Tuesday, December 06, 2005

تنگ تر شدن فضای برگزاری مراسم روز دانشجو


تنگ تر شدن فضای برگزاری مراسم روز دانشجو مراسم روز دانشجو - 16 آذرماه -- امسال در محیطهای سربسته و در مراکز آموزشی که از حساسیت سیاسی کمتری برخوردار است، برگزار می‌شود. دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران اجازه برگزاری مراسم را نیافتند و شماری از دانشجویان و اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان هم در پی عدم صدور اجازه برگزاری مراسم دست به روزه سیاسی با نام آزادی زندانیان سیاسی زدند. کانون زنان ایران وابسته به کمیته رفراندوم آزاد ایران، با صدور اطلاعیه‌ای نوشت: ما خواهان برابری و دموکراسی و کشوری بدون استبداد مذهبی هستیم و به پاسداشت روز دانشجو ساعت 2 بعداز ظهر روز چهارشنبه 16 آذر مقابل در اصلی دانشگاه تهران تجمع می کنیم. دفتر تحکیم وحدت نیز فهرست برگزاری مراسمی را در چندین دانشگاه با حضور سخنرانانی چون عباس عبدی، سعید مدنی، تقی رحمانی، محمد بسته نگار، هاشم آغاجری و یوسفی اشکوری اعلام کرد. بهمن باستانی (rm) صدا (wma) صدا [ 3:46 mins ]
از سال 1332 تا امروز یعنی در 52 سال گذشته 16 آذر نماد مقاومت جنبش دانشجویی در برابر فشار سیاسی حاکم بوده و این روز را دانشجویان، گرامی و زنده نگه داشتند. امسال 16 آذر چگونه برگزار می شود؟
بهمن باستانی (رادیو فردا): 16 آذر امسال مراسم در محیطهای سربسته در چند سالن و در مراکز آموزشی که از حساسیت سیاسی کمتری برخوردار است، برگزار می شود. نه اجازه راهپیمایی و برگزاری خیابانی روز دانشجوست و نه حتی در داخل سالنها اجازه برگزاری دلخواه و در هر دانشگاهی که دانشجو اراده کند، هست. برای نمونه دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران اجازه برگزاری مراسم را نیافتند و به همین دلیل امروز در ساعت 12 ظهر در محل آمفی تئاتر دانشگاه به اعتراض تجمع می‌کنند. یا در دانشگاه سیستان و بلوچستان هم امسال به دانشجویان اجازه برگزاری مراسم روز دانشجو داده نشد و در پی عدم صدور اجازه شماری از دانشجویان و اساتید این دانشگاه روزه سیاسی سه روزه ای را از 5 بعداز ظهر دیروز (دوشنبه) شروع کردند با نام آزادی زندانیان سیاسی.
از سال 1378 تا امروز هر ساله فضا برای برگزاری این روز تنگتر شده هر چه گذشته دانشجویان کمتر به حرکتهای اعتراضی در مقابل محدودیتها و ممنوعیتهای حکومت دست زدند. سال گذشته البته علیرغم عدم صدور اجازه حکومتی، گردهماییهایی نه چندان وسیع در این جا و آن جا برگزار شد. امسال هم اطلاعیه‌هایی در برگزاری این گردهماییها صادر شده است. از جمله اطلاعیه ای با امضای کانون زنان ایران وابسته به کمیته رفراندوم آزاد ایران، که در آن نوشته شده است: ما خواهان برابری و دموکراسی و کشوری بدون استبداد مذهبی هستیم و به پاسداشت روز دانشجو ساعت 2 بعداز ظهر روز چهارشنبه 16 آذر مقابل در اصلی دانشگاه تهران تجمع می کنیم.
اما جدا از گردهماییهایی این چنین، آنچه به طور وسیع و سازمان یافته از دیروز در داخل دانشگاهها برگزار شده و امروز و فردا (سه شنبه و چهارشنبه) به مناسبت 16 آذر برگزار می‌شود، همان مراسم اجازه یافته یا به هر حال مخالفت نشده از سوی حکومت و مقامات منصوب حکومتی در داخل دانشگاههاست. از جمله مراسم دیروز 14آذر در دانشگاه شهر کرد، که بعد از مخالفت هیات نظارت دانشگاه با سخنرانی دکتر محمد ملکی رئیس پیشین دانشگاه و رضا دلبری از مسئولان دفتر تحکیم وحدت، با سخنرانی مهدی مکارمی از دانشجویان شهر کرد برگزار شد با تریبون آزاد. به همین مناسبت قرار بود در دانشگاه سمنان مناظره‌ای برگزار شود بین انجمن اسلامی دانشگاه که تشکلی منتقد حکومت است با مجمع اسلامی که تشکلی حکومتی است. اما مجوز برگزاری این مناظره در داخل دانشگاه سمنان لغو شد.
دفتر تحکیم وحدت، بزرگترین تشکیلات موجود دانشجویی ایران، فهرست برگزاری مراسمی را اعلام کرده که بر پایه آن در چندین دانشکده دانشگاه تهران و دانشگاههای شیراز، کرمانشاه و زاهدان سخنرانیهایی برگزار خواهد شد و در بسیاری از دانشگاهها تریبون آزاد دانشجویی. سخنرانانی هم که نامشان برای حضور در این سخنرانیها اعلام شده بیشتر در چارچوب منتقدان درون نظام و یا اپوزیسیون مذهبی به اصطلاح تحمل شده نظامند. عباس عبدی، سعید مدنی، تقی رحمانی، محمد بسته نگار، هاشم آغاجری و یوسفی اشکوری و چند تن دیگر. حضور صرفا این طیف از سخنرانان و برگزاری مراسم 16 آذر صرفا در داخل سالنهای سخنرانی، بیان فضای کنونی جنبش دانشجویی کنونی ایران است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home