Wednesday, September 28, 2005

فهرست رندانیان کرد



گزارش‌هاي ايران
سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان ايران فهرستي از اسامي زندانيان سياسي كرد را منتشر كرد
سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان ايران فهرستي از اسامي زندانيان سياسي كرد را منتشر كرده و از مراجع داخلي و خارجي خواهان توجه به وضعيت اين زندانيان شده است. محمدصديق كبودوند دبير اين سازمان در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: ليستي كه ارائه شده شامل 35 تن از زندانيان سياسي فقط در دو زندان اروميه و سنندج است. البته اين ليست كامل نيست و در برگيرنده همه زندانيان سياسي دو زندان مذكور هم نيست. آقاي كبودوند مي گويد: از اين 35 نفر حدود 15 نفرشان به علت ارتباط يا وابستگي با حزب دموكرات كردستان ايران زنداني هستند كه البته دو تن از آنها اعدام شدند و يازده تن ديگر به علت ارتباط و وابستگي به سازمان كموله بودند، دو تن در ارتباط با سازمان خواد و دو تن در ارتباط با سازمان مجاهدين خلق دستگير و زنداني شدند، سه چهار نفر از اين افراد هم به اتهام جاسوسي براي دولت عراق زنداني هستند مينا بهارمست
مينا بهارمست (راديو فردا): سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان ايران فهرستي از اسامي زندانيان سياسي كرد را منتشر كرده و از مراجع داخلي و خارجي خواهان توجه به وضعيت اين زندانيان شده است. محمدصديق كبودوند دبير اين سازمان در مصاحبه با راديو فردا مي گويد:
محمدصديق كبودوند: ليستي كه ارائه شده شامل 35 تن از زندانيان سياسي فقط در دو زندان اروميه و سنندج است. البته اين ليست كامل نيست و در برگيرنده همه زندانيان سياسي دو زندان مذكور هم نيست. بر اساس اطلاعات ما در زندان سنندج افراد ديگري هستند كه هنوز اطلاعات ما درباره آنها كامل نشده و بر اساس آن ما مي توانيم بگوييم در زندان هاي ساير شهرهاي كردستان و همينطور همدان، زنجان، تبريز، مراغه، نهاون، خرم آباد، كرج و تهران و حتي بندرعباس تعداد ديگري از زندانيان سياسي كرد هستند كه اطلاعات ما در خصوص آنها هنوز كامل نشده.
م . ب: اين افراد در چه ارتباط و به چه دلايلي زنداني شدند؟
محمدصديق كبودوند: از آن 35 نفري كه ما ليست كرديم، حدود 15 نفرشان به علت ارتباط يا وابستگي با حزب دموكرات كردستان ايران زنداني هستند كه البته دو تن از آنها اعدام شدند و يازده تن ديگر به علت ارتباط و وابستگي به سازمان كموله بودند. دو تن در ارتباط با سازمان خواد و دو تن در ارتباط با سازمان مجاهدين خلق دستگير و زنداني شدند. سه چهار نفر از اين افراد هم به اتهام جاسوسي براي دولت عراق زنداني هستند.
م . ب: وقتي شما مي گوييد به جرم وابستگي به حزب دموكرات كردستان يا سازمان هاي ديگر منظور اين است كه فقط به جرم وابستگي به اينها اعدام شدند يا گفته شده دست به كارهاي خاصي زدند.
محمدصديق كبودوند: احزاب سازمان هاي سياسي كرد در اوايل انقلاب يك اهدافي داشتند و پس از آنكه با جمهوري اسلامي در تقابل قرار گرفتند، ناچار شدند برخي از آنها به شيوه هاي چريكي روي بياورند. در همان ايام دادگاه هاي موسوم به انقلاب اسلامي داير شده بود كه با شدت عمل زيادي نيروهاي اين احزاب را پس از دستگيري مجازات و حتي اعدام مي كردند. در سال هاي پس از آن هم هركس و هر نيرويي كه متهم به ارتباط با اين احزاب مي شد، از نظر دادگاه انقلاب محارب با نظام بود و مجازات سختي را بايد متحمل مي شد. دادگاه هاي انقلاب منطبق با موازين پذيرفته جهاني نيست. اين دادگاه ها غيرعلني برگزار مي شود، يك نفر همزمان بازپرس، دادستان و قاضي است و متهمان از حق داشتن وكيل محروم هستند و حتي حقوق بنيادي متهمان رعايت نمي شود.
م . ب : هيچ سازمان و نهاد حقوق بشري داخلي و خارجي در اين مورد موضع گيري كردند يا خير؟
محمدصديق كبودوند: تاكنون هيچ نهاد و شخصيتي نسبت به وضعيت زندانيان سياسي كرد هيچ نوع اظهارنظري نكرده و نهادها و مراجع حقوق بشري ايراني هم متاسفانه با توجه به اتفاقاتي كه در كردستان افتاد، باز هم سياست سكوت را در پيش گرفت.
Radio Free Europe / Radio Liberty © 2005 RFE/RL, Inc. All Rights Reserved.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home