Wednesday, October 05, 2005

شيوع ايدز از برنامه‌هاي پيشگيرانه سبقت گرفت


شيوع ايدز از برنامه‌هاي پيشگيرانه سبقت گرفت روزانه2000 نوزاد آلوده به ويروس ايدز در جهان متولد مي‌شوند نتيجه 50 برنامه آموزش سلامت جنسـي آگاهي جوانان بوده است
سرويس: اجتماعي - زنان 1384/07/12 10-04-2005 08:52:34 8407-04596: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - زنان
روشهاي پيشگيري از ايدز و دسترسي زنان و دختران به اطلاعات مورد نياز پيرامون اين بيماري يك ضرورت است، بويژه براي دختران جواني كه خطر ابتلاء به اين بيماري در كشورشان 5 الي 6 برابر بيش از پسران است. درحاليكه‏ دختران و زنان بيش از مردان در برابر ايدز آسيب پذيرند، ولي دانش آنها در اين زمينه و نيز در زمينه چگونگي انتقال آن بسيار كمتر از مردان است؛ به گونه‌اي كه بسياري از زنان و دختران حتي درباره بدنشان، توليد مثل، رابطه جنسي و ايدز اطلاعات بسيار كمي دارند.
به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران گزارش سازمان ملل (UNAIDS، UNFPA و UNIFEM ) در خصوص وضعيت ايدز و زنان در جهان نشان مي‌دهد كه كنترل افزايش ميزان آلودگي به ايدز در ميان دختران و زنان نيازمند اتخاذ رويكرد پيشگيرانه‌اي است كه در آن واقعيت موجود و احتياجات خاص آنها و عوامل تقويت‌كننده‌اي مانند همكاري گسترده جهت جلوگيري از ايدز، درمان و مراقبت در نظر گرفته شده باشد.
پيشگيري مؤثر شامل روشهاي متعددي از جمله آموزش، وجود مراكز تخصصي بهداشتي، تغييرات رفتاري، مهارتهاي زندگي و آموزشهاي شغلي است كه تمام اين لوازم بايد به نقشي كه جنسيت در زندگي جنسي و توليد مثل ايفا مي كند و تأثير آن در پيشگيري از ايدز پرداخته باشد.
اين در حاليست كه در بسياري از جوامع صحبت و بحث درباره آموزشهاي جنسي پذيرفته شده نبوده و در نتيجه ميليونها انسان بويژه زنان و دختران در رابطه با ايدز و نتايج مرگبار آن ناديده گرفته مي‌شوند.
اگر چه بسياري از بزرگسالان در هر دو جهان صنعتي و در حال توسعه، آموزش مسائل جنسي و توليد مثل به جوانان را به بهانه سوق دادن جوانان به داشتن چندين شريك جنسي رد مي‌كنند، اما تحقيقات و تجارب بلند مدت عكس اين قضيه را ثابت كرده است.
مروري بر 50 برنامه آموزش سلامت جنسي در نقاط مختلف جهان نشان مي دهد كه جوانان بعد از دريافت اطلاعات صحيح و گرفتن تصميمات آگاهانه ترجيح مي‌دهند فعاليت جنسي خود را به تعويق بيندازند.
به گزارش ايسنا، طبق نتايج بررسي‌هاي جهاني اگر چه برنامه پيشگيري از ايدز در حال گسترش است ولي شيوع آن با سرعت بيشتري در حال حركت است؛ لذا تلاشهاي بيشتري احتياج خواهد بود تا مطمئن شويم كه اين ابداعات، توانمندسازي زنان، تساوي جنسيتي و مسؤوليت‌پذيري مردان را افزايش مي‌دهد. زيرا شكستن سكوت در خصوص اين مسائل حساس، آگاهي و تلاشهاي موثري را مي‌طلبد و گفت‌وگوها و همكاريهاي بيشتري بايد صورت گيرد تا به سياستها و برنامه‌هاي «جنسيت محور» منجر شود.
گزارش سازمان ملل تاكيد مي‌كند كه در ارتباط با زنان جواني كه به صورت جدي با اين خطر مواجه هستند بايد از همه طريق آنها را در معرض پيامهاي پيشگيرانه قرار داد و بر اهميت آنها تأكيد كرد. براي دختران بالغ نيز بسيار مهم است كه برنامه‌هايي جهت بازتاب واقعيتها و دادن اعتماد به نفس به آنها و مهارتهاي زندگي، شامل تصميم‌گيري و مهارتهاي مذاكره، ترتيب داده شود.
همچنين تجربه نشان داده كه خود جوانان، حتي آنهايي كه به ويروس ايدز آلوده‌اند، ارتباط دهندگان و تعليم دهندگان مؤثري در جهت پيشگيري از ايدز هستند و نياز است كه در كمپينگهايي كه جهت جلوگيري از ايدز بر پا مي‌شود شركت كنند.
براي سياستگذاران نيز بسيار مهم است كه توجه داشته باشند در چه زمينه و در چه شرايطي چه تصميمي را براي مشكلات و مسايل جنسي اتخاذ مي‌كنند، اين در حاليست كه زنان جوان احتياج به جايگزينهايي ازجمله موقعيتهاي اقتصادي دارند، آنها لياقت يك موقعيت بهتر براي زندگي همراه با سلامت و يك زندگي رضايتمند را دارند كه در آن همان طور كه به نقش توليد مثلي‌ آنها تاكيد و توجه مي‌شود به نقش توليدي‌شان نيز ارج گذاشته شود.
به گزارش ايسنا صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل (يونيسف) هم در تازه‌ترين گزارش خود درباره گسترش ايدز در نقاط گوناگون جهان اعلام كرد: روزانه تقريبا 2000 نوزاد مبتلاء به ايدز از مادران باردار آلوده به دنيا مي‌آيند و نكته تكان‌دهنده‌تر درباره اين نوزادان آن است كه تقريبا بيشتر اين نوزادان تا پيش از رسيدن به سن پنج سالگي مي‌ميرند.در اين گزارش كه تحت عنوان «حقايق و آمار مربوط به ايدز در جهان» منتشر شده پيش‌بيني شده است كه تا پايان سال 2002 ميلادي 42 ميليون نفر از مردم سراسر جهان كه افراد زير 15 سال نيز در ميان آنها مشاهد مي‌شود، آلوده به ويروس ايدز مي‌شوند. بر اساس اين گزارش نيمي از آلوده شوندگان به ويروس ايدز كه با اين بيماري زندگي مي‌كنند زنان و دختران هستند. به عنوان مثال، در سال 2002 ميلادي، به تنهايي ويروس ايدز عامل مرگ بيش از 5/2 ميليون انسان بالغ و 610 هزار كودك در سراسر جهان معرفي شد. در ميان تمامي قربانيان گسترش ويروس ايدز در سراسر جهان، جوانان و بويژه دختران جوان ، بيشترين لطمات و ضربات را متحمل مي‌شوند. از سويي ديگر نيمي از تمامي آلوده‌هاي تازه اين ويروس خطرناك كه رقم آن روزانه 6000 تن عنوان شده است در فاصله سني بين 15 تا 25 سال قرار دارند . در اين ميان قابل توجه است كه در مناطق دور افتاده آفريقايي،‌ در برابر هر دو مورد‌ آلودگي تازه در ميان پسرها در گروههاي سني مشابه ، دو دختر بين 15 تا 24 سال آلوده به ايدز هستند و از آن نگران كننده‌تر ، اين است كه در كشورهايي كه بيشترين آمار ايدز به ثبت رسيده است، اين نسبت 5 يا 6 دختر بين 15 تا 19 سال به ازاي هر پسر در گروههاي سني مشابه است.يونيسف همچنين اعلام مي‌كند كه تاثير خطرناك ايدز جان بسياري از افراد در مناطق آفريقايي و فقيرنشين قاره افريقا را تهديد مي‌كند و گفته مي‌شود كه حدود 30 ميليون آلوده به ايدز در اين مناطق زندگي مي كنند.
آمارهاي ديگر هم گوياي آن هستند كه از هر 10 كودك آلوده به ايدز در سراسر جهان، 9 تن آفريقايي هستند.گزارش صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل همچنين از گسترش نگران‌كننده ايدز در اروپاي شرقي و آسياي مركزي خبر داده است؛ به گونه‌اي كه تقريبا 80 درصد آلوده‌هاي جديد در كشورهاي تازه استقلال يافته اروپاي شرقي در ميان جوانان زير 29 سال حضور دارند .
مطالعات اجتماعي و بهداشتي هم نشان مي‌دهند كه استفاده مشترك از سرنگ‌هاي آلوده عامل اصلي انتشار و انتقال ويروس ايدز در ميان جوانان اين كشورها است؛ اين مشكل در كشورهايي خاورميانه و شمال آفريقا هم گريبان‌گير بسياري از جوانان شده است .در بخش‌هايي از قاره آسيا و منطقه اقيانوسيه ويروس ايدز عمدتا به وسيله سرنگ‌هاي آلوده، تزريق مواد مخدر و ارتباطات جنسي به ساير افراد منتقل مي‌شود.
گزارش اخير صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل همچنين نشان مي‌دهد كه در كشورهاي افريقايي و فقير اين قاره ،‌جايي كه به ازاي هر دو دختر، يك پسر به ويروس ايدز آلوده شده است، نيمي از دختران جوان چنين تشخيص نمي‌دهند كه حتي يك انسان عادي و به ظاهر سالم هم مي‌تواند به ايدز آلوده باشد و از اين رو بسياري از اين دختران جوان به واسطه روابط جنسي به ويروس ايدز آلوده مي‌شوند به عنوان مثال در «اوكراين»، 39 درصد جوانان اين كشور چيزي درباره ايدز نشنيده‌اند و يا معتقد هستند كه ويروس ايدز تنها از طريق ابزارآلات غير طبيعي به ساير افراد منتقل مي‌شود.بر اساس گزارش صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل در سال 2001 ميلادي حداقل 15 درصد كودكان در 10 كشور آفريقايي فقير يك يا هر دو والدين خود را به واسطه آلودگي آنها به ايدز با ساير عوامل از دست دادند.
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home