهايی بودند که در ماه اوت دستگير شدند. تمام دستگيرشدگان با پرداخت وثيقه در ماه اکتبرآزاد شدند و به قرار گزارشات با اتهامات سياسی که می تواند مجازات مرگ داشته باشد روبروهستند.

اقليت های مذهبی

اعضای اقليت های مذهبی ايران صرفا به خاطر مذهبشان دستگير شده اند.
*حميد پورمند که 25 سال قبل از اسلام به مسيحيت گرويده بود، در ماه فوريه به اتهام فريب دادن نيروهای مسلح ایران در ارتباط با مذهبش و" اقدامات علیه امنيت ملی" توسط يک دادگاه نظامی به سه سال حبس محکوم گرديد. در ماه مه او از اتهام ارتداد تبرئه شد.
* دست کم 66 بهايی دستگير شده و در پايان سال هنوز دو نفر از آنان در زندان بودند. مهران کوثری و بهرام مشهدی در ارتباط با يک نامه سرگشاده به محمد خاتمی در نوامبر 2004 به ترتيب به سه سال و يک سال زندان محکوم شدند.

مدافعان حقوق بشر

روند ثبت نام برای سازمان های مستقل غير دولتی، همچنان مانعی برای نتيجه بخش بودن فعاليت های اين سازمانها بود و فعالان حقوق بشر همچنان با خطر اقدامات تلافی جويانه در ارتباط با کارشان روبرو بودند.

*در ماه ژوئيه، عبدالفتاح سلطانی وکيل دادگستری و يکی از موسسين مرکز دفاع از حقوق بشر، دستگير شد. به قرار گزارشات، وی متهم به فاش کردن" اطلاعات مخفی و محرمانه ملی، در ارتباط با دفاع از يک پرونده جاسوسی شده است. وی تا پايان سال با تماس محدود با خانواده اش وبدون هیچگونه تماسی با وکيلش همچنان در بازداشت بود.

*اکبر گنجی يک زندانی عقيدتی و روزنامه نگار محققی که دست داشتن مقامات دولتی در قتل روشنفکران و روزنامه نگاران در دهه 1990 را برملا کرد، همچنان به گذراندن دوره محکوميت 6 سال زندان ادامه داد. او در ارتباط با اتهاماتی که مبهم بود از جمله" اقدام عليه امنيت ملی" مجرم شناخته شده بود. در پی اعتصاب غذای وی که در اعتراض به محروم بودن از مداوای پزشکی مستقل در خارج از زندان بود درماه ژوئيه او موقتا از زندان آزاد شد. درماه سپتامبر او به زندان بازگشت و برای 6 هفته در زندان انفرادی بود. همسر او می گويد که اکبر گنجی را نيروهای امنيتی در بيمارستان کتک زده اند.

اعمال شکنجه و تنبیهات ظالمانه- غيرانسانی و خفت آور

در بسياری از زندانها و بازداشتگاه ها شکنجه همچنان يک موضوع عادی بود. دست کم 5 نفر در بازداشت جان خود را از دست دادند. در بعضی از اين موارد شکنجه یا بد رفتاری ممکن است موجب مرگ شده باشد. محروم نگاهداشتن زندانيان سياسی از مداوای پزشگی برای تحت فشار قرار دادن بيشتر آنان به طور فزاينده ای ديده می شد.

در ماه ژوئيه در يک گزارش قوه قضاييه، موارد نقض حقوق بشر از جمله شکنجه زندانيان و بازداشتی ها با جزئيات شرح داده شد. در اين گزارش گفته شد که تدابيری برای رفع اين مشکلات اتخاذ شده است ولی توضيح بيشتری داده نشد.

*در ماه سپتامبر، آرزو سيابی شهريور، که عکاس است به اتفاق 14 زن ديگر که در مراسم يادبود" کشتاردر زندان" اوين در تهران در سال 1988 شرکت کرده بودند دستگير شدند. در اين زندان هزارها زندان سياسی اعدام شده اند.آرزو شهريور، را در حين بازداشت از سقف به طور معلق آويزان کرده وبا سيم برق شلاق زده و به او تجاوز جنسی کردند.

يک مرد اهل شيراز در سال 2004 به اتهام فعاليت های همجنس گرايانه به 100 ضربه شلاق محکوم شد.گفته می شود که اين مرد شکنجه شده و نيروهای امنيتی او را تهديد به مرگ کرده بودند.

دست کم سه مورد حکم قطع عضو به اجرا گذاشته شد. برای دادگاه ها صدور حکم مجازات شلاق همچنان يک رويه عادی باقی ماند.

تازه ترين اطلاعات درباره زهرا کاظمی

در ماه نوامبر، دادگاه تجدد نظر حکم تبرئه يک مقام وزارت اطلاعات را که متهم به قتل زهرا کاظمی روزنامه نگاروعکاس ايرانی- کانادايی، در حين بازداشت در ژوئيه 2003 شده بود را ابرام کرد. انجام تحقيقات تازه درباره قتل اعلام شد.

مجازات مرگ

در سال 2005، دست کم 94 نفر از جمله حد اقل 8 نفر که هنگام ارتکاب جرم کمتر از 18 سال داشتند اعدام شدند. شمار زيادی هم محکوم به مرگ شدند از جمله دست کم 11 نفر که زمان ارتکاب جرم کمتر از 18 سال داشتند. رقم واقعی ممکن است که به مراتب بيشتر باشد. مجازات مرگ همچنان برای جرايمی که با کلمات مبهم توضيح داده می شد مانند" فساد در زمين" ادامه داشت.

*در ماه اکتبر، یک زن طبق گزارشات محکوم به مرگ باسنگسار گرديد اگرچه در سال 2002 صدور حکم سنگسار موقتا متوقف شده بود.

در ژانويه کميسيون حقوق کودکان سازمان ملل متحد، ايران را ترغيب کرد که بلافاصله اعدام جوانانی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از18 سال داشتند را به حال تعليق درآورد. با وجود اينکه ايران گفته بود که مجازات مرگ برای مجرمين زير 18 سال را موقتا متوقف می کند ايمان فرخی در همان روزی که کميسيون به گزارش ايران رسيدگی می کرد اعدام شد. هنگامی که گفته می شد او يک سرباز را در درگيری کشته، تنها 17 سال داشت.

در پی اعتراضات داخلی و بين المللی، مجازات برخی از زنان و مردانی که هنگام ارتکاب جرمی که به آنها نسبت داده شده بود کمتر از 18 سال داشتند لغو شد يا به حال تعليق درآمد.

آزادی بيان و اجتماعات

آزادی بيان و اجتماعات همچنان به شدت محدود بود. روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان بازداشت و زندانی شده و روزنامه ها بسته شد. خانواده های بازداشتی ها يا کسانی که مقامات در تعقيب آنها بودند همچنان با خطر آزار و ايذاء يا ارعاب روبرو بودند.

در ماه اکتبر، دادگاه های مطبوعاتی دوباره به راه افتادند که از سه قاضی و يک هیئت منصفه که قوه قضائيه انتخاب می کرد تشکيل می شد. برخی از تشکيلات روزنامه نگاران از ترکيب هيئت منصفه انتقاد می کردند.

*در ماه ژانويه، محمد رضا نسب عبداللهی، دانشجويی که برای حقوق بشر مبارزه می کرد و سردبير يک روزنامه بود به اتهام "توهين به رهبرکشور و پروپاگاندهای ضد دولتی" به 6 ماه حبس محکوم شد. وی در ماه اوت آزاد شد. همسر باردار او نجمه اميدپرور، در ماه مارس به خاطر گذاشتن پيامی در وبلاگ خود که ظاهرا محمد رضا عبداللهی قبل از دستگيری نوشته بود 24 روز زندانی شد.

حقوق زنان

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد خشونت عليه زنان در ماه های ژانويه و فوريه از ايران بازديد کرد. وی از دستگيری خودسرانه شکنجه و بدرفتاری با زنان ازجمله زنان فعال در زمينه حقوق بشر انتقاد کرد و از ايران خواست که یک طرح اقدام ملی برای پيشبرد و حمايت از حقوق بشر که به خشونت عليه زنان پايان دهد را به اجرا بگذارد. وی همچنين بخصوص از قوانين تبعيض آميز و کوتاهی ها در اجرای عدالت، که خود موجب در امان ماندن خطاکاران و تثبيت تبعيض و خشونت عليه زنان شده است، انتقاد کرد.

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد حق برخورداری از مسکن مناسب ،اعلام کرد که تبعيض عليه زنان در ارتباط با مسکن وجود داشته و برای زنانی که قربانی خشونت هستند خانه های امن وجود ندارد.

عفو بین الملل گزارش ها، دیدارها و بيانيه ها

ايران: پرونده تجديد نظرزندانی سياسی- حميد پورمند زندانی به خاطر اعتقاد مذهبی ( ايندکس عفو بين الملل: ام دی ايی 13/060/2005

ايران: اقدام پزشکی- اکبر گنجی ( ايندکس عفو بين الملل: ام دی اي 13/036/2005



ه









Sunday, May 21, 2006

مدافعین حقوق بشر ایرانی –کانادائی اقدام غیر مسولانه

مدافعین حقوق بشر ایرانی –کانادائی اقدام غیر مسولانه
روزنامه " نشنال پست " در ترویج فرهنگ نفرت را تقبیح میکند

با دروغ نمیتوان از حقوق بشر در ایران دفاع کرد

20 ماه مه 2006

روزنامه سراسر ی نشنال پست کانادا در یک اقدام غیر اخلاقی با تیتر قراردادن " تصویب علامت های رنگی برای کافران در ایران "1 در روز 19 ماه مه برابر با 29 اردیبهشت 1385 به یک حرکت غیر اخلاقی و بر خلاف اصول خبررسانی اقدام کرد .

تیتر قرار دادن یک خبر بی پایه در ایجاد زمینه های روانی و تشابه سازی طرح غیر واقعی درج شده با طرح های ضد انسانی نازیهای آلمان در سال 1935 که پیش زمینه کشتار یهودیان و کولی ها و دگر اندیشان آلمانی را فراهم آورد در کشور چند ملیتی کانادا که تنوع قومی و مذهبی را نه تنها تحمل که ترغیب هم می کند حرکتی است که موجب اشا عه فرهنک نفرت می شود که آشکارا بر خلاف قوانین جزائی کانادا می باشد

ما از دادستان کانادا می خواهیم که نسبت به درج این خبر بی اساس که باعث حیرت زدگی ایرانیان مقیم کانادا شد اقدامات قانونی لازم را مورد برررسی قرار دهد .

با در نظر گفتن اینکه ما مهاجرتمان به کشور کانادا د روحله اول بدلیل نقض مستمر حقوق انسانها وشهروندی مان توسط جمهوری اسلامی بوده است ودراینجا هم تمامی تلاشمان را جهت دفاع حقوق بشر در ایران بکار میبریم، بخوبی به این موضوع واقفیم که دامن زدن به فرهنگ نفرت و کینه بین اقلیتهای قومی و مذهبی به یک منطقه و یک گروه محدود نخواهد ماند و اثرات زیانبار ان همه جا و همه کس را در برخواهد گرفت.

ما از تمامی نیروهای مدافع حقوق بشر و نیروهای سیاسی در کانادا می خواهیم که در شرایط حساس منطقه خاورمیانه و خلیج فارس تلاش خود را برای گسترش فرهنگ کفتگو و تفاهم و برقراری صلح پایدار و رعایت حقوق بشر توسط کشورهای منطقه متمرکز نمایند.
ما هم چنین از وسایل ارتباط جمعی می خواهیم که به اصول حرفه ای خود درشفافیت و دقت در مورد خبر رسانی توجه بیشتری نمایند.



FaalanHRC@yahoo.ca : انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا
کانون اندیشه وگفتگو و حقوق بشر در ایران – تورنتو
www.cdhriran.blogspot.com


1. A colour code for Iran's 'infidels' By Amir Taheri, National Post Published: Friday, May 19, 2006








ترجمه نامه گرو ه هاي مدافع حقوق بشر ايراني -كانادائي به دولت كانادا

ترجمه نامه گرو ه هاي مدافع حقوق بشر ايراني -كانادائي به دولت كانادا

دستگيري دکترجهانبگلو یکی دیگر از موارد نقض برنامه ریزی شده حقوق بشر در ايران

آقاي هارپر نخست وزير

به عنوان سازمانهاي ايراني -كانادائي حقوق بشر از شما خواستار اقدام فعال دولت كانادا در مورد دستگيري رامين جهانبگلو در ايران كه به طور غير رسمي متهم به جاسوسي شده است مي باشيم . دستگيري جهانبگلو خاطره قتل زهرا كاظمي خبرنگار عكاس ايراني -كانادائي در سال 2003 را در زندان اوین تداعي مي كند. که هنگام دستگيري غیر قانونی اش متهم به جاسوسي شده بود.
سه سال از قتل خانم زهرا كاظمي گذشته است . در اين مدت مقامات ايراني سعي در پوشش برا ي كشف حقيقت داشته اند نه تنها از تحويل متهمان اصلي و قاتلان و آمران جنايت خودداری کرده اند بلکه وکیل خانواده کاظمی به جرم جاسوسی به مدت بیش از شصت روز درانفرادی گذرانده است .

از انجا که اتهامات دستگیر شدگان بعد از پايان بازجوئي ها ی غیر انسانی مانند شكنجه هاي سفيد روانی که به منظور شکستن كرامت انساني متهم و اعتراف به جرايم مرتكب نشده، ‌تعيين ميشود لذا ما از شما مي خواهيم كه از دولت ايران بخواهید كه :
1) رسمااتهام دكتر جهانبگلو را مشخص كنند.
2) حق داشتن وي به وكيل د رتمامي مراحل بازجوئي را رعايت كنند.
3) حقوق انساني وي بر اساس قوانين مصرحه منشور حقوق بشر سازمان ملل درمدت بازداشت رعايت شود .

در آخر، ما به عنوان شهروندان ايراني -كانادائي از دولت كانادا میخواهیم به عنوان يك عضو شوراي جديد التاسيس حقوق بشرسازمان ملل متحد محکومیت نقض حقوق بشر در ايران و تعیین گزارشگر ویژه را در دستور کار این شورا بگذارد.

05/2006/23 – 85/03/01
: انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا
FaalanHRC@yahoo.ca
: کانون اندیشه وگفتگو و حقوق بشر در ایران – تورنتو
www.cdhriran.blogspot.com

: انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا
FaalanHRC@yahoo.ca
: کانون اندیشه وگفتگو و حقوق بشر در ایران – تورنتو
www.cdhriran.blogspot.com

Thursday, May 18, 2006

Marines Killed Iraqi Family in Cold Blood: Congressman

Marines Killed Iraqi Family in Cold Blood: Congressman

"Our troops overreacted because of the pressure on them and they killed innocent civilians in cold blood," Murtha said.
WASHINGTON, May 18, 2006 – Congressman John Murtha has accused US marines of killing innocent Iraqi civilians, including seven women and three children, in cold blood near the western town of Haditha last November.
"Our troops overreacted because of the pressure on them and they killed innocent civilians in cold blood," Murtha said on Wednesday, May 17, reported Agence France-Presse (AFP).
A March report by Time magazine revealed that US forces killed an entire Iraqi family of 15 near Haditha last November.
The magazine said that the troops had gone on rampage after their patrol was attack, killing 15 unarmed Iraqis in their homes, including seven women and three children.
"There was no firefight that led to the shootings at close range," stressed the Pennsylvania congressman, contracting the official account of the killing.
"There were no (roadside bombs) that killed these innocent people," he said.
The US Democrat said military sources have told him the Pentagon investigation will show the troops overreacted because of the pressure on them.
At least three Marine officers are under official investigation, and no official report has been released, the Army Times newspaper said Wednesday.
Strained
Murtha, a Vietnam veteran, said that the death toll could be "twice as high".
"It's much worse than reported in Time magazine," said the ranking Democrat on the Defense Appropriations subcommittee.
He blamed inadequate planning, training and troop numbers for such incidents of killing innocent Iraqis.
"I feel that the tremendous pressure and the redeployment over and over again is a big part of this.
"These guys are under tremendous strain, more strain than I can conceive of. And this strain has caused them to crack in situations like this," said the congressman.
A recent US study revealed that troops returning from Iraq have the highest rate of mental health consultation and psychological problems compared to other troops returning from Afghanistan and other trouble spots.
One third of US troops returning from Iraq have needed at least one mental health consultation and one in five have been diagnosed with combat-induced psychological problems.
Accusations that trigger-happy US soldiers often kill civilians and that little disciplinary action has resulted in the few cases investigated continues to infuriate Iraqis.
In the first such case, a British soldier has quit the army in disgust of the "illegal and immoral" practices of the US-led forces in Iraq.
"As far as the Americans were concerned, the Iraqi people were sub-human, untermenschen," Ben Griffin, a trooper in the Special Air Service's counter-terrorist team, told the Telegraph on Sunday, March 12, using the term used by the Nazis to describe Jews and Russians.
Murtha, who is a vocal critic of the Iraq war, had introduced a resolution in Congress six months ago to withdraw US troops from the Arab country.
"Since that time, we've lost 370 Americans, we're spending nine billion dollars a month, (attacks) have increased from 550 a week to 900 a week, and we lost 1,000 Iraqis in the last month," he said.
At least 2,445 US troops have been killed since the March 2003 US-led invasion of Iraq, according to a Pentagon count.
"Now, you can imagine the impact this is going to have on those troops for the rest of their life and for the United States in our war and our effort in trying to win the hearts and minds?"
Also read:

Tuesday, May 16, 2006

بيشترين ميزان خشونت و آزار عليه كودكان در خانه صورت مي‌گيرد

نماينده يونيسف در ايران:
بيشترين ميزان خشونت و آزار عليه كودكان در خانه صورت مي‌گيرد
نماينده يونيسف در ايران حمايت از كودكان در برابر افزايش خشونت و بهره‌كشي را نيازمند همكاري‌هاي فرا مرزي نيروهاي پليس در پيشگيري و پيگيرد مؤثر قاچاق كودكان، هرزه‌نگاري، توريسم جنسي و تمايل به برقراري روابط جنسي با كودكان دانست.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به نخستين اجلاس رؤساي كشورهاي اسلامي در اصفهان، كريستيان سالازار والكمن، نماينده صندوق كودكان ملل متحد (يونيسف) در ايران با اظهار نگراني از روند رو به رشد خشونت عليه كودكان در اماكن مختلف همچون مدارس، خانه‌هاي نگهداري از كودكان بي‌سرپرست، محل كار و خيابانها، گفت: بيشترين ميزان خشونت و آزار عليه كودكان در خانه و توسط خانواده صورت مي‌پذيرد كه در اين راه مشكلات زيادي بر سر راه مداخله نيروهاي پليس وجود دارد.
نقش پليس در مقابل كودك قرباني خشونت از حساسيت بالايي برخوردار است
وي، اصلي‌ترين نقش پليس را در مقابل كودك قرباني خشونت مبتني بر اين دانست كه ابتدا پليس نسبت به مورد آزار و اذيت، با حساسيت و احترام با كودك آزار ديده و يا مورد سوء استفاده قرار گرفته رفتار كند و ديگر آن كه در جهت دستگيري افرادي كه مرتكب اين اعمال شده‌اند، تلاش خاصي را مبذول دارد كه هر دوي اين نقش‌ها نيازمند مهارت‌ها و اعمال روش‌هاي خاص از سوي پليس است.
با افزايش ميزان ارتكاب اعمال معارض قانون توسط كودكان و نوجوانان، خشونت عليه آنها شدت مي‌يابد
نماينده يونيسف در ايران با اظهار اين كه امروزه پليس به طور فزاينده‌اي با انواع جديد اعمال خلاف قانون عليه كودكان و نوجوانان و اشكال جديد سوء استفاده مواجه هست، گفت: باندهاي تبهكار در محله‌هاي فقيرنشين، رفتارهاي پر خشونتي با كودكان داشته و گاه حتي اعضاي باندهاي سازمان يافته قاچاق مواد مخدر و اسلحه با تركيب كودكان كامل مي‌شود.
احراز سن 18 سال براي مسووليت كيفري پسران و دختران مهمترين هدف يونيسف است
سالازار والكمن، با بيان اين كه هر فرد زير 18 سال، كودك و نوجوان محسوب مي‌شود، افزود: يونيسف همواره تلاش مي‌كند تا بالاترين معيارهاي حمايت از حقوق كودكان در تمامي كشورها اعمال شود، به طوري كه احراز سن 18 سال براي مسووليت كيفري پسران و دختران، موضع روشن عليه صدور حكم اعدام براي افراد زير 18 سال و درخواست پيگرد موثر و مجازات افرادي كه عليه كودكان اعمال خشونت مي‌كنند، از اهداف مهم يونيسف است.
وي با اشاره به اين كه يونيسف و نهادهاي مجري، قانون مشخصي را براي مبارزه با قاچاق كودكان، هرزه‌نگاري، سوء استفاده جنسي، آزار كودكان توسط خانواده و قتلهاي ناموسي در اختيار دارند، گفت: اين در حاليست كه ماموران پليس در مواجهه با اين پديده‌هاي جديد، تجربه‌هاي لازم را در خصوص نحوه رفتار با كودكان و نوجوانان نداشته و اغلب دچار سردرگمي مي‌شوند اما در اين راستا يونيسف با پشتيباني از پليس كشورهاي جهان تلاش مي‌كند، با اين چالش از طريق برگزاري دوره‌هاي آموزشي درباره معيارهاي بين‌المللي و شيوه‌ عملكرد در ارتباط با حق كودك، نحوه رفتار پليس و ايجاد روش‌هاي دوستدار كودك وارد عمل شود.
7 كارگاه آموزشي يونيسف براي نيروي انتظامي در سال جاري برگزار شده است
گروهي براي بررسي وضعيت نظام دادرسي ويژه نوجوانان به هلند اعزام شدند
نماينده يونيسف در ايران با اشاره به برقراري اولين تماسهاي اين صندوق با نيروي انتظامي در سال 2000 ميلادي اظهار كرد: پس از سه سال از اولين ارتباطات يونيسف، قوه قضاييه و نيروي انتظامي ايران، گروهي براي بررسي وضعيت نظام دادرسي ويژه نوجوانان به هلند اعزام شده و در ادامه دوره‌هاي آموزشي براي قضاوت، مسوولان سازمان زندانها و پليس در خصوص پيمان‌نامه حقوق كودك، بهترين شيوه‌هاي عملكرد دادرسي ويژه جوانان با تمركز بر نقش پليس برگزار شد.
به گفته وي، طي سال 2004 نيز بيش از 60 قاضي، افسر انتظامي و مددكار سازمان زندانها در دو دوره آموزشي شركت كرده و متعاقب آن نيز، دوره‌هايي در سه استان سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي و هرمزگان برگزار شد.
سالازار والكمن افزود: به دنبال موفقيت آميز بودن كارگاههاي آموزشي سال 2005، امسال 7 كارگاه ديگر آموزشي در خصوص حقوق كودك، دادرسي ويژه نوجوانان به همراه ايجاد واحدهاي درسي براي افسران پليس برگزار مي‌شود و در اين راستا لايحه «تشكيل نيروهاي پليس ويژه نوجوانان و دادرسي ويژه نوجوانان» در حال بررسي در مجلس است.
پليس بايد از حداقل زور براي دستگيري كودكان و نوجوانان استفاده كند
وي با تاكيد بر اين كه پليس بايد از حداقل زور براي دستگيري كودكان و نوجوانان استفاده كند، مواردي چون دستگيري و بازجويي را نيازمند تبعيت از قواعد و مقررات داخلي و بين‌المللي متعهدانه دانست و گفت: در دستگيري كودك نيز در هر صورت بايد كرامت كودكانه محترم شمرده شود و نبايد رفتار خشونت آميز حين دستگيري اعمال و يا هنگام بازداشت، وي تنبيه شود.
به گفته نماينده يونيسف در ايران، كودكان هنگامي كه به كلانتري برده مي‌شوند، بايد نام، تاريخ و دليل دستگيري‌شان ثبت شده و از سوي ديگر نيز موضوع بايد بلافاصله به والدين كودك اطلاع داده شود.
مدت زمان حضور كودك در كلانتري بايد بسيار كوتاه باشد
ضعف در جمع‌آوري شواهد موجب پنهان ماندن سوءاستفاده جنسي برخي جهانگردان از كودكان شده است
سالازار افزود: پليس بايد بالاترين اولويت اداري را براي مواردي كه به كودكان مربوط است، در نظر بگيرد تا مدت زمان حضور كودك در كلانتري بسيار كوتاه باشد.
وي با اشاره به فقدان همكاري لازم بين‌المللي منطقه‌اي و فرا مرزي، به خبرنگار ايسنا گفت: يكي از مهمترين نمونه‌هاي لزوم همكاري‌هاي بين‌المللي مربوط به مهارت‌ها و فنون حفظ شواهد و قرائن است، چرا كه نگهداري شواهد در كشورها، متفاوت بوده و اين تفاوت‌هاي فاحش موجب تضعيف پيگرد بين‌المللي مي‌شود، به طوري كه نمونه‌هاي بسياري از اين دست در جنوب شرق آسيا نشان مي‌دهد، برخي جهانگردان علاقه‌مند به سوء استفاده جنسي از كودكان هستند و عليرغم دستگيري حين ارتكاب جرم، پس از تحويل به كشور متبوع، به دليل ضعف در جمع‌آوري شواهد و عدم تطبيق با استانداردهاي كيفي، فرد مجرم تبرئه مي‌شود.

Sunday, May 14, 2006

عفو بين‌‏الملل: آمريكا سلاح‌‏هاي غيرقانوني بوسني را به عراق قاچاق مي‌‏كند

عفو بين‌‏الملل: آمريكا سلاح‌‏هاي غيرقانوني بوسني را به عراق قاچاق مي‌‏كند
تهران- خبرگزاري كار ايرانايلنا، گروه بين‌‏الملل: سازمان عفو بين‌‏الملل آمريكا را به تجارت غيرقانوني صدها تن سلاح از بوسني به عراق متهم كرد.روزنامه اسپانيايي «آ.ب.ث» نوشت: «سازمان غيردولتي عفو بين‌‏الملل در گزارشي درباره تجارت سلاح اعلام كرد كه بيش از 200 هزار سلاح خودكار و صدها تن موادمنفجره به طور مخفيانه از بوسني‌‏هرزگوين به عراق براي استفاده ارتش جديد عراقي ارسال شده است. در اين اقدام تحت رهبري آمريكا، تاجران اسلحه آمريكايي، سوئيسي، انگليسي و كرواسي و يك شركت هوايي تحت كنترل پنتاگون شركت داشته‌‏اند.»بنابراين گزارش، بيش از 200 هزار سلاح نوع كلاشينكف(AK-47) كه بايد طبق برنامه سلاح‌‏زدايي بوسني‌‏هرزگوين از بين مي‌‏رفت، آمريكا از آنها براي تجهيز ارتش عراق استفاده كرده است. اين عمليات كه بين سال‌‏هاي 2004 تا 2005 انجام شده است، سفارت‌‏ها و مقامات ارشد نظامي آمريكا، سوئيس، انگليس و كرواسي و يك شركت از هر يك از اين كشورها شركت داشته‌‏اند. اين درحالي است كه مقامات نظامي آمريكايي مسوول آمادگي ارتش جديد عراق تأكيدكرده‌‏اند كه در مورد اين سلاح‌‏هاي ارسالي از بوسني بي‌‏اطلاعند.طبق گزارش سازمان عفو بين‌‏الملل، دفتر كنترل پروازها در عراق فرود چهار هواپيماي شركت هوايي «ايركام» از مولداوي كه اين انتقال را انجام داده است و معمولا براي وزارت دفاع آمريكا كار مي‌‏كند، را ثبت نكرده است. اين سلاح‌‏ها در فرودگاه «توسلا» در شمال بوسني‌‏هرزگوين بارگيري شده است. شركت كرواتي «اسكات» كه رابط تجاري پنتاگون با وزارت دفاع بوسني دارد، اصلي‌‏ترين متهم اين ارسال سلاح است. پايان پيام

كارگران شركت " پارس سرنگ"‌‏ 7 ماه است حقوق نگرفته‌‏اند

كارگران شركت " پارس سرنگ"‌‏ 7 ماه است حقوق نگرفته‌‏اند 14 كارگر قراردادي اين شركت اخراج شدند
تهران- خبرگزاري كار ايراننماينده كارگران مرودشت ، گفت : 50 كارگر شركت "پارس سرنگ" مرودشت‌ 7 ماه است حقوق نگرفته‌‏اند ، اين در حالي است كه مديريت در اقدامي سوال برانگيز14 كارگر قراردادي شركت را اخراج كرد . به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا , "نورعلي عباسي" , افزود ‌‏: اين تعداد از كارگران عيدي و پاداش سال گذشته خود را دريافت نكرده‌‏اند كه شكايت آنان مبني بر احقاق حقوق در هيات تشخيص و حل اختلاف اداره كار اين شهرستان در حال پيگيري است . وي گفت‌ ‏: شركت مذكور به دليل مشكل‌‏دار و غير استاندارد بودن دستگاه‌‏هاي توليد ، اقدام به خريد دستگاه‌‏هاي جديد كرده و به همين دليل طي چند ماه گذشته با بحران مالي مواجه بوده كه مديريت هنوز نسبت به راه‌‏اندازي دستگاه‌‏ها اقدامي نكرده است . پايان پيام

اخراج كارگران جدي است ، وزير كار خبر ندارد

نماينده کارگران استان قزوين اخراج كارگران جدي است ، وزير كار خبر نداردحقوق 150 هزار توماني مي‌‏دهند ، امضاي 180 هزار توماني مي‌‏گيرندكارگراني كه در روز جهاني كارگر عليه وزير كار شعار دادند ، " نوار نيستند "
تهران- خبرگزاري كار ايراننماينده كارگران استان قزوين ، در واكنش به سخنان وزير كار مبني بر بزرگ‌‏نمايي اخراج كارگران ، گفت : به احتمال فراوان يا شخص وزيركار اطلاعات و آمار درستي ندارد كه ناشي از عملكرد غلط سيستم اطلاع رساني وزارتخانه است و يا مشاورانش اطلاعات نادرست مي‌‏دهند ، چرا كه اخراجها به اندازه‌‏اي جدي شده كه علاوه بر كارگران و مردم عادي ، نمايندگان مجلس نيز در جريان قرار گرفته‌‏ و بحث استيضاح وزير كار را مطرح كرده‌‏اند . به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا ، "عيدعلي كريمي" ، گفت : با توجه به حجم گسترده تعطيلي واحدها ، اخراج كارگران و بحران صنايع ، از شنيدن گفته‌‏هاي وزير كار مبني بر طبيعي بودن اوضاع تعجب زده شديم .وي ، با اشاره به اين كه رسانه‌‏ها گفته‌‏هاي وزير كار را وحي منزل دانسته و بدون بررسي درست يا غلط بودن ، آن را منعكس مي‌‏كنند ، گفت : تنها در همين مدت كوتاه كه از آغاز سال 85 مي‌‏گذرد ، بيش از 2 هزار كارگر در استان قزوين اخراج و بيكار شده‌‏اند كه صد البته اين آمار در سطح كشور به مرز فاجعه مي‌‏رسد .كريمي به 3 كارخانه "نقش ايران" ، "نخ البرز" و "تبد" ، اشاره كرد و گفت : با حكم شوراي عالي كار كه رياست آن را وزير كار بر عهده دارد ، اين كارخانه‌‏ها حكم تعديل نيرو گرفته و 500 كارگر شاغل در آن به خيل بيكاران پيوستند.وي ، با تاكيد بر اينكه مستند صحبت مي‌‏كند ، افزود : قرار داد 300 كارگر فرش پارس تمديد نشد كه در نتيجه اخراج شدند ،‌‏ شركت كشاورزي بويين زهرا 80 كارگر را اخراج كرد ، شيشه ليا قرار داد 100 كارگر را تمديد نمي‌‏كند ، دانيال 20 كارگر و "نخران" نيز 20 كارگر را اخراج كرده‌‏ و بسياري از كارخانجات و واحدها كه به دليل مصوبات وزارت كار اخراج شده‌‏اند ، قابل اثبات است .وي ، با تاكيد بر اينكه در نتيجه مصوبه احساسي و غير كارشناسانه شوراي عالي كار 90 درصد واحدهاي اشتغالزاي استان قزوين از جذب نيرو منصرف شده‌‏اند ، گفت : آقاي وزير كار ، به دليل مصوبه غير كارشناسانه دستمزد شوراي عالي كار ، استخدام فراموش شده‌‏است .نماينده كارگران استان قزوين ، با تاكيد بر اينكه حاضر به دفاع از گفته‌‏هاي خود در يك بحث كارشناسي با وزيركار بوده و اين ادعا به راحتي قابل اثبات است ، افزود : آقاي وزير كار 80 درصد واحدهاي بزرگ و كوچك استان ، دستمزد سال 85 را به صورت علي الحساب پرداخته و هنوز منتظر تغيير در دستمزدها هستند .وي ، با تاكيد بر اين كه هيچگاه دستمزد 180 هزار توماني پرداخت نخواهد شد ، گفت : هنگامي كه بيكاري بيداد مي‌‏كند ، فرصت شغلي جديدي را متوليان اشتغال به خصوص وزارت كار ايجاد نكرده و امنيت شغلي وجود ندارد ، چگونه انتظار داريد كارگران به مراجع قانوني مراجعه و شكايت كنند .كريمي ، وزير كار را مخاطب قرار داد و گفت : اگر قصد داريد تبعات اقدامات وزارت كار را بررسي كنيد ، همچون خانه كارگر با نيروهاي كار دوست باشيد ، تا در سايه تعامل با كارگران ، در جريان فاجعه‌‏اي كه بر سر كارگر نازل شده ، قرار گيريد ، زيرا در حال حاضر كارگران اعتمادي به وزارت كار ندارند.وي افزود : "دستكش حرير" حقوق 150 هزار توماني مي‌‏دهد ، اما امضاي 180 هزار توماني مي‌‏گيرد ، دلفين خاكستري ، مرغداري طباطبايي ، نخ الوند ، اشكان چيني ،‌‏پارت لاستيك و بسياري از واحدهاي ديگر مصوبه شوراي عالي كار را به هيچ مي‌‏گيرند و كارگران بخت برگشته از ترس اخراج حق اعتراض ندارند و اين نتيجه عملكرد غلط وزارت كار است .اين نماينده كارگري ، به بحران صنايع اشاره كرد و گفت : در حال حاضر 15 واحد بحران‌‏زده در شرف تعطيل در استان قزوين وجود دارد كه منتظر كمك مسئولان هستند ، اين واحدها نيازي به سخنراني رنگين و دهان پركن وزيركار يا وزيرصنايع يا هر مسوول دولتي ديگري ندارند ، بلكه به معناي واقعي دنبال عملكردي تاثيرگذار هستند .كريمي ، با تاكيد بر راهپيمايي روز جهاني كارگر ، خطاب به وزير كار ، گفت : كارگراني كه در پايتخت كشور عليه دولت به خصوص وزير كار شعارهايي دادند كه از تكرار آن معذوريم ، " نوار نيستند" ، بلكه كارگران درد كشيده‌‏اي هستند كه توان ادامه زندگي را نداشته و كارد به استخوانشان رسيده است.پايان پيام

Sunday, May 07, 2006

جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت راهی ندارد

ترجمه اطلاعیه "فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکای شمالی"

جمهوری اسلامی ایران
در شورای حقوق بشر سازمان ملل جایی ندارد


نهادها و فعالين دفاع از حقوق بشر!

نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل به تاريخ 4 آوريل 2006 نامزدی ايران را برای عضويت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را رسما درخواست نموده است.

"فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکای شمالی" و ديگر سازمانهای ايرانی و بين المللی در گزارشات متعدد خود نشان داده اند که دولت ايران بگونه ای گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده اقدام به نقض حقوق اوليه و انسانی مردم ايران می کند. رژيم ايران طی ربع قرن اخير، ناقض حقوق بشر حول محورهای کلی زير بوده است:
1 ـ کشتار دهها هزار زندانی سياسی طی دهه شصت، بدون برخورداری از حق داشتن وکيل و هيئت منصفه.
2 ـ قتل عام زندانيان سياسی پس از آتش بس در جنگ ايران و عراق
3 ـ ترورهای وسيع مخالفين در خارج از کشور.
4 ـ ترورهای سياسی داخل کشور (موسوم به قتلهای زنجيره ای).
5 ـ ناقض حقوق اقليت های مذهبی و قومی.
6 ـ دومين کشور در صدور و اجرای حکم اعدام در طی سالهای اخير، و اعدام افراد زير هيجده سال.
7 ـ توقيف وسيع مطبوعات، فيلترينگ سايت ها ، سانسور شديد کتاب و بزرگترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه.
8 ـ نقض گسترده و سيستماتيک حقوق زنان ، از جمله اجرای حکم سنگسار.
9 ـ سرکوب وسيع فعالين جنبش دانشجويی.
10 ـ دستگيری و اخراج فعالين جنبش کارگری
11 ـ استفاده از شکنجه های شديد جسمی و روحی ، و صدور حکم در مورد قطع اعضای بدن (قصاص).
12- و .....

بنابر اين ما از تمامی سازمانها و فعالين بين المللی و ايرانی دفاع از حقوق بشر تقاضا می کنيم، از رای آوردن عضويت جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل جلوگيری نمايند تا اميد حاصل از تشکيل اين شورا برای پيگيری موثرتر و جدی تر موارد نقض حقوق بشر به سردی نگرايد.

ihrnena@gmail.com 5/5/2006 - 15/2/1385

فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی
انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا : FaalanHRC@yahoo.ca
hoghoghebashar@rahaeii.com انجمن مدافعین حقوق بشر و دمکراسی در ایران – فرانسه
اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ایران – واشنگتن – آمریکا : adhri1@yahoo.com
اتحاد یه برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا : updi@libero.it
انجمن مدافعين حقوق بشر در ايران ـ بلژيک : kanon253@hotmail.com
info@vzvmiran.de :کانون دفاع از حقوق بشر در ایران - آلمان
shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ایرانی در آلمان :
kdaddih@hotmail.com : کانون دفاع ازدمکراسی در ایران– هلند
info@komitedefa.org : کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – سوئد
defendhriran_ca@yahoo.com :کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – کالیفرنیا – آمریکا
noranali2003@yahoo.noکمیته نوران ( کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – نروژ) :
yebarak@yahoo.ca : سازمان ایرانیان غرب کانادا – ونکور – کانادا
demokrasi9@yahoo.comکمیته دفاع از آزادی و دمکراسی در ایران – اطریش :
mnrecht@hotmail.com فعالین ایرانی حقوق بشر- سوئیس:
info@irantestimony.com : Irantestimony - فعالان دفاع از حقوق بشر