Sunday, October 16, 2005

ماموران سابق اطلاعاتی افغانستان در هلند حبس گرفتند


ماموران سابق اطلاعاتی افغانستان در هلند حبس گرفتند

حکومت کمونيستی افغانستان در سال 1992 سرنگون شد
دادگاهی در هلند دو افسر بلندپايه سابق اطلاعاتی افغانستان را به جرم ارتکاب جنايات جنگی از جمله شکنجه در دوران حکومت کمونيستی تحت حمايت شوروی در دهه 1980 به زندان محکوم کرده است.
حشام الدين حشام، رئيس سابق سازمان اطلاعات ارتش افغانستان، به 12 سال حبس محکوم شد و حبيب الله جلال زی، رئيس اداره بازجويی آن سازمان که زير نظر آقای حشام کار می کرد 9 سال حبس گرفت.
هر دو نفر اتهامات مطروحه عليه خود در دادگاه را رد کرده بودند.
رسيدگی به پرونده مظنونان جنايات جنگی برای جرايمی که در خارج از خاک هلند انجام شده باشد در حوزه قدرت دادگاه های اين کشور است.
گروه های حقوق بشر می گويند که بيش از 200 هزار نفر در دهه 1980 به دست سازمان های مخفی افغانستان شکنجه شدند و در حدود 50 هزار نفر از آنها جان باختند.
اين دو نفر در دهه 1990 در هلند تقاضای پناهندگی کرده بودند که اين درخواست به دليل سوءظن نسبت به فعاليت های آنها در افغانستان رد شده بود.
گروه ديده بان حقوق بشر، مستقر در آمريکا، از اين احکام استقبال کرده و گفته است اين تنها گام کوچکی به سوی تحقق پاسخگويی مسئولان چند دهه نقض حقوق بشر در افغانستان است.
پم اوتول، خبرنگار بی بی سی می گويد اين احکام بدون شک با استقبال افغان ها مواجه خواهد شد.
يک نظرسنجی که اخيرا در افغانستان انجام شد نشان می دهد که 80 درصد مردم آن کشور از مجازات کسانی که به ارتکاب جنايات جنگی يا نقض حقوق بشر در گذشته متهم هستند حمايت می کنند.
اما گروه های حقوق بشر اشاره می کنند که هرچند اين حکم گامی در جهت صحيح است اما کارهای بسيار بيشتری بايد انجام شود.
سام ظريفی از گروه ديده بان حقوق بشر گفت: "پرونده مربوط به دو مقام سابق کمونيست، بسيار جدی است و به يک دوره خيلی ناگوار در تاريخ افغانستان رسيدگی می کند."
"اما پس از سقوط دولت کمونيستی در سال 1992 بود که شاهد ستمگری های وحشتناک تری در افغانستان بوديم، در زمانی که مجاهدين در قدرت بودند، که اکنون بار ديگر به قدرت بازگشته اند و البته توسط حکومت طالبان پس از آنها."
ديده بان حقوق بشر می گويد که برخی از چهره های متهم به نقض جدی حقوق بشر در گذشته اکنون يا در دولت افغانستان هستند يا انتظار می رود به عضويت پارلمان تازه درآيند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home