Wednesday, October 19, 2005

حبيب‌الله پورعبدالله خبر داد:


حبيب‌الله پورعبدالله خبر داد: حفاران غيرمجاز گورستان تخت جمشيد (پارسه) را خالي مي‌كنند /وضعيت ناگوار پارسه (تخت جمشيد) پايان مي يابد؟/‌‌٣٣
سرويس: ميراث فرهنگي 1384/07/26 10-18-2005 11:38:13 8407-12709: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: ميراث فرهنگي
حفاران غير مجاز ‌٥٠٠ متري شمال تخت جمشيد (پارسه) مشغول كار هستند و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هيچ اقدامي در جهت مقابله با آنها انجام نمي‌دهند.
حبيب‌الله پورعبدالله - نويسنده‌ي كتاب تخت جمشيد از نگاه ديگر - با اعلام اين مطلب افزود: در بخش شمالي تخت جمشيد (پارسه) و در بالاي كوه رحمت،‌ گورستان هخامنشيان است كه در كنار گوردخمه‌ها، سنگ‌ قبرهايي نيز در آنجا وجود دارد؛ بسياري از حفاران غير مجاز با استفاده‌ از وسايلي مانند جك ماشين، سنگ قبرها را بلند مي‌گنند و در زير آن‌ها به دنبال اشياي عتيقه مي‌گردند. همچنين از فلزياب در اين منطقه بسيار استفاده مي‌شود و تبليغات اين دستگاه بر روي در و ديوارهاي اطراف مجموعه‌ي تخت جمشيد (پارسه) فراوان است.
اين پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اين بهانه كه حفاظت از تخت جمشيد (پارسه) بر عهده‌ي نيروي انتظامي است و ما براي اين كار نيرو نداريم، با حفاران غير مجاز برخورد نمي‌كنند. در اين شرايط، قاچاقچيان اشياي عتيقه آن‌ها را از كشور خارج مي‌كنند، افرادي را براي بيرون آوردن اشيا به كار مي‌گيرند كه در تمام منطقه اين قاچاقچيان شناخته شده هستند.
مسؤول گروه تخصصي معماران استان فارس با تاكيد بر اينكه حريم تخت جمشيد (پارسه) بايد گسترش يابد، گفت: آثاري كه اكنون به عنوان مجموعه‌ي تخت جمشيد (پارسه) شناخته مي‌شوند، محل زندگي هخامنشيان نبوده و شهر آنها در پيرامون اين مجموعه است؛ همانجايي كه حالا روستاييان حاكم هستند و دخل و تصرفهاي بسياري در آن كرده‌اند. لذا لازم است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين بخشها را خريداري و آزادسازي كند.
به گفته‌ي پورعبدالله هيچ كشوري در دنيا آثاري مانند تخت جمشيد (پارسه) ندارد كه بتواند آن را مطرح كند و ما در دنياي جديد بايد به معرفي فرهنگ خود بپردازيم. همچينين رسانه‌ي فراگيري مانند صدا و سيما به جاي پرداختن به زندگي شخصي فلان فوتباليست، بايد آثار ارزشمندي مانند تخت جمشيد (پارسه)، مسجد شيخ‌ لطف‌الله و مسجد وكيل را معرفي كنند كه متاسفانه در اين زمينه بسيار كوتاهي شده است.
سيروس نوروزي ـ مسؤول يگان حفاظت ميراث فرهنگي شهرستان مرودشت ـ با تاييد انجام حفاري‌هاي غيرمجاز در منطقه‌ي يادشده، تاكيد كرد كه اين حفاري‌ها از ‌٥/١ سال پيش در كوه رحمت، واقع در شمال مجموعه‌ي تخت جمشيد (پارسه)، با اعزام نيروهاي حفاظتي و گشت دايم، به صفر رسيده است. البته هنوز قاچاقچيان دستگير نشده‌اند و نيروي انتظامي پيگير مساله است.
در اين ميان، حتا برمبناي سخنان نوروزي، انجام حفاري‌ها در سال ‌٨٣ و در چنين منطقه‌ي مشهور و پر رفت و آمدي، تامل‌برانگيز است.
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home