Thursday, February 16, 2006

حمله آمريکا به گزارش سازمان ملل در باره گوانتانامو


حمله آمريکا به گزارش سازمان ملل در باره گوانتانامو

برخی زندانيان از سال ۲۰۰۲ در گوانتانامو بسر می برند
کاخ سفيد در برخورد شديد اللحنی با گزارش سازمان ملل در مورد زندان گوانتانامو و پيشنهاد بستن اين زندان اين گزارش را اسباب 'بی اعتبار کردن' سازمان ملل خوانده است.
اسکات مک کللن، سخنگوی کاخ سفيد، گفت بازرسان سازمان ملل حتی نتوانسته اند مدارک را بررسی کنند و بهتر بود وقتشان را صرف تحقيقات ديگری می کردند.
در گزارش سازمان ملل از ايالات متحده خواسته شده است که 'بدون تأخير بيشتر' قريب ٥٠٠ زندانی را که در زندان گوانتانامو دارد يا محاکمه و يا آزاد کند.
هيأت بازرسان سازمان ملل بعضی از رفتارها با زندانيان گوانتانامو را شکنجه ارزيابی کرده اند.
کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل، متعاقب انتشار اين گزارش گفت: "دير يا زود" اين قرارگاه بايد بسته شود اما افزود که او با تمام جوانب اين گزارش تازه موافق نيست.
وی ابراز اميدواری کرد که ايالات متحده اين بازداشتگاه را "هرچه زودتر" تعطيل کند.
مانفرد نوآک، گزارشگر ويژه سازمان ملل در زمينه شکنجه و يکی از پنج بازرس مسئول تهيه اين گزارش گفته است که بازداشت و نگهداری طولانی مدت زندانيان بدون صدور حکم، بازداشت غيرقانونی محسوب می شود.
او به بی بی سی گفت: "اين افراد يا بايد فورا آزاد شوند يا در دادگاه صالح بخاطر جرمی که مرتکب شده اند مورد محاکمه قرار گيرند".
آمريکا با رد اغلب ادعاها گفته است پنج بازرس سازمان ملل هرگز عملا از بازداشتگاه گوانتانامو بازديد نکرده اند و رفتار با اسرا در گوانتانامو انسانی ست.
آقای مک کللن گفت:" سازمان ملل مسئول تحقياتی جدی در اطراف جهان است و در بسياری موارد که پای حقوق بشر در ميان است اين کار را انجام می دهد. اما اين يکی از آن موارد نيست."
"من فکر می کنم وقتی يک هيأت بدون اين که حتی مدارک را ديده باشند و فقط بر اساس اتهامات، گزارشی شتابزده فراهم می کنند سازمان ملل بی اعتبار می شود."
پيشتر آقای مک کللن گزارش سازمان ملل را "تکرار" ادعاهای قبلی وکلای مدافع زندانيان گوانتانامو خوانده و گفته بود: " ما می دانيم که تروريست های القاعده برای پخش اتهامات کاذب دوره ديده اند."
در اين گزارش آمده است که نحوه نگهداری زندانيان که برخی از آنها مدت چهار سال است در اين بازداشتگاه زندانی هستند، سلامت جسمی و روحی آنها را مختل کرده است.
گزارش اعمال زور زياد درجابه جا کردن زندانی ها و تغذيه اجباری زندانيانی که اعتصاب غذا کرده اند از طريق لوله را معادل شکنجه ارزيابی کرده است.
فقدان تحقيقات مستقل از جانب ايالات متحده در مورد اين اتهامات به نظر بازرسان نقض معاهدات سازمان ملل بر عليه شکنجه است.
در پايان گزارش خواسته شده است که دسترسی بدون قيد و شرط به زندانيان و امکان گفتگوهای خصوصی با آنها برای بازرسان سازمان ملل فراهم شود.
ايالات متحده سال گذشته پس از درخواست های مکرر سازمان ملل نمايندگان اين سازمان را به قرارگاه گوانتانامو دعوت کرد اما حاضر نشد به آنها اجازه گفتگوی خصوصی با زندانی ها را بدهد.
وزارت دفاع آمريکا می گويد فقط نمايندگان صليب سرخ جهانی حق دسترسی آزادانه به زندانی ها را دارند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home