Saturday, October 08, 2005

انتقاد بازرس پيشين سازمان ملل از اقدامات نظامی آمريکا



انتقاد بازرس پيشين سازمان ملل از اقدامات نظامی آمريکا

محمد منظرپور


اسکات ريتر تا پيش از آنکه در سال 1998 از سمت خود استعفا دهد، رئيس هيات بازرسان تسليحاتی سازمان ملل در عراق بود
در حالی که ائتلاف به رهبری آمريکا در عراق به دنبال راهبردهای خروج از اين کشور است و هر روزه شمار ديگری از شهروندان عراقی در حملات انتحاری پيکارجويان جانشان را از دست می دهند، اسکات ريتر، يکی از بازرسان سابق تسليحاتی سازمان ملل متحد در عراق، امروز در چتم هاووس، مرکز بنياد سلطنتی امور بين الملل در لندن، از اقدام نظامی ائتلاف به رهبری آمريکا انتقاد کرد.
اسکات ريتر، افسر سابق تفنگداران دريايی آمريکا، در جنگ اول خليج فارس در کسوت يک افسر ستادی شرکت داشت.
پس از آزادسازی کويت توسط نيروهای چند ملتی به رهبری آمريکا، آقای ريتر به عنوان رئيس هيات بازرسان تسليحاتی سازمان ملل متحد در عراق شروع به کار کرد و تا سال ۱۹۹۸ که استعفا داد، در اين سمت فعاليت کرد.
گزارش راديويی محمد منظرپور، برنامه جام جهان نما
اسکات ريتر در آستانه جنگ دوم خليج فارس و قبل از اشغال عراق توسط نيروهای تحت رهبری آمريکا، در مصاحبه ها و مقالات متعدد، مشروعيت اقدام نظامی را زير سوال برد و استدلال کرد که عراق بر اثر بازرسيهای سازمان ملل متحد، ظرفيتهای موشکی و تسليحات کشتار جمعی خود را از دست داده است.
تنها ماه ها بعد از سقوط رژيم بعث، نيروهای اشغالگر به صحت اين ادعا اذعان کردند.
شما نمی توانيد حتی يک مورد نقض معاهده منع گسترش تسليحات هسته ای را از جانب ايران اثبات کنيد. آنها هيچ جرمی مرتکب نشده اند اما ما به نوعی از آنها صحبت می کنيم که گويا مجرم هستند. برای چه ؟ بخاطر آنکه همچون عراق، ايالات متحده آمريکا از پيش بر اين نتيجه رسيده که اين رژيم بايد برود

اسکات ريتر، بازرس سابق سازمان ملل در عراق
اسکات ريتر در سخنرانی خود در چتم هاوس لندن، مدعی شد که ايالات متحده هيچ گاه به دنبال خلع سلاح صدام حسين نبوده و تنها از اين حربه برای زمينه سازی سقوط رژيم عراق استفاده کرده است.
او گفت: "از اکتبر ۱۹۹۲، هدف اصلی آژانس مرکزی اطلاعات آمريکا يا سی آی ای، تا آنجايی که به عراق مربوط می شد، مشخصا ً تغيير رژيم تعريف شده بود. اين وظيفه به صراحت توسط رئيس جمهور اسبق آمريکا، جرج بوش پدر در امريه ای بدين شرح ابلاغ شده بود: سی آی ای بايد از کليه راه های ممکن، از جمله قوه قهريه برای برکناری صدام حسين از قدرت استفاده کند."
اسکات ريتر در عين حال تاکيد کرد که انتقادات وی، به معنای برائت صدام حسين از اتهامات وارد شده نيست.
او اظهار داشت: "اميدوارم هيچ کس از صحبتهای من اينگونه برداشت نکرده باشد که صدام حسين فاقد تسليحات کشتار جمعی بود. او اين تسليحات را در اختيار داشت و ما در تلاش بوديم تا اين توانايی را از وی سلب کنيم. در نتيجه امروز که راجع به ايران صحبت می کنم، به هيچ عنوان در صدد نيستم که نتيجه گيری کنم که ايران در صدد دستيابی به سلاحهای هسته ای نيست يا خطری محسوب نمی شود. اما آنچه که ما بايد از وقايع عراق بيآموزيم اين است که بايد پيش از هر اقدامی، رويه قانونی را طی کرد تا احراز شود که اساسا ً جرمی رخ داده است. در مورد صدام اين قاعده رعايت نشد. رئيس جمهور آمريکا تصميم گرفت که او را ساقط کند و برای اين منظور، هم رويه قانونی و هم قوانين بين المللی را نقض کرد."
در پايان سخنرانی، از آقای ريتر پرسيده شد آيا غرب بايد در برخورد با پرونده هسته ای ايران ، از تجربه عراق پند بگيرد؟
او پاسخ داد: "ايالات متحده آمريکا و متاسفانه بريتانيا و اعضای اتحاديه اروپا در تلاشند تا پرونده برنامه هسته ای ايران را که عده ای معتقدند پوششی برای توليد تسليحات هسته ای است، از مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارجاع کنند تا ايران مجازات شود. اما ايران برای چه جرمی مجازات شود؟ آنها به هيچ تخلف مستندی متهم نشده اند. شما نمی توانيد حتی يک مورد نقض معاهده منع گسترش تسليحات هسته ای را از جانب ايران اثبات کنيد. آنها هيچ جرمی مرتکب نشده اند اما ما به نوعی از آنها صحبت می کنيم که گويا مجرم هستند. برای چه ؟ بخاطر آنکه همچون عراق، ايالات متحده آمريکا از پيش بر اين نتيجه رسيده که اين رژيم بايد برود."
پيش از عزيمت به لندن، آقای ريتر در سخنرانی در شهر نيوهيون آمريکا نسبت به طرح نومحافظه کاران نزديک به دولت جورج بوش برای حمله به ايران هشدار داده بود.
اسکات ريتر در آن سخنرانی تاکيد کرده بود که محفل پل وولفويتز، رئيس جديد بانک جهانی و ديک چنی، معاون رئيس جمهور آمريکا در تلاش هستند تا با اشغال ايران، زمينه تسلط نظامی آمريکا بر خاور ميانه را فراهم کنند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home