Monday, October 17, 2005

دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي دست به تحصن و آتش زدن خوابگاه زدند


دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي دست به تحصن و آتش زدن خوابگاه زدند
يكشنبه شب شماري از دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي در اعتراض به قطع آب گرم خوابگاه دختران در محوطه دانشگاه تجمع و تحصن كردند و بخشي از محوطه باز خوابگاه پسران را به آتش كشيدند. اعتراضات صنفي دانشجويان از آغاز سال تحصيلي جديد بالا گرفته است. دكتر سعيد پيوندي كارشناس مسائل آموزشي و استاد دانشگاه در پاريس در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: در سال هاي گذشته تعداد دانشجويان در ايران با شتاب بي سابقه اي رشد كرده، بدون اينكه امكانات رفاهي در كنار نبود امكانات تحصيلي به اندازه كافي رشد پيدا كند و اقدام شب گذشته نشان دهنده سطح نارضايتي ها است كه دانشجويان مي دانند با چنين كاري چه خطراتي را خواهند خريد با توجه به جنبه امنيتي دانشگاه ها. آقاي پيوندي مي گويد: وزير علوم و همكارانشان در اولين گام بدون توجه به حساسيت وضعيت، بيشتر روي آوردند به سياسي كاري و در اولين قدم افراد نزديك به خود را به كار گماشتند و اين بر خلاف وعده هايي است كه دولت جديد داده بود. شيرين فاميلي (rm) صدا (wma) صدا [ 4:24 mins ]
شب گذشته (يكشنبه) شماري از دانشجويان دانشگاه ملي يا شهيد بهشتي در اعتراض به قطع آب گرم خوابگاه دختران در محوطه دانشگاه تجمع و تحصن كردند. اين دانشجويان معترض و عصباني به گزارش خبرگزاري ايسنا بخشي از محوطه باز خوابگاه پسران را به آتش كشيدند. اعتراضات صنفي دانشجويان از آغاز سال تحصيلي جديد بالا گرفته است. علت اين موضوع را شيرين فاميلي از راديو فردا از دكتر سعيد پيوندي كارشناس مسائل آموزشي و استاد دانشگاه در پاريس پرسيده است.
دكتر سعيد پيوندي: در سال هاي گذشته تعداد دانشجويان در ايران با شتاب بي سابقه اي رشد كرده، بدون اينكه امكانات رفاهي بخصوص براي دانشجويان در كنار نبود امكانات تحصيلي به اندازه كافي رشد پيدا كند. بخصوص مساله خوابگاه ها كه مساله حادي است. ضمن اين كه همين خوابگاه هاي موجود كه تقريبا چيزي حدود يك پنجم دانشجويان مي توانند از آن استفاده كنند امروز، كيفيت خيلي پاييني دارند، هم تحت نظارت امنيتي خيلي شديد قرار دارند و اين هميشه نارضايتي شديد دانشجويان را در پي داشته. اقدامي كه ديشب در خوابگاه دانشگاه ملي يا شهيد بهشتي اتفاق افتاده، در همه سال هاي گذشته بي سابقه است و براي اولين بار سطح نارضايتي دانشجويان از اقدامات مسئولين خوابگاه و همينطور كمبود امكانات به آنجايي كه رسيده كه دست به آتش زدن بخشي از خوابگاه خودشان زدند و اين اقدام به نظر من خيلي معنا دارد و اقدام نمادين خيلي مهمي است و نشان دهنده سطح نارضايتي ها در لحظه كنوني است كه دانشجويان مي دانند با چنين كاري چه خطراتي را خواهند خريد با توجه به جنبه امنيتي دانشگاه ها ولي با اين وجود اين كار را كردند.
شيرين فاميلي (راديو فردا): آيا وزارت علوم براي پاسخ به خواست هاي صنفي دانشجويان امكانات كافي در اختيار ندارد؟
دكتر سعيد پيوندي: آقاي احمدي نژاد با شعار اين كه پول نفت را مي خواهد سر سفره هاي مردم بياورد روي كار آمده و دانشجويان انتظار دارند افزايش قيمت نفت منجر به بهتر شدن كيفيت زندگيشان شود. متاسفانه نه در سال هاي گذشته به اين امر توجه شده و نه اكنون. همين امروز وزير علوم در يك مصاحبه اي گفتند دانشگاه ها 200 ميليارد تومان پول كم دارند براي بودجه شان چه در زمينه آموزشي و چه در زمينه هاي رفاهي. 200 ميليارد تومان يك و نيم روز فروش نفت ايران است. بنابراين دانشجويان خيلي راحت مي توانند سرانگشتي اين را حساب كنند و نشان دهند كه چطور دولت هاي مختلف و بخصوص دولت جديد كه با اين شعار آمده روي كار، متاسفانه هيچ گام جدي براي بهبود وضعيتشان برنمي دارد.
ش . ف: آقاي پيوندي گفته مي شود كه وزير علوم جديد به جاي اين كه توجهش بر خواست هاي صنفي و رفاهي دانشجويان متمركز باشد، بيشتر سياسي عمل مي كند و در اين مورد به تعويض 18 تن از روساي دانشگاه ها در عرض چند ماه اخير اشاره مي شود.
دكتر سعيد پيوندي: به نكته خيلي دقيقي اشاره كرديد. يعني با توجه به وضعيت بسيار شكننده دانشگاه ها و وضع حساسي كه در دانشگاه ها بوده و هست و همينطور انباشه شدن مطالبات صنفي و رفاهي يا آموزشي و حتي سياسي دانشجويان، به نظر مي رسد كه كار عاقلانه تر در شروع سال تحصيلي اين باشد كه همان روساي قبلي كه خيلي ها منتخب اعضاي علمي دانشگاه ها بودند، حفظ شوند و بيشتر تلاش در جهت رفع مشكلات باشد و به تدريج اگر قرار است، تغييراتي به وجود بيايد. متاسفانه وزير علوم و همكارانشان در اولين گام بدون اين كه توجه كنند به حساسيت وضعيت، بيشتر روي آوردند به سياسي كاري و كوشش كردند در اولين قدم در حقيقت آن افراد نزديك به خودشان را به كار بگيرند و آن اصلي را كه در حال جا افتادن بود مبني بر اين كه نظر دانشگاه مهم بود در انتخاب رئيس دانشگاه، اين را كنار گذاشتند و رفتند سراغ همان راه حل هاي قديمي يعني انتصاب روسا. در دانشگاه تبريز به عنوان مثال كسي كه انتخاب شده در انتخابات پيشين كمترين راي را آورده بود براي رياست دانشگاه. اينها نمونه هايي هستند كه نشان مي دهند متاسفانه دولت جديد بر خلاف شعارهايي كه داده و همه صحبت هايي كه مي كند، پيش از آنكه بپردازد به مسائل روزمره مردم، جوانان و دانشجويان، پرداخته به سياسي كاري و نمونه اش هم همين تغييرات وسيعي است كه در سطح دانشگاه ها و شروع سال تحصيلي رخ داده و مشخص است مسئولان جديد به زمان زيادي احتياج دارند براي اين كه بتوانند متوجه تمام اين مشكلات شوند و راه حل هايي پيدا كنند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home