Tuesday, February 14, 2006

'حمله' به دراويش گنابادی قم و تخريب حسينيه آنان


'حمله' به دراويش گنابادی قم و تخريب حسينيه آنان

حسينيه دراويش گنابادی قم که پيش از تخريب در مقابل آن ديوار کشيده و ورودی آن مسدود شده است
در پی نا آرامی بر سر بستن حسينيه دراويش نعمت اللهی گنابادی در شهر قم، گزارشها حاکی از اين است که اين حسينيه و دو منزل مسکونی مجاور آن که به دو تن از دراويش و خويشاوندان متولی حسينيه تعلق داشته به صورت شبانه به آتش کشيده شده و تخريب شده اند، تا آنجا که شاهدان عينی در بامداد روز سه شنبه چهاردهم فوريه (25 بهمن) نشانی از ساختمان حسينيه نيافته اند.
استاندار قم اعلام کرده که طی اين نا آرامی که بعدازظهر دوشنبه چهاردهم فوريه (24 بهمن) روی داده، يکهزار نفر بازداشت و دويست نفر، از جمله جانشين فرمانده انتظامی استان قم مجروح شده اند.
مصطفی آزمايش نماينده سلسله دراويش گنابادی در خارج از ايران در گفتگو با بی بی سی گفته که دراويش گنابادی در ايجاد درگيری نقشی نداشته و در عوض به دستور قطب (رهبر) سلسله ميان مردم گل و شيرينی توزيع می کرده اند.
وی ايجاد درگيری را به اعضای دو هيئت مذهبی نسبت می دهد که به گفته وی مأموران انتظامی را تحريک به حمله به حسينيه و دراويش می کرده اند.
نا آرامی پس از آن رخ داد که مسئولان شهر تلاش کردند حسينيه دراويش گنابادی را از کنترل دراويش خارج و فعاليت آن را متوقف کنند.
اين اقدام با مقاومت دراويش روبرو شد که با اجتماع در کوچه منتهی به حسينيه و نيز بام ساختمان حسينيه به اعتراض پرداختند.
يکی از دراويش گنابادی که در محل حادثه حضور داشته به بی بی سی گفته است که جمعی از دروايش گنابادی، اعم از زن و مرد درون حسينيه در محاصره مأموران نيروی انتظامی قرار داشتند و شماری حدود پنجهزار نفر نيز در بيرون در آرامش و سکوت دست به تحصن زدند.
دراويش گنابادی می گويند کاملاً در آرامش و سکوت دست به تحصن زده و به دستور قطب سلسله خود به رهگذران گل می داده اند
وی می گويد پس از آنکه فردی روحانی در محل حضور يافت و عليه صوفيه به سخنرانی پرداخت افرادی با لباس شخصی شروع کردند به سردادن شعارهايی همچون: "صوفيه تکفير بايد گردد"، "مرگ بر صوفيه" و ...
به گفته وی، فرد روحانی علاوه بر اينکه دراويش و صوفيان را به عقايد ضداسلامی و ايجاد دوگانگی و تفرقه متهم کرد می گفت که آنها از آمريکا و انگليس پول گرفته و مورد حمايت بيگانگانند.
آن گونه که اين درويش گنابادی روايت می کند، پس از آنکه روحانی مزبور تحصن کنندگان را تهديد کرد که از آنجا بيرون ريخته خواهند شد مأموران يگان ويژه ضدشورش نيروی انتظامی با استفاده از باتون و شليک گاز اشک آور به تحصن کنندگان يورش بردند و افراد لباس شخصی نيز از پشت سنگ و آجر بسوی تحصن کنندگان می انداختند.
اين شاهد عينی می گويد که مأموران انتظامی دراويش تحصن کننده را به شکل فجيعی مورد ضرب و شتم قرار دادند و آنها را روی زمين می کشيدند و به داخل اتوبوس می بردند و در اتوبوس نيز آنها را روی زمين می خواباندند و اجازه نمی دادند روی صندلی بنشينند.
به گفته وی، افراد لباس شخصی نيز به ضرب و شتم افراد می پرداختند و علاوه بر آنکه ساختمان حسينيه را به آتش کشيده و ويران کردند به منزل متولی حسينيه در مجاورت آن نيز حمله کردند.
وی می گويد از بازداشت شدگان پس از بازجويی تعهد گرفته شده است که اگر بار ديگر در محافل درويشی ديده شوند با آنها برخورد جدی خواهد شد.
يک شاهد عينی می گويد که مأموران انتظامی دراويش تحصن کننده را به شکل فجيعی مورد ضرب و شتم قرار دادند و آنها را روی زمين می کشيدند و به داخل اتوبوس می بردند - عکس از وبلاگ حامد متقی
عباس محتاج استاندار قم می گويد که نود درصد بازداشت شدگان افراد غيربومی بوده اند و دروايش گنابادی می گويند که افراد غيربومی برای همبستگی با "برادران طريقتی" خود در قم به آن شهر رفته بودند.
استاندار قم آتش سوزی و تخريب حسينيه و ساختمانها و مغازه های اطراف آن را تأييد کرده اما آتش سوزی را به خود دراويش نسبت داده که به گفته وی برای خنثی کردن اثر گاز اشک آور آتش افروخته بودند.
وی همچنين دراويش را به حمله به نيروی انتظامی متهم کرده و گفته: "ايجاد مزاحمت و سد معبر همچنين به همراه داشتن سلاح؛ اسپری و تدارکات ويژه حکايت از فتنه ای دارد که به طور قطع اين حرکت از روند عادی خود خارج است".
اين در حالی است که دراويش گنابادی هرگونه درگيری با نيروی انتظامی يا همراه داشتن سلاح را تکذيب می کنند.
استاندار قم علت حمله نيروی انتظامی به حسينيه را ساخت "غيرقانونی" آن دانسته و گفته که سازمان اوقاف و امورخيريه متوليان حسينيه را غيرمشروع دانسته و برای خلع يد از آنان به دادگاه شکايت کرده بوده و نيروی انتظامی بر اساس رأی دادگاه اقدام به پلمب و توقيف ساختمان حسينيه کرده است.
اما مصطفی آزمايش نماينده سلسله گنابادی در خارج از ايران می گويد حسينيه را سيد احمد شريعت که از مشايخ اين سلسله است در زمين موروثی خود ساخته و خود متولی آن شده اما با اتمام ساخت حسينيه، شورای تأمين استان خواستار بسته شدن آن شده و گفته در اين محل اجازه اجتماع نمی دهد.
گفته می شود از بازداشت شدگان پس از بازجويی تعهد گرفته شده است که اگر بار ديگر در محافل درويشی ديده شوند با آنها برخورد جدی خواهد شد - عکس از وبلاگ حامد متقی
شورای تأمين استان اجازه داده بوده است تا اين حسينيه که سه سال و نيم پيش ساخته شده اما تا کنون استفاده نشده بود امسال تا پايان دهه عاشورا فعاليت کند ولی ضرب الاجل آن برای تخليه محل تا ساعت سه روز دوشنبه بوده است.
وی می گويد يکی از مراجع قم تهديد کرده بود که اگر دولت برای بستن حسينيه اقدام نکند، خودشان اقدام خواهند کرد اما آيت الله بهجت و آيت الله ملائکه دو تن از ديگر مراجع و روحانيون بلندپايه قم، به دليل موقوفه بودن زمين حسينيه مخالف تصرف و تخليه آن بوده اند.
شهر قم مذهبی ترين شهر ايران به شمار می رود و با توجه به نزاع تاريخی صوفيه و اهل شريعت، فشار بر دراويش در اين شهر سابقه طولانی دارد و به سالهای قبل از انقلاب می رسد اما در يک سال گذشته با انتشار شماری از کتابهای ضدصوفی در قم که اين سلسله را به ضدشيعی بودن متهم می کند جو سنگينتری عليه آنها شکل گرفته است.
دراويش نعمت اللهی گنابادی پيرو نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه هستند که خود در تهران ساکن است.
سابقه سلسله نعمت اللهی به شاه نعمت الله ولی از عرفای قرن نهم هجری (پانزدهم ميلادی) باز می گردد که در ماهان کرمان مدفون است.
پيروان اين سلسله طريقت در قرن نوزدهم به سه شاخه ذوالرياستينی (منورعليشاهی)، گنابادی (سلطانعليشاهی) و صفی عليشاهی (صفائی) تقسيم شدند که شاخه گنابادی در شيوه های خود تفاوتهايی با دو شاخه ديگر دارد و به اهل شريعت نزديکتر است، تا آنجا که مکانهای تجمع اين سلسله به جای خانقاه حسينيه ناميده می شود و مشايخ آن به جای اخذ اجازه ذکر، اجازه

0 Comments:

Post a Comment

<< Home