Thursday, October 13, 2005

اتحاديه اروپا و مشكل برخورد با مهاجران جهان سوم


اتحاديه اروپا و مشكل برخورد با مهاجران جهان سوم
اقتصاد اروپا بدون مهاجرين تصورپذير نيست

برخوردهاى شديدى كه در هفته هاى اخير ميان پليس اسپانيا و مهاجران غيرقانونى آفريقائى در مليله و سئوتا روى داد، با انتقاد سخت نهادهاى كليسائى و هشدار تحليلگران اقتصادى روبرو شد كه معتقدند اتحاديه اروپا براى رشد اقتصادى به كارگران مهاجر نياز دارد.
در دو منطقه مليله و سئوتا، گروه هاى وسيعى از مهاجران آفريقائى كه از مدت ها پيش در خاك مراكش انتظار فرصتى را براى راه يافتن به اتحاديه اروپا مى كشيدند، در چند مرحله، كوشيدند حصارهاى بلند را پشت سر نهند. اقدام آن ها، ابتدا با تيراندازى هائى روبرو شد كه چندين كشته بر جاى نهاد. دولت هاى مراكش و اسپانيا، مرزبانان يكديگر را متهم به شركت در تيراندازى ها كردند. سپس، گزارش هاى تكان دهنده ترى در مورد رها كردن بسيارى از آوارگان در صحراى بى آب و علف به جهان غرب رسيد كه افكار عمومى را به شدت تحت تاثير قرار داد.
اين رويدادها، اكنون به بحث پيرامون فقر و بى قانونى در كشورهاى كم توسعه و نيازهاى اقتصادى اتحاديه اروپا به كارگران مهاجر دامن زده است. روز چهارشنبه اين هفته، وزيران داخله و دادگسترى كشورهاى عضو اتحاديه اروپا كه در لوكزامبورگ گرد آمده بودند، نامه سرگشاده انتقادآميزى از كليساها و نهادهاى كليسائى بروكسل دريافت كردند كه به لحاظ لحن تند خود بى سابقه است.
نهادهاى كليسائى ضمن انتقاد از سياست پناهندگى اتحاديه اروپا نوشتند: ”اتحاديه اروپا حق ندارد به ارزش هاى بنيادين خود خيانت كند. براى نخستين بار پس از فروريختن ديوار برلين، در مناطق واقع در شمال آفريقاى كه متعلق به اسپانيا است، به سوى انسان هائى شليك مى شود كه مى كوشند خود را به اتحاديه اروپا برسانند”.
نهادهاى كليسائى، در اين نامه سرگشاده از وزيران داخله و دادگسترى كشورهاى عضو اتحاديه اروپا خواستند كه بر پيشانى پناهندگان و مهاجران غيرقانونى مهر بزهكار نزنند، زيرا دست كم برخى از آن ها به موجب كنوانسيون ژنو از حق پناهندگى برخوردارند. حفظ حقوق و احترام انسان ها، مى بايست به عنوان الگوى راهبر سياست اتحاديه اروپا به رسميت شناخته شود.
نهادهاى كليسائى در نامه خود با عقد پيمان هاى استرداد مهاجران به كشورهاى ليبى و مراكش به مخالفت پرداختند و اعلام كردند كه در اين كشورها، پناهندگان از حقوق بشر برخوردار نيستند. بنابر اين، اتحاديه اروپا بايد با كشورهاى زادگاه آوارگان و كشورهاى مسير عبور آنان بر سر رعايت حقوق بشر، مبارزه با فقر و كمك هاى عمرانى براى توسعه اقتصادى به مذاكره بپردازد.
تهيه كنندگان نامه سرگشاده، از برنامه پيشنهادى كميسيون اتحاديه اروپا براى كمك به مهاجران در زادگاه خودشان استقبال كردند، اما هشدار دادند كه اجراى اين برنامه نبايد براى جلوگيرى از تسليم درخواست پناهندگى مهاجران در كشورهاى عضو اتحاديه اروپا مورد سوء استفاده قرار گيرد.
اين نامه را كميسيون اسقف هاى كاتوليك، كميسيون كليساهاى مهاجران كاريتاس اتحاديه اروپا، كميسيون بين المللى مهاجران كاتوليك، سرويس پناهندگان ژزوئيت هاى اروپا و شوراى كوئكرها براى مسائل اروپائى امضاء كردند.
در شرايطى كه سياستمداران اروپائى همواره نسبت به افزايش مهاجرت از كشورهاى فقير جهان ابراز نگرانى مى كنند، بسيارى از كارشناسان اقتصادى اروپا معتقدند كه اين قاره، با توجه به روند منفى رشد جمعيت خود، براى ادامه حيات اقتصادى، به مهاجران بيشترى نياز دارد.
در پى رويدادهاى تاسف بار مليله و سئوتا روزنامه محافظه كار ديلى تلگراف لندن به بحث درباره نقش كارگران مهاجر در آينده اتحاديه اروپا پرداخت و نوشت:«موج تازه مهاجرت به سمت شمال، برآيند عفو عمومى ۷۰۰ هزار مهاجر غيرقانونى در اسپانيا است كه امسال از سوى دولت اعلام شد. اين تصميم، از يك سو به وضعيت غير عادى مهاجران در اسپانيا پايان داد و از سوى ديگر نشانه اعتراف اسپانيا به اين واقعيت بود كه براى اقتصاد شكوفاى خود به نيروى كارگران مهاجر نياز دارد.»
ديلى تلگراف در بخشى ديگر از تفسير خود به ضرورت بازنگرى در سياست هاى مهاجرتى اتحاديه اروپا اشاره كرد و نوشت: «مشكل، تنها به شبه جزيره اسپانيا محدود نمى شود. سال گذشته اتحاديه اروپا به موجب يك گزارش تازه به اين نتيجه رسيد كه با توجه به كاهش تعداد افراد قادر به كار در كشورهاى عضو، اين كشورها به مهاجران بيشترى نياز دارند. مشكل اين است كه آنچه به عنوان يك ضرورت اقتصادى مطرح مى شود، به لحاظ فرهنگى به سادگى قابل هضم نيست. به همين دليل، سياستمداران، همواره از اعتراف به وابستگى رشد اقتصادى كشورهاى خودشان به كارگران خارجى پرهيز مى كنند يا آن را به تاخير مى اندازند.»
مطالعات آمارى نشان مى دهند كه ميزان تولد در اكثر كشورهاى اروپائى پائين تر از ميزان مرگ و مير است. در نتيجه، همواره بر تعداد كهنسالان افزوده و از تعداد افراد قادر به كار كاسته مى شود.مامطالعات اين بحران به ويژه در اروپاى شمالى چشم گير است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home