Sunday, November 20, 2005

علل يك‌ساني محتواي مطبوعات؛


علل يك‌ساني محتواي مطبوعات؛ حسين قندي: عدم تسلط خبرنگاران به تكنيك‌ها وتاكتيك‌هاي خبري ازدلايل يكسان شدن محتواي روزنامه‌هاست
سرويس: رسانه 1384/08/29 11-20-2005 09:47:04 8408-15117: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: رسانه
به اعتقاد يك استاد روزنامه نگاري، عدم تسلط خبرنگاران به تكنيك‌ها و تاكتيك‌هاي خبري، محدود شدن به اخبار دولتي، نپرداختن مطبوعات به گزارش‌هاي تحليلي‌ و نبود سرمايه‌گذاري خارجي‌ در نظام مطبوعات ما ازجمله دلايل يكسان شدن محتوا ومطالب روزنامه و نشريات داخلي است.
«حسين قندي» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي علل يكسان‌نويسي مطبوعات داخلي، اظهار داشت: دليل عمده‌ي يكسان نويسي در مطبوعات اين است كه بيشترروزنامه‌هاي ما، اخبار و اطلاعات خود را از يك كانال ارتباطي به دست مي‌آورند‌. به عبارت ديگر اكثر خبرها به دليل محدوديت‌هايي كه در فضاي‌ اطلاع رساني ما وجود دارد ، بيشتر در انحصار دولت است.
وي استفاده از يك شيوه‌ي نگارشي براي تنظيم اخبار توسط اكثر خبرنگاران را از ديگر علل اين مساله دانست و تصريح كرد: اين امر به عدم آشنايي روزنامه نگاران و خبرنگاران ما با تكنيك‌ها و تاكتيك‌ها‌ي خبري برمي‌گردد. همچنين با توجه به رشد رسانه‌هاي ديداري و شنيداري و در كنار آن خبرگزاري‌ها، ديگر نيازي نيست كه مطبوعات به نقل اخبار بپردازند، چرا كه مخاطبان از كانال‌هاي ديگر خبرها را دريافت كرده‌اند و بيشتر به دنبال چرايي وچگونگي وقوع رويدادها هستند‌. بنابراين مطبوعات بايد به تحليل اخبار و رويدادها بپردازند .
به عقيده‌ي اين روزنامه نگار، ما عادت كرده‌ايم در تحريريه بنشنيم و بدون كمترين زحمتي اخبار خبرگزاري‌ها و سايت‌ها اطلاع‌رساني را در لابه لاي صفحات روزنامه‌هاي خود بگنجانيم .
قندي با اشاره به اين كه اكثر مطالب مطبوعات را خبرهاي كلامي‌ پرمي‌كنند،عنوان كرد: اين مساله سبب شده،خبرنگاران ما محدود به نقل اخباري از شخصيت‌هاي صاحب شهرت شوند و كمتر به تحليل و تفسير رويدادها و وقايع پيراموني بپردازند .البته شايد يكي از دلايل اين امرازمحدويت‌هاي مطبوعات در اطلاع رساني ناشي شود.همچنين در بسياري از مواقع وقتي يك جشنواره يا همايشي برگزار مي‌شود ، مطبوعات تنها به نقل خبرهاي ستاد خبري آن جشنواره بسنده مي‌كنند‌، بدون اين‌كه خبرنگاران خود را ملزم بدانند چگونگي روند كمي‌وكيفي برگزاري اين برنامه‌ها را پي‌گيري كنند.
وي پويا نبودن خبرنگاران را يكي ديگر از دلايل يكسان بودن محتواي روزنامه‌ها دانست وافزود:درست است بيشتر خبرها از كانال دولتي نقل مي‌شوند اما به هر حال اين اخبار دولتي را نيز مي‌توان با بكارگيري تكنيك‌ها و تاكتيك‌ها خبري جذاب كرد.
اين استاد روزنامه‌نگاري با اشاره به اينكه بيشتر مقاله نويسان ما در روزنامه‌ها كمتر به اصول روزنامه نگاري آشنا هستند‌،تصريح كرد: آنها تنها نويسندگاني‌ هستند كه به مسائل خبري مانند هنر ، ورزش ، و اقتصاد تسلط دارند، اما بيگانه بودن آنها با نثر ژورناليستي سبب ‌شده ، اكثرمقاله‌هاي‌ تخصصي از ساده نويسي و روان نويسي برخوردار نباشد .
مطبوعات ما شيوه‌ا‌ي را پيشه كرده‌اند كه مخاطبان احساس مي‌كنند ،نيازي به مطالعه‌ي نشريات ندارد چرا كه مي‌دانند نشريات ما عمدتا مطالبي را منتشر مي‌كنند كه تاثيري بر زندگي روزمره‌ي آن‌ها ندارد .
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home