Friday, October 14, 2005

سازمان ملل متحد از نگاه جان بولتون



سازمان ملل متحد از نگاه جان بولتون

مهدی پرپنچی


آقای بولتون گفت: "به اعتقاد ما خطر ايجاد شده از سوی برنامه هسته ای ايران برای امنيت و صلح جهانی، رسيدگی به اين پرونده را در صلاحيت شورای امنيت قرار می دهد"
انتخاب جان بولتون به عنوان سفير آمريکا در سازمان ملل متحد که اول اوت سال جاری ميلادی انجام شد، فرآيندی طولانی و پرمناقشه بود.
جان بولتون، همواره از منتقدان شناخته شده و سرسخت سازمان ملل متحد به شمار می رفت و پس از انتشار خبر انتصاب وی به عنوان نماينده آمريکا، برخی سناتورهای آمريکايی اعزام او به سازمان ملل را حاوی پيامدهايی ناخوشايند توصيف کردند.
طبيعی است که وجود چنين ذهنيتی، نگاه ها را متوجه او ساخته تا مشخص شود در دورانی که سازمان ملل در انتظار وقوع تحولات ساختاری است، حضور و عملکرد جان بولتون به عنوان نماينده قدرتمندترين کشور جهان در اين سازمان، چه نتايجی به همراه خواهد داشت.
آقای بولتون در سخنرانی خود در مرکز مطالعات چتهم هاوس لندن، درباره تحولات مد نظر آمريکا در اين سازمان گفت که کشورش اصلاحات در سازمان ملل را حول چندين محور مرکزی مشخص دنبال می کند که فرآيند تصميم گيری ها در اين سازمان، افزايش کارآيی آژانس های مختلف وابسته به آن و نهايتا افزايش حوزه تاثير سازمان ملل در رسيدگی به مشکلات اعضا از مهمترين اين موارد است.
وی افزود: "در مجموع تلاش ما بالابردن حوزه تاثير سازمان ملل و فعال تر کردن آن است."
جان بولتون تاکيد کرد هرگونه پيشنهاد برای ايجاد تغييرات ساختاری در سازمان ملل متحد، هنگامی خواهد توانست از حمايت آمريکا برخوردار شود که در عين حالی که به افزايش قدرت و تاثير اين سازمان در حل مناقشات مهم بين المللی منجر می شود، در راستای تامين منافع ملی آمريکا نيز باشد.
اکنون اختلافات تاکتيکی که بين آمريکا و سه کشور اروپايی وجود داشت از بين رفته

جان بولتون، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد
اين سخن، از سوی بسياری از حاضران در سخنرانی مورد انتقاد قرار گرفت و گفته شد اتخاذ چنين موضعی، به معنای تلاش آمريکا برای بهره برداری از سازمان ملل در جهت حفظ منافع خود است.
سفير آمريکا در سازمان ملل در رد اين انتقاد گفت: "واقعيت اين است که تمامی کشورهای جهان در سازمان ملل به دنبال منافع خود هستند اما اين تنها آمريکاست که از بابت اتخاذ چنين سياستی، هدف طعن و انتقاد قرار می گيرد."
آقای بولتون در اشاره به عدم توانايی سازمان ملل در مواجهه با مشکلات دنيای امروز گفت در صورتی که کشورهای جهان نتوانند حل مشکلات خود را در اين سازمان بيايند، به تدريج سراغ راه حل های ديگر خواهند رفت و اين به نفع هيچ کس نيست.
وی افزود که آمريکا در سياست خارجی خود، از مجموعه ابزارهای مختلف برای رسيدن به اهدافش بهره گيری می کند و اگر در مورد مشخصی، سازمان ملل و ارگان های تابعه آن نتوانند مشکلی را حل کنند، اين کشور ابايی از استفاده از روش های ديگر نخواهد داشت.
از جان بولتون سوال شد آيا سازمان ملل با ساختار فعلی آن را در رسيدگی به پرونده هسته ای ايران دارای صلاحيت می داند؟
وی در پاسخ گفت: "سازمان ملل متحد در حال حاضر از طريق آژانس بين المللی انرژی اتمی، اين پرونده را در دست بررسی دارد. موضع دولت جورج بوش از مدت ها پيش اين بوده که نقش آژانس در مقابله با تلاش ايران به دستيابی به سلاح های هسته ای و تخطی از تعهداتش در قبال پيمان منع گسترش، بسيار مهم و حياتی است."
سفير آمريکا در سازمان ملل افزود: "در عين حال، به اعتقاد ما خطر ايجاد شده از سوی برنامه هسته ای ايران برای امنيت و صلح جهانی، رسيدگی به اين پرونده را در صلاحيت شورای امنيت قرار می دهد."
جان بولتون گفت: "اکنون اختلافات تاکتيکی که بين آمريکا و سه کشور اروپايی وجود داشت از بين رفته و با توجه به اين که اخيرا آژانس به اين نتيجه رسيد که ايران به تعهدات خود در چارچوب پيمان منع گسترش عمل نکرده و از توافقنامه پاريس نيز تخطی کرده است، به نظر می رسد گام ديپلماتيک بعدی، ارجاع پرونده به شورای امنيت باشد."
وی تاکيد کرد اگر شورای امنيت نتواند راه حلی برای پرونده هسته ای پيدا کند، اين امر به ضرر خود اين شورا خواهد بود.
سفير آمريکا در سازمان ملل متحد با اشاره به ناکامی اجلاس اخير اين سازمان در توافق بر سر تغييرات در ساختار سازمان ملل، علت اين امر را عدم توافق بر سر نقش و کارکرد اين سازمان دانست و گفت کشورهای عضو، تلاش دارند بسياری از مباحث غير مرتبط به سازمان ملل را در اين محل، حل کنند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home