Sunday, November 13, 2005

بازنشستگي» فصل امنيت زندگي يا بازگشت مشكلات


بازنشستگي» فصل امنيت زندگي يا بازگشت مشكلات «مشكلات مالي» 80 درصد بازنشستگان را رنج مي‌دهد بيش از60 درصد بازنشستگان احساس تنهايي مي‌كنند
سرويس: اجتماعي - خانواده 1384/08/22 11-13-2005 12:02:51 8408-11223: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - خانواده
«بازنشستگي» به عنوان پديده‌اي اجتماعي، واقعيت مهمي است كه لاجرم در زندگي شغلي بيشتر انسانها اتفاق مي‌افتد و اين درحاليست كه پديده سالمندي هم تنها با امنيت شغلي و امنيت از جهت درآمد، مرتبط است و شرايط زيست انساني را چه براي بازنشسته و چه براي ديگران متاثر مي‌سازد. بر اين اساس رسيدن به دوره بازنشستگي به عنوان بخشي از زندگي انسان در صورتيكه با تدابير اصولي و برنامه‌هاي متناسب با شرايط فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي جامعه همراه نباشد، زمينه نگراني و اضطراب را براي بازنشستگان به ارمغان مي‌آورد ؛ به گونه‌اي كه در روابط آنان با خود اطرافيان آثاري منفي بر جاي خواهد گذاشت.
به گزارش گروه «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران بازنشستگي از شغل، همواره تصوراتي چون امنيت و آسودگي خاطر از دغدغه‌هايي كه در طول زندگي با انسان همراه بوده است را در ذهن تداعي مي‌كند اما بررسي‌ها در خصوص مسايل بازنشستگان نشان داده است كه علي‌رغم اين تصورات، بيش از 80 درصد جامعه بازنشستگي كشور هنوز از مشكلات مالي در زندگي رنج مي‌برند و مشكلات مربوط به درمان و مسكن در مراتب دوم و سوم اين مشكلات قرار دارند.
محمد علي محمدي، كارشناس اجتماعي كه «حقوق بازنشستگي با روند افزايش هزينه زندگي براي مستمري‌بگيران تامين اجتماعي در يك دوره 30 ساله» را مورد بررسي تطبيقي قرار داده است در اين زمينه خاطرنشان مي‌كند: تا سال1370 افزايش هزينه زندگي 2/224 درصد و مقدار افزايش مستمري بازنشستگي 3/123 درصد بوده و لذا قدرت خريد بازنشسته در اين سال‌ها به نصف تقليل يافته است.
به گزارش ايسنا، دكتر محمد زاهدي اصل، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسايل اجتماعي نيز در تحليل رابطه مهمترين مشكلات بازنشستگان و برخي متغيرها تصريح مي‌كند: مشكلات فردي نظير مشكلات روانشناختي در شهرهاي بزرگ و تهران بيش از شهرهاي كوچك مطرح بوده و همچنين مشكلات مالي در تهران بيش از بقيه شهرها اعلام شده است.
بر اين اساس مشكلات مالي بازنشستگان متاهل نسبت به مجردان بيشتر و در مقابل مسايل فردي مجردان به صورت قابل توجهي بيش از متاهلان است.
وي مي‌افزايد: مسايل خانوادگي با افزايش طول مدت زمان بازنشسته شدن كاهش پيدا كرده است و از 2/9 درصد براي يك سال و كمتر به يك 7/1 درصد براي بيش از 10سال رسيده است؛ در حاليكه بر مسايل درماني، با افزايش مدت زمان بازنشستگي افزوده مي‌شود؛ بطوري كه 8/13 درصد مربوط به يك سال سابقه به 8/18 درصد به بيش از ده سال سابقه افزايش پيدا مي‌كند كه اولي بي‌ارتباط به پذيرش واقعيت بازنشسته شدن از سوي خانواده و دومي بي‌ارتباط با افزايش سن بازنشسته نيست .
همچنين با افزايش ميزان مستمري بازنشستگي از مسايل مالي و مشكلات مسكن كاسته شده ولي بر مسايل خانوادگي و مشكلات فردي افزوده مي‌شود.
اين پژوهشگر مسايل اجتماعي اهميت انتظارات بازنشستگان از سازمان تامين اجتماعي در جمعيت مورد مطالعه خود را به ترتيب ، افزايش مستمري با 8/60 درصد ، ايجاد تسهيلات رفاهي 4/13 درصد ، اعطاي وام 1/6 درصد ، توجه به امور درمان 6/4 درصد و ايجاد تسهيلات در امور مراجعان 2/4 درصد ، مطرح مي‌كند.
به گفته وي اطلاعات حاصله از اين محاسبات آماري نشان مي‌دهد افزايش ميزان مستمري و ساير مزايا داراي اولويت است ولي ميزان آن براي شهرهاي متوسط كمتر از شهرهاي بزرگ و تهران بوده است و رسيدگي به مسايل درماني با كمترين نسبت در چهارمين رده انتظار از سازمان قرار دارد و ميزان آن در شهرهاي متوسط نزديك به 80 درصد كمتر از شهرهاي بزرگ و تهران است كه احتمالا به جهت شرايط زيست محيطي در شهرهاي متوسط از نظر سلامتي مشكلات كمتري دارند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران بررسي نظرات بازنشستگان نسبت به پديده بازنشستگي نشان مي‌دهد: 7/45 درصد آنها با اين مقوله كه دوران بازنشستگي همراه با بي‌توجهي اطرافيان است موافق و در مقابل 7/48 درصد با اين موضوع مخالفند.
از سويي ديگر 5/57 درصد بازنشستگان نيز با اين نظر كه در دوران بازنشستگي از وابستگي انسان كاسته مي‌شود، مخالف و در مقابل 9/63 درصد از آنها با احساس تنهايي در دوران بازنشستگي موافق هستند.
مقوله تكريم بازنشستگان نيز با موافقت 2/62 درصد جمعيت بازنشستگان مواجه است؛ در شرايطي كه 1/46 درصد آنها (در مقابل 9/38 درصد ) با از دست رفتن اعتماد به نفس در دوره بازنشستگي مخالف بوده‌اند.
همچنين بيش از نيمي از بازنشستگان (5/53) درصد با صاحب منزلت بودن بازنشسته در جامعه و نيز 4/58 درصد از آنها با مقوله احساس ناتواني در دوران بازنشستگي موافق بوده‌اند.
به گزارش ايسنا بر اساس نتايج حاصله از اين بررسي‌ها، اكثريت قاطعي از بازنشستگان نيز از خدمات گذشته خود احساس افتخار مي‌كنند.
بر اين اساس بطور كلي و در مجموع، احساس تنهايي، وابستگي انسان به ديگران، احساس ناتواني در دوران بازنشستگي ، به عنوان سه مقوله‌اي كه در ادبيات موضوع به عنوان ويژگي‌هاي دوران بازنشستگي مورد توجه قرار گرفت، در اين بررسي نيز نظر موافق اكثر جمعيت مورد مطالعه را در پي داشته است و در مقابل داشتن منزلت بالا در جامعه ، تكريم بازنشسته به وسيله ديگران نيز ويژگي‌هايي است كه با فرهنگ و سنت حاكم با جامعه وفاق دارد و بر همين اساس اكثريت قابل توجهي از جمعيت مورد مطالعه با اين دو مقوله نظر موافق خود را اعلام كرده‌اند.
گفتني است سطح تحصيلات بازنشستگان در نظر آنها نسبت به پديده بازنشستگي در نظر آنها مؤثر بوده است، بطوريكه ميزان موافقت آنها با مقوله‌هاي مورد بحث با افزايش سطح سواد، رو به فزوني مي‌گذارد و از 28 درصد براي بي‌سوادان به 9/47 درصد براي دارندگان تحصيلات دانشگاهي مي‌رسد.
وضعيت تاهل در سطح قابل توجهي از نظرات بازنشستگان نسبت به پديده بازنشستگي نيز اثرگذار بوده است به طوري كه ابراز مخالفت در بين مجردها، حدود 60 درصد بيشتر از متاهلان بوده است و موافقان با مقوله‌هاي مورد نظر در پديده بازنشستگي ( با لحاظ كردن بار مثبت و منفي ) در خصوص متاهلان نزديك دو برابر مجردها بوده است.
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home