Friday, September 02, 2005

سرنوشت اجساد مجعول الهویه





*سرنوشت اجساد مجهول‌الهويه درپيچ وخم پرونده‌ها* اگرمتوفي فاقدپيشينه كيفري باشد، هويتش مجهول مي‌ماند معتادان سهم بزرگي از اجساد مجهول‌الهويه را تشكيل مي‌دهند

سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي 1384/06/11 09-02-2005 13:01:06 8406-04632: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي
با توجه به گستردگي و پيچيدگي جوامع هر روزه وقوع قتل‌هايي را در شهرهاي مختلف شاهديم كه در بسياري از آنان جسد بدون هيچ گونه اوراق هويتي بوده و كسي قادر به شناسايي آن نيست. اين موضوع در كلان شهري چون تهران صورت هر روزه پيدا كرده به طوري كه در اغلب ايام هفته چند مورد از پرونده‌هاي قتل‌ افراد مجهول‌الهويه و اجساد ناشناس به دادسراي امور جنايي تهران ارجاع مي‌شود كه شناسايي مقتولان و يافتن انگيزه اصلي وقوع درگيري و علت حقيقي مرگ را مشكل مي‌سازد و در موارد زيادي اين اجساد بدون آن كه شناسايي شوند و بدون كشف علت مرگ، به عنوان فوت مشكوك تدفين مي‌شوند.
رضوان‌فر، قاضي دادسراي امور جنايي تهران در رابطه با سرنوشت اجساد مجهول‌الهويه به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ مي‌گويد: مطابق تبصره‌ي ذيل ماده 15 قانون ثبت احوال، مهلت اعلام ولادت، 15 روز از تاريخ ولادت طفل است يعني زوجين مكلفند كه دراين مدت ولادت فرزند خود را به اداره ثبت احوال منطقه اعلام تا ضمن ثبت واقعه تولد، شناسنامه براي وي صادر و تسليم شود. مطابق ماده 14 همان قانون براي هر فرد شماره شناسنامه‌اي كه مخصوص به او خواهد بود تعيين و تخصيص داده شده است. بنابراين شناسنامه‌اي كه حاوي نام و نام خانوادگي و تاريخ تولد و محل تولد و نام والدين و محل صدور آن است به عنوان سند هويت هر فرد دراختيار وي قرار مي‌گيرد و در عرصه اجتماعي اين سند هويت تنها مدرك براي احراز هويت فرد است بنابراين انسان در زمان حيات، خود هويتش را اعلام و سند هويتي نيز در جهت پشتيباني از آن ارائه مي‌نمايد امافردي كه فوت مي‌شود و هيچ سند هويتي به همراهش نيست و كسي نيز او را نمي‌شناسد، چون امكان شناسايي هويت وي در آن لحظه نيست لذا مجهول‌الهويه اطلاق مي‌شود.
نيروي انتظامي مرجع دريافت گزارش كشف اجساد مجهول‌الهويه
وي، نيروي انتظامي را به عنوان مرجع دريافت گزارش كشف اجساد مجهول‌الهويه معرفي مي‌كند و ادامه مي‌دهد: افراد مختلف در جامعه به محض برخورد با جسد، پليس 110 را در جريان قرار مي‌دهند يا مراتب را سريعا به واحدهاي گشت درحال عبور و در حين ماموريت اطلاع مي‌دهند.
اين كارشناس حقوق جرم و جزا، با بيان اين‌كه نحوه‌ي كشف جسد به محل وقوع قتل مرتبط است ادامه مي‌دهد: در كوچه‌ها، خيابان‌ها و اماكن عمومي كه عموما عامه مردم در حال تردد هستند، جسد توسط افراد عادي غريبه و رهگذران كشف و به پليس اطلاع داده مي‌شود؛ به همين دليل اگر اوراق هويتي به همراه متوفي نباشد و اتفاق مزبور نيز در يك شهر بزرگ چون تهران رخ داده باشد به طوري‌كه غالبا افراد يكديگر را نمي‌شناسند، مشخصات فردمتوفي به عنوان مجهول‌الهويه ثبت و جسد دفن مي‌شود.
وي، پيداشدن اولياي متوفي را يكي از مشكلات در اين گونه پرونده‌ها مي‌داند و به ايسنا مي‌گويد: معمولا درچنين مواردي كار، بر قاضي دادسراي جنايي سخت مي‌شود به خصوص اين‌كه فردي در محلي غير از مكان اقامت خود، منزل مسكوني، شهر يا روستاي خود باشد كه با اين ترتيب به اجبار جسد به صورت فردي نامعلوم به خاك سپرده مي‌شود.
رضوان‌فر مي‌افزايد: اجسادي كه در منازل كشف مي‌شوند با عنايت به اين‌كه به حريم خصوصي، افراد غريبه و ناشناس مراوده ندارند لذا اين اجساد نمي‌توانند مجهول‌الهويت باشند. البته پاره‌اي از اوقات در پرونده‌اي مشاهده شده است كه در حريم خصوصي خانه‌اي، دو نفر فوت شده‌اند كه جسد آنها توسط اقوام (به لحاظ اين‌كه مثلا چند روزي از او خبري به دست نيامده و به تلفن‌ها نيز پاسخ نداده) و با بهره‌گيري از تلاش مرجع انتظامي و قضايي كشف شده و هويت مالك مشخص اما هويت مهمان نامشخص است و وقتي از همسايگان تحقيق مي‌شود درخصوص فرد مجهول‌الهويه مي‌گويند چند وقتي است كه به اين محل رفت و آمد مي‌نمايد و نزد صاحب خانه مي‌آيد، او را نمي‌شناسيم و از رابطه آنها بي‌اطلاع هستيم.
بوي تعفن يكي از راه‌هاي كشف جسد
اين قضاي دادسراي جنايي، بلندشدن بوي تعفن از يك مكان را يكي ديگر از راه‌هاي كشف اجساد مجهول‌الهويه مي‌داند و اظهار مي‌كند: پاره‌اي اوقات هم جسدي در منزل شخص به لحاظ گذشت زمان فاسد شده و بوي تعفن آن، مردم و همسايگان را آزار مي‌دهد و اين امر سبب گزارش به مرجع انتظامي شده و به اين نحو كشف مي‌شود. البته اين مورد نيز در بررسي پرونده‌ها به دست آمده و معمولا افرادي به اين نحو در تنهايي فوت مي‌نمايند كه تنها زندگي كرده و رفت و آمد چنداني با اقوام و نزديكان خويش ندارند.
معتادان، سهم بزرگي از اجساد مجهول‌الهويه شهر
اين حقوقدان با بيان اين‌كه تعداد بسياري از اجساد مجهول‌الهويه معتاد هستند، به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: بازپرسان ويژه قتل دادسراي جنايي همواره گزارش‌هاي كلانتري‌ها را درخصوص كشف اجساد، استماع كرده و دستورات قضايي را خصوصا در جهت كشف هويت جسد، صادر مي‌كنند. جواناني كه اعتياد به مواد افيوني پيدا كرده‌اند و اعتياد آنها به مرحله خطرناكي رسيده و تلاش خانواده در جهت ترك آنها بي‌نتيجه مانده است معمولا از خانه و خانواده رانده شده و لذا اين اعتياد باعث مي‌شود كه تن به هر كاري بدهند. معتاديني كه به مرحله تزريق رسيده‌اند يعني مواد افيوني را مي‌جوشانند و به وسيله سرنگ به داخل رگهاي يكديگر و يا به نقاط حساس بدن تزريق مي‌نمايند معمولا به لحاظ شوك آني فوت مي‌كنند و لذا شاهد پيدايش اجساد معتادين به مواد مخدر درخرابه‌ها و لابه لاي درختان و شمشادها و اصطلاحا مكان‌هاي دنج هستيم؛ درحالي‌كه آثار تزريق‌هاي مكرر و متمادي در دست‌ها و گردن آن‌ها مشهود بوده و تعدادي سرنگ نيز در اطراف آنها يافت مي‌شود.
پس از حضور مراجع قضايي و انتظامي علي‌رغم اين‌كه در بسياري از موارد هويت اجساد يافت شده از طريق اموال و اوراق هويتي و يا شناسايي توسط اقوام، دوستان و آشنايان شناسايي مي‌شود، اما در برخي موارد هيچ گونه اوراق هويتي به همراه جسد يافت نمي‌شود و يا كسي براي شناسايي مراجعه نمي‌كند اين جاست كه مسوولان سازمان پزشكي قانوني با دستور قاضي ويژه قتل دادسراي امور جنايي تهران اقدام به گرفتن عكس و در پاره‌اي موارد كلاسه آثار انگشتان فرد متوفي مي‌نمايند تا در صورت مراجعه آشنايان وي حتي پس از گذشت مدت زمان طولاني، مدركي براي ارائه وجود داشته باشد تا احيانا برخي ديگر از اجساد ناشناس هم شناسايي شوند.
اين قاضي دادسراي جنايي دراين رابطه اظهار مي‌كند: پزشكي قانوني و ساير عوامل مرتبط با صحنه كشف جسد، چنان‌چه احراز هويت نزد وي يافت نشود و سكنه آن محل نيز، جسد را شناسايي نكنند يا جسد مربوط و متعلق به خانواده‌اي كه پرونده فقداني دارد، نباشد، آنگاه بازپرس درجهت شناسايي هويت جسد دستور اثربرداري از انگشتان جسد را صادر و سپس كلاسمان ماخوذه به اداره تشخيص هويت ارسال و بديهي است اگر متوفي داراي سابقه كيفري باشد، هويت وي نيز كشف مي‌شود و اگر فاقد پيشينه كيفري باشد، هويت وي همچنان مجهول خواهد ماند. بنابراين اداره تشخيص هويت، مساعدت فراواني در كشف هويت اجساد مي‌نمايد. از طرفي اگر هويت جسد احراز نشود، تصاوير و فيلم ماخوذه از جسد، در بايگاني پليس و اداره تشخيص هويت و سازمان پزشكي قانون باقي مي‌ماند و هرخانواده‌اي كه فردي از افرادشان ناپديد شده باشد (اصطلاحا فقداني داشته باشد) و مشخصات اوليه وي با جسد مكشوف انطباق داشته باشد، با مراجعه به يكي از مراكز فوق در مي‌يابد كه جسد مربوط به فقداني آنهاست يا خير.
انتهاي پيام
کد خبر: 8406-04632
[
نظر شما در1
2
3
4
5
© Copyright 1998-2005 Iranian Students' News Agency (ISNA)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home