Tuesday, May 16, 2006

بيشترين ميزان خشونت و آزار عليه كودكان در خانه صورت مي‌گيرد

نماينده يونيسف در ايران:
بيشترين ميزان خشونت و آزار عليه كودكان در خانه صورت مي‌گيرد
نماينده يونيسف در ايران حمايت از كودكان در برابر افزايش خشونت و بهره‌كشي را نيازمند همكاري‌هاي فرا مرزي نيروهاي پليس در پيشگيري و پيگيرد مؤثر قاچاق كودكان، هرزه‌نگاري، توريسم جنسي و تمايل به برقراري روابط جنسي با كودكان دانست.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به نخستين اجلاس رؤساي كشورهاي اسلامي در اصفهان، كريستيان سالازار والكمن، نماينده صندوق كودكان ملل متحد (يونيسف) در ايران با اظهار نگراني از روند رو به رشد خشونت عليه كودكان در اماكن مختلف همچون مدارس، خانه‌هاي نگهداري از كودكان بي‌سرپرست، محل كار و خيابانها، گفت: بيشترين ميزان خشونت و آزار عليه كودكان در خانه و توسط خانواده صورت مي‌پذيرد كه در اين راه مشكلات زيادي بر سر راه مداخله نيروهاي پليس وجود دارد.
نقش پليس در مقابل كودك قرباني خشونت از حساسيت بالايي برخوردار است
وي، اصلي‌ترين نقش پليس را در مقابل كودك قرباني خشونت مبتني بر اين دانست كه ابتدا پليس نسبت به مورد آزار و اذيت، با حساسيت و احترام با كودك آزار ديده و يا مورد سوء استفاده قرار گرفته رفتار كند و ديگر آن كه در جهت دستگيري افرادي كه مرتكب اين اعمال شده‌اند، تلاش خاصي را مبذول دارد كه هر دوي اين نقش‌ها نيازمند مهارت‌ها و اعمال روش‌هاي خاص از سوي پليس است.
با افزايش ميزان ارتكاب اعمال معارض قانون توسط كودكان و نوجوانان، خشونت عليه آنها شدت مي‌يابد
نماينده يونيسف در ايران با اظهار اين كه امروزه پليس به طور فزاينده‌اي با انواع جديد اعمال خلاف قانون عليه كودكان و نوجوانان و اشكال جديد سوء استفاده مواجه هست، گفت: باندهاي تبهكار در محله‌هاي فقيرنشين، رفتارهاي پر خشونتي با كودكان داشته و گاه حتي اعضاي باندهاي سازمان يافته قاچاق مواد مخدر و اسلحه با تركيب كودكان كامل مي‌شود.
احراز سن 18 سال براي مسووليت كيفري پسران و دختران مهمترين هدف يونيسف است
سالازار والكمن، با بيان اين كه هر فرد زير 18 سال، كودك و نوجوان محسوب مي‌شود، افزود: يونيسف همواره تلاش مي‌كند تا بالاترين معيارهاي حمايت از حقوق كودكان در تمامي كشورها اعمال شود، به طوري كه احراز سن 18 سال براي مسووليت كيفري پسران و دختران، موضع روشن عليه صدور حكم اعدام براي افراد زير 18 سال و درخواست پيگرد موثر و مجازات افرادي كه عليه كودكان اعمال خشونت مي‌كنند، از اهداف مهم يونيسف است.
وي با اشاره به اين كه يونيسف و نهادهاي مجري، قانون مشخصي را براي مبارزه با قاچاق كودكان، هرزه‌نگاري، سوء استفاده جنسي، آزار كودكان توسط خانواده و قتلهاي ناموسي در اختيار دارند، گفت: اين در حاليست كه ماموران پليس در مواجهه با اين پديده‌هاي جديد، تجربه‌هاي لازم را در خصوص نحوه رفتار با كودكان و نوجوانان نداشته و اغلب دچار سردرگمي مي‌شوند اما در اين راستا يونيسف با پشتيباني از پليس كشورهاي جهان تلاش مي‌كند، با اين چالش از طريق برگزاري دوره‌هاي آموزشي درباره معيارهاي بين‌المللي و شيوه‌ عملكرد در ارتباط با حق كودك، نحوه رفتار پليس و ايجاد روش‌هاي دوستدار كودك وارد عمل شود.
7 كارگاه آموزشي يونيسف براي نيروي انتظامي در سال جاري برگزار شده است
گروهي براي بررسي وضعيت نظام دادرسي ويژه نوجوانان به هلند اعزام شدند
نماينده يونيسف در ايران با اشاره به برقراري اولين تماسهاي اين صندوق با نيروي انتظامي در سال 2000 ميلادي اظهار كرد: پس از سه سال از اولين ارتباطات يونيسف، قوه قضاييه و نيروي انتظامي ايران، گروهي براي بررسي وضعيت نظام دادرسي ويژه نوجوانان به هلند اعزام شده و در ادامه دوره‌هاي آموزشي براي قضاوت، مسوولان سازمان زندانها و پليس در خصوص پيمان‌نامه حقوق كودك، بهترين شيوه‌هاي عملكرد دادرسي ويژه جوانان با تمركز بر نقش پليس برگزار شد.
به گفته وي، طي سال 2004 نيز بيش از 60 قاضي، افسر انتظامي و مددكار سازمان زندانها در دو دوره آموزشي شركت كرده و متعاقب آن نيز، دوره‌هايي در سه استان سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي و هرمزگان برگزار شد.
سالازار والكمن افزود: به دنبال موفقيت آميز بودن كارگاههاي آموزشي سال 2005، امسال 7 كارگاه ديگر آموزشي در خصوص حقوق كودك، دادرسي ويژه نوجوانان به همراه ايجاد واحدهاي درسي براي افسران پليس برگزار مي‌شود و در اين راستا لايحه «تشكيل نيروهاي پليس ويژه نوجوانان و دادرسي ويژه نوجوانان» در حال بررسي در مجلس است.
پليس بايد از حداقل زور براي دستگيري كودكان و نوجوانان استفاده كند
وي با تاكيد بر اين كه پليس بايد از حداقل زور براي دستگيري كودكان و نوجوانان استفاده كند، مواردي چون دستگيري و بازجويي را نيازمند تبعيت از قواعد و مقررات داخلي و بين‌المللي متعهدانه دانست و گفت: در دستگيري كودك نيز در هر صورت بايد كرامت كودكانه محترم شمرده شود و نبايد رفتار خشونت آميز حين دستگيري اعمال و يا هنگام بازداشت، وي تنبيه شود.
به گفته نماينده يونيسف در ايران، كودكان هنگامي كه به كلانتري برده مي‌شوند، بايد نام، تاريخ و دليل دستگيري‌شان ثبت شده و از سوي ديگر نيز موضوع بايد بلافاصله به والدين كودك اطلاع داده شود.
مدت زمان حضور كودك در كلانتري بايد بسيار كوتاه باشد
ضعف در جمع‌آوري شواهد موجب پنهان ماندن سوءاستفاده جنسي برخي جهانگردان از كودكان شده است
سالازار افزود: پليس بايد بالاترين اولويت اداري را براي مواردي كه به كودكان مربوط است، در نظر بگيرد تا مدت زمان حضور كودك در كلانتري بسيار كوتاه باشد.
وي با اشاره به فقدان همكاري لازم بين‌المللي منطقه‌اي و فرا مرزي، به خبرنگار ايسنا گفت: يكي از مهمترين نمونه‌هاي لزوم همكاري‌هاي بين‌المللي مربوط به مهارت‌ها و فنون حفظ شواهد و قرائن است، چرا كه نگهداري شواهد در كشورها، متفاوت بوده و اين تفاوت‌هاي فاحش موجب تضعيف پيگرد بين‌المللي مي‌شود، به طوري كه نمونه‌هاي بسياري از اين دست در جنوب شرق آسيا نشان مي‌دهد، برخي جهانگردان علاقه‌مند به سوء استفاده جنسي از كودكان هستند و عليرغم دستگيري حين ارتكاب جرم، پس از تحويل به كشور متبوع، به دليل ضعف در جمع‌آوري شواهد و عدم تطبيق با استانداردهاي كيفي، فرد مجرم تبرئه مي‌شود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home