Saturday, December 03, 2005

يک گروه حقوق مدنی در آمريکا سازمان سيا را به دادگاه می برد


يک گروه حقوق مدنی در آمريکا سازمان سيا را به دادگاه می برد

گزارش ها حاکيست اعضای القاعده در زندان های مخفی نگاهداری می شوند
يک گروه ممتاز حقوق مدنی در آمريکا می گويد به منظور متوقف کردن انتقال مظنونان تروريستی به کشورهايی در خارج از حوزه قضايی آمريکا، سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، را به دادگاه می کشد.
"اتحاديه آزادی های مدنی آمريکا" (ACLU) که يک سازمان غيردولتی است می گويد سازمان اطلاعات آمريکا هم قوانين آمريکا و هم قوانين بين المللی را زير پا گذاشته است.
اين پرونده به نمايندگی از سوی مردی که ادعا می شود به يک زندان مخفی سيا در افغانستان منتقل شده بود تشکيل می شود.
کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، می گويد پيش از آغاز سفر خود به اروپا در روز دوشنبه، درباره گزارش های اخير داير بر وجود زندان های مخفی سيا در کشورهای خارجی اظهار نظر خواهد کرد.
خانم رايس می گويد به نامه اتحاديه اروپا که در آن نسبت به گزارش های منتشره در ماه گذشته داير بر استفاده سيا از زندان های مخفی سيا - به خصوص در اروپای شرقی - ابراز نگرانی شده پاسخ خواهد داد.
عمليات فوق العاده سِری
"اتحاديه آزادی های مدنی آمريکا" در بيانيه ای خبری نوشت: "اين دعوی قانونی متضمن اين اتهام است که مقام های سيا در بالاترين سطوح با دادن مجوز به ماموران سازمان برای ربودن يک مرد بيگناه، بازداشت او در بی خبری و قطع تماس کامل با جهان خارج، ضرب و شتم او، خواب کردن او با مواد مخدر و انتقال وی به يک زندان مخفی سيا در افغانستان، قوانين آمريکا و بين المللی را نقض کرده اند."
اين بيانيه از زندان مزبور به عنوان "سالت پيت" (نمک چاله) نام می برد.
اين سازمان نام و مليت شاکی را فاش نکرد و تنها گفت که او هفته آينده برای فاش کردن جزئيات اين شکايتنامه در يک کنفرانس خبری شرکت خواهد کرد.
"ای سی ال يو" همچنين می خواهد نام شرکت هايی که آنها را به مالکيت و اداره هواپيماهايی متهم می کند که به گفته آن از آنها برای حمل و نقل مخفيانه بازداشتی ها از يک کشور به کشور ديگر استفاده می شود فاش سازد.
در جريان اين عمليات فوق العاده سِری، آژانس های اطلاعاتی مظنونان تروريستی را در خارج از آمريکا، جايی که تحت حفاظت قوانين اين کشور نخواهند بود، جابجا و بازجويی می کنند.
آدام بروکس، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، می گويد اين موضوع به شدت جنجال آفرين شده است.
برخی افراد ادعا کرده اند که توسط سيا به کشورهايی مانند سوريه و مصر منتقل و در آن کشورها شکنجه شده اند.
خبرنگار بی بی سی می گويد دولت آمريکا و سازمان های اطلاعاتی اين کشور پافشاری می کنند که تمامی عمليات آنها در چارچوب قانون صورت می گيرد و بی ترديد با شکايت "ای سی ال يو" خواهند جنگيد.
آدام بروکس می افزايد دولت آمريکا نمی خواهد افسران اطلاعاتی اين کشور مجبور به دفاع علنی از اعمال خويش در دادگاه شوند و به علاوه سازمان سيا نمی خواهد يکی از محرمانه ترين عمليات هايش در دادگاهی علنی در معرض ديد همگان قرار گيرد.


مطالب مرتبط
آمريکا در باره زندان های مخفی سيا تحقيق می کند
30 نوامبر، 2005 صفحه نخست
اياد علاوی: وضعيت حقوق بشر عراق شبيه دوران صدام شده
27 نوامبر، 2005 صفحه نخست
تحقيقات سيا برای شناسائی منبع گزارش زندان های مخفی
09 نوامبر، 2005 صفحه نخست
استعفای مشاور ديک چنی در ماجرای مامور سيا
28 اکتبر، 2005 صفحه نخست
اخبار روز
کشف ۲۰ جسد نزديک مقر سابق سوريه در لبنان
ازسرگيری رسمی سفر زائران ايرانی به عراق
مرگ ۱۹ سرباز عراقی در کمينگاه شورشيان
کشته شدن فرمانده عملياتی القاعده

0 Comments:

Post a Comment

<< Home