Friday, October 28, 2005

خطر شيوع ايدز در افغانستان


خطر شيوع ايدز در افغانستان

سعيد حقيقی در کابل


در افغانستان اطلاعات کمی در مورد بيماری ايدز وجود دارد
محمد امين فاطمی وزير صحت (بهداشت) افغانستان گفت که تاکنون ۴۵ بيمار مبتلا به ايدز در افغانستان شناسايی شده اند که سه تن از آنان درگذشته اند.
به گفته آقای فاطمی، ۲۸ تن از افغانهايی که تاکنون مبتلا به بيماری ايدز شناخته شده اند، مرد و ۱۷ تن ديگر زن هستند.
او از خطر شيوع ايدز در کشورش ابراز نگرانی کرد.
اين مقام افغان گفت که افغانستان از سوی کشورهای همسايه تهديدهای شيوع ايدز را دريافت می کند.
وزير بهداشت افغانستان گفت مبتلايان به ويروس اچ آی وی (عامل بيماری ايدز) بيشتر پناهجويانی هستند که از کشورهای همسايه باز گشته اند.
محمد امين فاطمی در اين کنفرانس همچنين گفت که کشورش از فراخوان صندوق کودکان ملل متحد (يونيسف) برای مبارزه با گسترش ايدز در ميان کودکان حمايت می کند.
او تلاشهای سازمان ملل متحد در مبارزه با بيماری ايدز، به ويژه حمايت اين سازمان از کودکانی را که در معرض ايدز قرار دارند، "قابل ستايش" خواند.
در همين حال برنت آسن نماينده صندوق حمايت از کودکان ملل متحد در افغانستان، هشدار داد که بيماری ايدز در پشت دروازه های اين کشور قرار دارد و "دق الباب می کند".
آقای آسن گفت: "هرچند تاکنون آمار ثبت شده افراد مبتلا به ويروس اچ آی وی در افغانستان، پايين است اما اين وضيعت نبايد سبب فريب ما شود".
نماينده يونيسف در افغانستان، نقش رسانه های ديداری و شنيداری را در آگاهی دادن به مردم در زمينه پيشگيری از بيماری ايدز مهم خواند و خواستار برنامه ريزی منسجم در اين خصوص شد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home