Sunday, December 04, 2005

ستم مضاعف بر «كولبران» كردستان ايران


ستم مضاعف بر «كولبران» كردستان ايران
«كولبران» نام يك قشر زحمتكش از مردم كردستان ايران است كه در كار خريد و فروش كالا و تبادل اجناس در نواحى مرزى به كار كوله‌كشى و باركشى مشغولند. و حال اين قشر مورد هجوم نيروهاى انتظامى واقع شده‌اند، زيرا كه فعاليت‌شان غيرقانونى است. ولى اين قشر به نان شب خود محتاج است.
در كردستان ايران قشرى از تهيدست‌ترين مردمان وجود دارد كه نام «كولبران» بر ايشان نهاده‌اند. «كولبران» يعنى كوله‌كشان، آنان كه بار بر دوش مى‌كشند. اين قشر از مردم در نواحى مرزى ايران سكونت دارند و از شدت فقر و تنگدستى مجبورند براى امرار معاش خانواده‌ى خود به شغل پرمخاطره‌ى كولبرى در مناطق مرزى ايران روى بياورند. اخيرا اين افراد مورد هجوم و ضرب و شتم نيروهاى انتظامى و مرزى قرار گرفته‌اند و اموالشان ضبط شده است. در پى آن «سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان ايران» در بيانيه‌ى اخير خود به اين امر اعتراض كرده است.
آقاى محمد صديق كبودوند، دبير سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان» در مورد قشر اجتماعى «كولبران» اين‌گونه توضيح مى‌دهد:
”كولبران تعدادى از كسبه و در واقع بيكارانى هستند كه در نقاط مرزى بدليل شدت فقر و بيكارى ناچار هستند براى ادامه‌ى امرار معاش و ادامه‌‌ى زندگى خود شغلى از اين قرار براى خود ايجاد كرده‌اند، به اين طريق كه آنها به نقاط مرزى رفته و اجناسى مانند چاى و شكر و بلور يا مواد آرايشى و غيره را خريده و آنها را در شهر به فروش مى‌رسانند كه البته بهاى خريد و فروش نازل است. اين امر از نظر قوانين ايران قاچاق محسوب مى‌شود. اين افراد بطور عمده مورد تعرض نيروهاى انتظامى قرار مى‌گيرند، دستگير مى‌شوند، اموالشان توقيف مى‌شود و حتا خودشان هم با خطرات زيادى روبرو مى‌شوند. مثلا ايشان در اثر برخورد با ميدان‌‌هاى مين‌گذارى شده كه در نقاط مرزى بسيار زياد است، نقص‌عضو مى‌شوند، و يا اينكه مورد شليك نيروهاى انتظامى قرار مى‌گيرند، و در مواقعى كه به آنها فرمان «ايست» مى‌دهند، تعدادى از اينها در مواردى متأسفانه كشته مى‌شوند. از جانب دولت نيز تاكنون متأسفانه هيچ اقدامى در جهت تأمين شغلى اين افراد صورت نگرفته است.”
آقاى كبودوند در مورد برخوردهاى اخير در مناطق مرزى ايران مى‌افزايد:
”هم‌الان به ما خبر رسيده كه در شهر مرزى سردشت حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر مورد حمله‌ى نيروهاى انتظامى قرار گرفته‌اند و تعدادى‌شان حتا مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، دستگير شده‌اند و اموالشان هم توقيف شده است. اموالى كه از اينها گرفته شده چاى و شكر بوده. متأسفانه اين موارد وجود دارد و اين افراد هم كه نان‌آور خانواده هستند با مشكل معيشتى زيادى روبرو مى‌باشند.”
در بيانيه‌ى سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان نام اين كولبران سردشتى به اين قرار آمده است: صالح سلیمی، سیامند علیپور، حسین مامه صالح، قادر صالحی، احمد احمدی، هژار فاطمیان، جلال احمدی، جلال ملاعلی، آرام و رحمان گویبلی و تعدادی دیگر از کولبران كه در روز جمعه ۱۱ آذرماه مورد ضرب و شتم نیروها‌ی انتظامی قرار گرفته‌اند.
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در بيانيه‌ى خود با محکوم کردن اقدام نیروی انتظامی در خصوص برخورد با کسبه و کولبران و توقیف و مصادره‌ى دسترنج این قشر محروم و زحمتکش، با استناد به مفاد بندهای ۱ و ۳ ماده ۲۳ و بند ۱ ماده ۲۵ اعلامیه‌ى جهانی حقوق بشر، دولت را به اقدام جدی و فوری برای ایجاد شغل و حمایت در مقابل بیکاری و تأمین اسباب معیشت و شرایط زندگی سازگار با شئون انسانی و حمایت اجتماعی، بویژه حقوق هر شخص از یک سطح زندگی کافی برای تامین سلامتی و رفاه خود و خانواده اش در خصوص تغذیه، مسکن و مراقبت‌های طبی و خدمات لازم اجتماعی برای بیکاران و مرزنشینان و اقشار محروم و مردم کردستان فرا می خواند. این سازمان همچنین خواهان استرداد اموال توقیف شده کولبران و تامین امنیت جانی و کسب و کار برای آنان” شده است.
داود خدابخش

0 Comments:

Post a Comment

<< Home