Saturday, October 07, 2006

بدون تضمين آزادی ؤ امنيت برای وکلای متهيمن امکان برگزاری محاکمات عادلانه وجود ندارد



کانون انديشه ،‌ گفتگو و حقوق بشر در ايران- تورنتو

9251 Yonge St. #219
Richmond Hill, ON L4C 9T3
Canada
Tel:
Email: www.cdhriran.blogspto.com

Centre for Thought, Dialogue & Human Rights in Iran – Toronto
C.T.D.H.R.




بدون تضمين آزادی ؤ‌ امنيت برای وکلای متهيمن امکان برگزاری محاکمات عادلانه وجود ندارد


احضار وکلای متهمين بمب گذاری اهواز به دادسرا و متهم کردن آنان به اقدام عليه امنيت ملی ،‌ با توجه به سا بقه مستمر مقامات جمهوری اسلامی درسو ء استفاده گسترده و برداشت تبعيضانه از اين جرم كه برای دستگيری دگر انديشان و منتقدان حکومتی بكار گرفته شده است ،‌ يک تهديد جدی بر عليه استقلا ل وکلای مدافع و عدلت خواهي است .

احضار جواد تريدی، عطا شنه ؤ‌ ابوالحسن حيدری ،‌ سعيد خليلی، طاهری نسب و فيصل سعيدی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به دادسرا نمونه آشکار ی د رنقض حقوق بشر در ايران هست .

ما همچنان معتقديم که حق متهمان پرونده بمب گذاري اهواز برای داشتن يک دادگاه عادلانه با توجه به اينکه متهمان از زمان دستگيری امکان دسترسی به وکيل را نداشته و نيز عدم بر خورداري از حق دفاع ازادانه توسط وکلای خود ،‌ مکررا نقض شده است . لذا شکی نيست که چنين دادگاهی مشروعيت و صلاحيت کافی برای رسيدگی به اين پرونده را ندارد.

از يكسو تضمين آزادی و امنيت وکلا يک اصل اساسی بر اي اجراي عدالت و احقاق حقوق ضايع شده انسانها منجمله متهمان در يک سيستم قضائی عادلانه هست و از سوي ديگر عدم بر خورداري متهمان از داشتن وكلاي آزاد و مستقل ، نشانه اي يك سيستم قضائي نا عادلانه وتبعيض گرايانه است .

.احضار وکلا به اتهام عليه امنيت ملی تهديد ی جدي برای ساکت کردن وکلا ئی هست که خواهان رعایت قوانين قضائي در دادگاه ها برا ی رعايت حقوق متهمان می باشئد.
بدون تضمين آزادی و‌امنيت برای وکلای متهمين ،‌ امکان برگزاری محاکمات عادلانه وجود ندارد



پنجم اکتبر 2006 – 14 مهر 1385

كانون انديشه، ‌گفتگو و حقوق بشر در ايران -ـ تورنتو
www.cdhriran.blogspot.com

رونوشت:

عفو بين الملل
صليب سرخ جهانی
شورای حقوق بشر سازمان ملل
ديده بان حقوق بشر
گزارشگران بدون مرز

0 Comments:

Post a Comment

<< Home