Wednesday, October 19, 2005

ايران بزرگ‌ترين مصرف‌كننده پارچه چادر مشكي جهان/


ايران بزرگ‌ترين مصرف‌كننده پارچه چادر مشكي جهان/ مديركل صنايع نساجي وزارت صنايع: ژاپن و كره برايمان چادر مشكي توليد مي‌كنند
سرويس: صنعت و معدن 1384/07/27 10-19-2005 10:04:22 8407-13014: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: صنعت و معدن
ايران يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي مصرف‌كننده پارچه چادر مشكي در جهان محسوب مي‌شود و اين در حاليست كه تقريبا تمام نياز كشور از طريق محصولات وارداتي تامين مي‌شود.
مهندس گلناز نصرالهي ـ مديركل دفتر صنايع نساجي وزارت صنايع و معادن ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به برگزاري جلساتي بين توليدكنندگان صنعت نساجي و مسوولان وزارت صنايع در خصوص توليد چادر مشكي در ايران و حل مشكلات موجود در اين بخش گفت: در حال حاضر دو واحد توليد چادر مشكي در كشور فعال هستند كه البته توليدشان از سطح كيفي متوسطي برخوردار است و ما منتظريم طرح‌ها و نظرات توليدكنندگان ارائه شود تا پس از آن به توليد اين محصول د ركشور اقدام كنيم.
وي، ظرفيت ثبت شده در پروانه بهره‌برداري هركدام از واحدهاي توليدكننده پارچه چادر مشكي را 10 ميليون متر عنوان كرد و گفت: البته اين كارخانه‌ها با ظرفيت توليد سالانه شش ميليون متر پارچه فقط 15 تا 20 درصد توليدشان به پارچه چادر مشكي و بقيه به توليد پارچه رنگي اختصاص دارد.
مديركل صنايع نساجي وزارت صنايع و معادن با تاكيد بر لزوم كيفي بودن پارچه چادر مشكي و مناسب بودن قيمت آن به منظور رقابت‌پذير بودن با توليدات خارجي گفت: دليل بالابودن قيمت تمام شده پارچه چادر مشكي توليد داخل در مقايسه با محصولات وارداتي،‌ اختصاص ظرفيت عمده كارخانه‌ها به توليد پارچه‌هاي رنگي است كه با توليد انبوه پارچه چادر مشكي مشكل اقتصادي نبودن آن برطرف خواهد شد.
وي با بيان اين كه پارچه چادر مشكي وارداتي با قيمتي پايين‌تر از قيمت توليد در داخل فروخته مي‌شود، گفت: محصولات وارداتي بيشتر به كشورهاي كره و ژاپن اختصاص دارد كه مبداء واردات عمده آنها امارات مي‌باشد.
نصرالهي، واردات رسمي پارچه چادر مشكي را سالانه حدود 25 تا 30 ميليون متر عنوان كرد و گفت: البته واردات غيررسمي اين محصول نيز از طريق مسافران صورت مي‌گيرد و تقريبا تمام نياز داخل از طريق محصولات وارداتي تامين مي‌شود.
وي با اشاره به تكنولوژي خاص موردنياز در توليد پارچه چادر مشكي بويژه در بخش رنگرزي اين محصول گفت: پيچيدگي تكنولوژي ساخت و نبود توجيه اقتصادي دو عامل مهم در توليد نشدن پارچه چادر مشكي در ايران مي‌باشند.
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home