Tuesday, October 25, 2005

گزارش سالانه سازمان ملل در ايران تاكيد شد:


گزارش سالانه سازمان ملل در ايران تاكيد شد: حضور940 هزار اتباع افغاني و عراقي در ايران توليد 4200 تن خشخاش و ترياك در افغانستان در سال جاري ميلادي
سرويس: اجتماعي - شهري 1384/08/03 10-25-2005 12:22:38 8408-00687: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - شهري
گزارش سالانه سازمان ملل حاكي از حضور 850 هزار اتباع افغان و 90 هزار اتباع عراقي در ايران، ارائه كمك‌هاي غذايي به 5 هزار كودك بي‌سرپرست افغان در سيستان و بلوچستان و حفظ ميزان توليد مواد مخدر در افغانستان در حد سال گذشته ميلادي است.
به گزارش خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشست خبري نمايندگان آژانس‌ها و كارگزارهاي تخصصي سازمان ملل متحد در ايران كه به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس سازمان ملل برگزار شد، دكتر مباشر رياض شيخ، هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد به ارائه خلاصه‌اي از فعاليت‌هاي سال گذشته نظام ملل متحد در ايران پرداخت و گفت: در راس فعاليت‌هاي سازمان ملل در سال گذشته تامين آب آشاميدني، خانه‌سازي و بازسازي پايدار، مديريت اطلاعات و ارايه آموزش‌هايي در زمينه مهارت‌هاي اجتماعي در منطقه زلزله‌زده بم بوده است.
به گفته وي با اختصاص 10 ميليون دلار، 450 كيلومتر لوله و اتصالات آب براي مناطق شهري و روستايي بم به منظور اجراي برنامه احياي طرح آب آشاميدني ايجاد شد.
دكتر مباشر رياض شيخ همچنين با اشاره به تشكيل كميته بين‌المللي بازسازي ارگ بم به عنوان ميراث فرهنگ جهاني در معرض خطر، افزود: ايجاد مدارس پيشرفته، مراكز آموزش معلمين و تدوين مواد آموزشي براي آمادگي كودكان در مواقع بروز زلزله در شهر بم در حال اجراست.
هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل و نماينده سازمان جهاني بهداشت در ايران گفت: سازمان جهاني بهداشت به اجراي برنامه‌هاي مختلفي در زمينه تاسيس، بازسازي و احياي دوباره مراكز بهداشتي و درماني شهر بم با استفاده از كمكهاي سازمان ملل و ساير كشورهاست و تاكنون حمايت‌هاي كاملي از طريق ارسال تجهيزات پزشكي براي هفت مركز اورژانس در اين منطقه انجام داده است.
وي وقوع زلزله‌هاي اخير در كشورهاي افغانستان و پاكستان را هشداري مجدد براي مقامات و مسؤولان ايراني به منظور تقويت و افزايش توان جامعه در مواجهه با بلاياي طبيعي عنوان كرد و افزود: تجربيات ايران در زمينه زلزله شهر بم به عنوان مركز اطلاعات پايه مي‌تواند در اختيار ساير كشورها قرار گيرد.
به گفته دكتر مباشر رياض شيخ با اشاره به جمع‌آوري 50 ميليون دلار كمك‌هاي جهاني براي زلزله‌زدگان بم گفت: اين اعتبارات به مرور براي اجراي پروژه‌ها جديد هزينه مي‌شود.
به گزارش ايسنا، دكتر مباشر رياض شيخ با اشاره به فعاليت‌ نهادهاي سازمان ملل در زمينه مبارزه با ايدز به عنوان چالش توسعه‌اي در ايران گفت: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل به منظور توسعه فعاليت‌هايش در زمينه جلوگيري از اعتماد، درمان و بازتواني متعادان تدابيري براي كنترل ايدز اتخاذ كرده، همچنين يونسيف با حمايت ديگر نهادهاي ملل متحد به اجراي برنامه‌هاي براي كنترل ايدز در ميان جمعيت جوان در مدارس و ساير محيط‌ها در ايران آغاز كرده است.
هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد به تشريح برنامه‌ها و طرح‌هاي صندوق جمعيت سازمان ملل متحد در ايران در سال جاري پرداخت و گفت: بيشترين تمركز اين صندوق بر بهداشت مادران و توليد مثل، توسعه جمعيتي، راهبردهاي توسعه‌اي و برابري جنسيتي، بهداشت جنسي نوجوانان، كنترل ايدز، آمادگي در برابر حوادث خشونت‌ها و تبعيض‌هاي جنسي و سرشماري جنسي سال 2006 است.
به گفته وي همچنين از جمله محورهاي اصلي همكاري سازمان جهاني بهداشت با دولت، نهادهاي مدني، بخش خصوصي و مؤسسات تحقيقاتي و آكادميك ايران در زمينه اصلاحات بخش بهداشت و ابتكار عمل‌هاي مبتني بر جامعه و برنامه‌هاي مديريت بيماري‌ها و توسعه مسايل بهداشتي و آمادگي در برابر حوادث است.
نماينده سازمان جهاني بهداشت با اشاره به اين كه دوازدهمين دوره همكاري مشترك با وزارت بهداشت ايران در ژانويه 2006 آغاز مي‌شود، اظهار كرد: توسعه نظام‌هاي بهداشتي، حمايت از اطلاعات بهداشتي، كنترل بيماري‌هاي مسري و توسعه منابع انساني به عنوان جنبه‌هاي از ظرفيت‌سازي در ايران بوده كه 60 درصد بودجه سازمان جهاني بهداشت در ايران را به خود اختصاص داده است.
دكتر مباشر رياض شيخ همچنين خاطرنشان كرد: صندوق كودكان ملل متحد (يونسيف) برنامه پنج ساله جديد خود را با هكاري دولت جمهوري اسلامي ايران در راستاي اجراي كامل مفاد كنوانسيون كامل حقوق كودك در ايران آغاز كرده است.
به گفته وي يونيسف بر چهار محور تحصيل دختران و توانمندسازي زنان، جلوگيري از سوء استفاده از كودكان، مراقبت‌هاي حقوقي و بهداشتي از كودكان و تغذيه آنها و برنامه‌هاي توسعه‌اي در زمينه مهارت‌هاي ذهني كودكان در ايران تمركز كرده و در 12 منطقه محروم كشور برنامه‌هاي بهداشتي و تغذيه‌اي را اجرا كرده است.
به گزارش ايسنا، هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل همچنين با اشاره به برنامه جديد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در ايران گفت: اين دفتر با همكاري ايران در پروژه‌اي سه ساله از سال 2006 تا سال 2008 در زمينه كاهش قاچاق مواد مخدر به ايران، در ايران و از ايران به خارج از كشور و تسلط قانوني و تقويت مراجع قانوني ذيصلاح براي جلوگيري از فعاليت‌هاي تبهكارانه در زمينه مواد مخدر و كمك به مراجع قانوني اقدام خواهد كرد.
وي اظهار كرد: طرح ملي براي حصول به اهداف توسعه هزاره از طريق پروژه‌هايي با ايجاد ارتباط سيستماتيك ميان منابع و سياست‌هاي كشور طراحي مي‌شود. تا با در نظر نظام‌هاي بودجه‌اي سالانه ظرفيت‌سازي براي دستيابي به اهداف توسعه بهبود وضعيت حقوق بشر، دسترسي به اهداف عدالت گستري و ظرفيت‌سازي آموزش و محافظت پايدار از محيط زيست صورت گيرد.
دكتر مباشر رياض شيخ با اشاره به فعاليت‌هاي سازمان ملل متحد در زمينه پناهندگان گفت: بر اساس آخرين آمار 850 هزار اتباع افغان و 90 هزار اتباع عراقي پناهنده در ايران وجود دارد.
وي تصريح كرد: بر اساس توافقات صورت گرقته در سال جاري ميان كشور ايران، افغانستان و كميسيارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد مقرر شد تا ماه مارس 2006 كارت اقامت پناهندگان افغاني در ايران رسما تمديد شود.
هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد خاطرنشان كرد: بر اين اساس، نظارت بر بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان از ايران به كشورشان و تسهيل اين بازگشت داوطلبانه تا ماه مارس 2006 تمديد شد.
به گفته وي بر اساس اين توافق، كودكان پناهندگان افغاني در ايران مي‌توانند از تحصيل و آموزش در مدارس در سال تحصيلي جاري با شهريه بسيار كمتر از گذشته برخوردار شوند.
دكتر مباشر رياض شيخ با اشاره به پروژه‌هاي مشترك سازمان ملل با وزارت كشور ايران خاطرنشان كرد: سازمان ملل متحد با وزارت كشور در زمينه ارائه مشاوره‌هاي حقوقي رايگان و حل اختلافات غيررسمي و مسايل مالي كه مانع بازگشت داوطلبانه پناهندگان مي‌شود، همكاري مي‌كنند. چنانچه تاكنون بالغ بر 226 هزار پناهنده افغان در سال جاري از ايران به كشورشان بازگشتند كه 60 هزار نفر از اين افراد با همكاري مشترك كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل و ايران به كشورشان بازگشته‌اند، به علاوه 4 هزار و 91 پناهنده عراقي به صورت داوطلبانه به كشورشان برگشته‌اند.
وي با بيان اين كه هم‌اكنون برنامه جهاني غذا به 7 هزار پناهنده عراقي كمك‌هاي غذايي ارائه مي‌كند، افزود: از اول ژانويه 31 تا 31 مارس 2005 كمك‌هاي غذايي به پناهندگان افغاني به منظور كمك به بازگشت پناهندگان به كشورشان متوقف شده است.
به گزارش ايسنا، هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد تصريح كرد: 5 هزار كودك بي‌سرپرست افغاني در استان محروم سيستان و بلوچستان تحت پوشش برنامه جهاني غذا قرار دارند.
دكتر مباشر رياض شيخ اظهار كرد: 700 دختر و آموزگار زن عراقي تحت پوشش طرح روغن براي تحصيل قرار دارند و براي ترغيب دختران و خانواده‌هايشان به تحصيل در صورت شركت مستمر در كلاس‌هاي درس در پايان هر ماه يك حلب روغن 5 كيلويي به آنها داده مي‌شود.
وي يادآور شد: سازمان بين‌المللي مهاجرت سازمان ملل در جلوگيري از مهاجرت‌هاي غيرقانوني و تدوين حقوق مهاجرت بين‌المللي و مسايل مربوط به مهاجرت نيروي كار و تدوين اولين گزارش ملي مهاجرت نيروي كار جمهوري اسلامي ايران همكاري مي‌كند.
دكتر مباشر رياض شيخ در تشريح فعاليت برنامه توسعه صنعتي ملل متحد گفت: تمركز اصلي برنامه توسعه صنعتي ملل متحد در ايران افزايش سهم اقتصاد از فعاليت‌هاي غيرسنتي و ترغيب توسعه پايدار صنعتي، ايجاد فضاي رقابتي، اشتغالزايي و افزايش سطح درآمد و كمك به رفع مشكلات اجتماعي ايران و تاكيد ويژه‌اي بر حمايت از نهادهاي تجاري كوچك و متوسط و فعاليت زنان و جوانان و بالا بردن توانمندي و رقابت‌پذيري نهادهاي وابسته به كشاورزي به ويژه در زمينه فناوري مواد غذايي و صنايع مربوطه و سرمايه‌گذاري در زمينه توسعه فناوري‌هاي صنعتي و بازتواني صنايع و بازسازي آنهاست.
به گزارش ايسنا، همچنين در اين نشست روبرتو آربيتريو، نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: در سال 2004 بيش از 4 هزار و 200 تن خشخاش و ترياك در افغانستان توليد شده كه 87 درصد توليد جهاني ترياك است.
وي تصريح كرد: در سال 2005 عليرغم اين كه 20 درصد از سطح زير كشت خشخاش در افغانستان كاهش يافته ولي به دليل شرايط آب و هوايي مناسب، حجم توليد مشابه سال 2004 ميلادي بوده است.
آربيتويو با اشاره به اين كه 60 درصد قاچاق مواد مخدر جهان از ايران انجام مي‌شود، افزود: در زمينه مبارزه با مواد مخدر در ايران راهبردهايي را در سطح منطقه‌اي اتخاذ مي‌كنيم، چرا كه مشكل جهاني است.
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home