Tuesday, February 14, 2006

'حمله اينترنتی'، صدها سايت ايرانی را از کار انداخت


'حمله اينترنتی'، صدها سايت ايرانی را از کار انداخت

مسابقه کاريکاتور هولوکاست با همکاری روزنامه همشهری و خانه کاريکاتور ايران برگزار می شود
صبح روز سه شنبه، صدها سايت اينترنتی از جمله سايت روزنامه همشهری، خبرگزاری فارس، سايت جستجوگر پارسيک و سرويس دهنده وبلاگ "بلاگفا" از کار افتادند.
بروز اين مشکل زمانی خبرساز شد که سايت "ايران کارتون" خبر هک شدن خود را منتشر کرد.
اين سايت که با همکاری روزنامه همشهری "مسابقه بین المللی کاریکاتور با موضوع هولوکاست" را برگزار می کند گفته است روز دوشنبه "مورد حمله هکرها" قرار گرفته و چند ساعت از کار افتاده است.
روزبه هاشمی ها مدير شرکت "روند تازه" که شرکت ميزبان صدها سايت ايرانی از جمله روزنامه همشهری و خبرگزاری فارس است، در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی عامل اختلالات ايجاد شده در سرورهای اين شرکت (رايانه های ميزبان سايت ها) را يک "حمله اينترنتی (Denial-of-service attack) گسترده به شبکه رايانه ای اين شرکت" عنوان کرد.
در همين حال به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، جمال کريمی راد سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاری که قطع سرور سايت های ايرانی را به دولت کانادا نسبت می داد، گفت: "اين حرکت، حرکتی غير قانونی است و با مساله‌ آزادی بيان و حقوق بشر که آنها ظاهرا سردمدار آن هستند، در تعارض جدی قرار دارد".
آقای کريمی راد بدون ارائه شواهدی مبنی بر قطعيت اين اقدام از سوی دولت کانادا، به صاحبان سايت ها پيشنهاد کرد: "اين سايت‌ها می‌توانند اعتراض خود را به مجامع جهانی برسانند و به دولت کانادا نيز اعتراض کنند که چرا اين اقدام نسبت به سايت‌های ايرانی صورت گرفته است".
حمله صبحگاهی
صدها سايت ايرانی از جمله چندين وزارت خانه و شرکت دولتی از خدمات ميزبانی وب شرکت "Our Iran" استفاده می کنند
آقای هاشمی ها امکان ارتباط اين حمله را با مسابقه کاريکاتور هولوکاست توسط روزنامه همشهری رد نمی کند اما می گويد برای اظهار نظر قطعی و پيگيری تبعات اين حمله به زمان بيشتری نياز است.
وی افزوده است که پيش از اين حمله هيچ پيغام تهديدآميزی دريافت نکرده و از سوی هيچ دولت يا مقام رسمی نيز برای حذف سايتی خاص تحت فشار قرار نگرفته است.
"حمله داس" يا Denial-of-service attack، حمله به رايانه يک سيستم يا شبکه است که موجب اختلال در امر خدمات رسانی به کاربران آن رايانه می گردد. در جريان اين حمله معمولا با اشغال پهنای باند شبکه مورد نظر، دسترسی به سايت های موجود در آن شبکه غير ممکن می گردد.
آقای هاشمی ها می گويد اين حمله ساعت ۶ صبح روز سه شنبه (به وقت تهران) آغاز شده و دسترسی به سايت هايی که از خدمات شرکت "Our Iran" از زير مجموعه های شرکت "روند تازه"، استفاده می کردند را مختل کرده است.
وی می افزايد هم اکنون حمله متوقف شده و سايت های ايرانی به مرور در دسترس قرار می گيرند هرچند مسئولان شرکت برای پيشگيری از تکرار حمله، دسترسی به سايت هايی که مشخصا هدف قرار گرفته اند را تا اطلاع ثانوی برقرار نخواهند کرد.
'قربانی سياست'
هفته گذشته حدود هزار سايت دانمارکی مورد حمله خرابکاران اينترنتی (هکرها) قرار گرفتند. خرابکاران موفق شدند به طور موقت صفحه اول سايت ها را با پيام هايی که چاپ کاريکاتورهايی درباره پيامبر اسلام را محکوم می کرد جايگزين کنند.

در پی برگزاری مسابقه بین المللی کاریکاتور با موضوع هولوکاست توسط خانه کاریکاتور ایران و روزنامه همشهری، عصر روز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ اين سایت مورد حمله هکرها قرار گرفت و از کار افتاد.

سايت خانه کاریکاتور ايران
روزبه هاشمی ها خسارات وارده ناشی از اين حملات را بزرگ خوانده و با اشاره به دستکاری سايت های دانمارکی گفته است: "در اين رويداد سايت های زيادی ساعت ها از کار افتاده اند و متاسفانه بيشتر اين شرکت های تجاری هستند که در اين مواقع، مستقيما قربانی سياست شده و ضرر و زيان اقتصادی را متحمل می شوند".
مسئولان مسابقه اينترنتی هولوکاست، خود احتمال داده بودند که سايت های مرتبط هدف حملات اينترنتی قرار گيرند.
سازمان دهندگان اين مسابقه در گفتگو با خبرنگاران گفته بودند که انتظار دارند "سايت اين روزنامه (همشهری)، که از يک سرور آمريکايی استفاده می کند، مسدود" شود و در نتيجه تصميم گرفته اند از سايت های ديگری برای ارايه کاريکاتورهای ارسالی استفاده شود.
در همين حال گفته می شود برخی از سايت های نشان دهنده اين کاريکاتورها نيز با مشکلات فنی مواجه شده اند. با توجه به اينکه در اين زمينه تهديدی منتشر نشده، نشانه ای در دست نيست تا بتوان با قطعيت از کار افتادن سايت های ايرانی را با ماجرای کاريکاتورها مربوط دانست.
مدير شرکت ايرانی "روند تازه" که دفتر اصلی آن در کانادا قرار دارد به بی بی سی گفته است "اطلاعی از دستکاری احتمالی (تغيير يا حذف محتوا) در سايت های ايرانی" ندارد، "اما سايت های اين شرکت هدف چنين دستکاری هايی قرار نگرفته اند".
آقای هاشمی ها می گويد "تمهيدات امنيتی لازم برای مقابله با حملات مشابه" اتخاذ شده است.
شرکت "روند تازه" ميزبان صدها سايت اينترنتی فارسی است که بسياری از آنها خود، سايت های اينترنتی زيادی را پشتيبانی می کنند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home