Friday, October 28, 2005

فقيه: کارتن خوابها یک میلیارد تومان اعتبار می خواهند


فقيه: كارتن‌خوابها امسال يك ميليارد تومان اعتبار مي‌خواهند مستمري نيازمندان بسيار كمتر از46هزارتومان مصوب است مدرك دانشگاهي، اشتغال معلولان را مشكل كرده است
سرويس: اجتماعي - شهري 1384/08/06 10-28-2005 10:00:37 8408-01891: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - شهري
برخي از مراكز خصوصي طرف قرارداد سازمان بهزيستي به علت كمبود اعتبار و ناتواني در پرداخت حقوق كاركنان مشاركتي خود، آنها را اخراج كرده‌اند.
به گزارش خبرنگار «اجتماعي» ايسنا، در ديدار مردمي سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي با مراجعان و مددجويان سازمان بهزيستي، عده قابل توجهي از كاركنان مشاركتي اين سازمان، در اعتراض به بيكار شدن و يا حقوق بسيار پايين بدون برخورداري از بيمه و ساير مزايا، متقاضي ديدار با سرپرست وزارت رفاه بودند.
يكي از كاركنان مركز خصوصي وابسته به بهزيستي شميرانات به ايسنا گفت: حدود 60 نفر از كاركنان اين مركز خصوصي بعضا با سوابق 18 سال و مدارك دانشگاهي به علت كسري بودجه‌ اخراج شده‌اند و به آنها گفته شده كه از اول آبان ماه ديگر سر كار نيايند.
همچنين برخي از كاركنان شيرخوارگاه آمنه به حقوق پايين حدود 75 هزار توماني خود با 8 ساعت كار و بدون بيمه معترض بودند.
به گزارش ايسنا، دكتر فقيه، سرپرست سازمان بهزيستي كشور در حاشيه‌ اين ديدار مردمي با اشاره به مشكلات مطرح شده از سوي كاركنان بهزيستي گفت: متاسفانه كارمنداني در گذشته به روشهاي مختلف در سازمان بهزيستي جذب شده‌اند كه هم‌اكنون با مشكلات حقوقي مواجهند. چنانچه گروهي از كاركنان به صورت مشاركتي جذب مراكز خصوصي طرف قرارداد سازمان بهزيستي شده‌اند.
وي تصريح كرد: هم ‌اكنون اين مراكز به دليل مواجهه با كسري اعتبار قادر به پرداخت حقوق اين افراد نيستند، اگر چه ميزان حقوق پرداختي به آنها نيز بسيار پايين است.
فقيه اظهار كرد: براساس توافق صورت گرفته با سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي مقرر شد براي رفع مشكل 120 كارمند سازمان بهزيستي و مراكز وابسته به آن در تهران ظرف 2 ماه آينده چاره‌انديشي شود.
به گفته وي كاركنان بسياري در سازمان بهزيستي و مراكز وابسته به آن دچار اين مشكلات هستند كه رفع آنها نيازمند اتخاذ تدابير اساسي و كمكهاي دولتي است.
به گزارش ايسنا، سرپرست سازمان بهزيستي كشور با اشاره به مشكلات مطروحه از سوي مددجويان اين سازمان در اين ديدار مردمي گفت: اكثر مشكلات مربوط به كمي مستمري پرداختي به معلولان و خانواده‌هاي نيازمند تحت پوشش بهزيستي، هزينه‌ها و مشكلات اشتغال و مسكن معلولان است.
وي خاطرنشان كرد: براساس قانون برنامه‌ چهارم حداقل مستمري پرداختي به خانواده‌هاي نيازمند بايد 40 درصد حداقل دستمزد سالانه باشد كه بر اين اساس هر خانواده تحت پوشش بهزيستي بايد 46 هزار و 800 تومان ماهانه مستمري دريافت كند درحالي كه رقم پرداختي كنوني به دليل كمبود اعتبارات بسيار كمتر است.
فقيه اظهار اميدواري كرد: براساس مذاكرات صورت گرفته با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور ميزان مستمري خانواده‌هاي نيازمند در سال آينده اگرچه به رقم مصوب قانون نرسد، اما نسبت به ميزان كنوني افزايش يابد.
وي با اشاره به تدوين آيين‌نامه‌هاي اجرايي قانون جامع حمايت از معلولان در سازمان بهزيستي گفت: چهار آيين‌نامه اجرايي مربوط به اين قانون براي تصويب در دولت در دست تدوين است.
به گفته فقيه عملياتي شدن قانون جامع حمايت از معلولان به منظور رفع پاره‌اي از مشكلات اين قشر همكاري همه ارگانهاي دولت را مي‌طلبد.
به گزارش ايسنا، سرپرست سازمان بهزيستي در ادامه گفت: براساس يكي از بندهاي قانون حمايت از معلولان، 3 درصد از استخدامهاي دستگاههاي دولتي بايد به معلولان اختصاص يابد و از آنجا كه اكثر استخدامهاي رسمي، مدرك دانشگاهي مي‌خواهد، اين امر اشتغال معلولان فاقد مدرك دانشگاهي را با مشكل مواجه كرده است كه براي رفع آن نسبت به پرداخت وامهاي خوداشتغالي و اعطاي تسهيلات براي ايجاد كارگاههاي خوداشتغالي اقدام مي‌شود.
وي در خصوص رويكرد بهزيستي در مواجهه با آسيب‌ديدگان اجتماعي اظهار كرد: سازمان بهزيستي متولي حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعي است، مقوله‌اي كه سياستگذاري در آن تنها به اين سازمان باز نمي‌گردد، بلكه نهادهايي در سطوح بالاتر مانند مجلس شوراي اسلامي و هيات دولت و شوراي عالي انقلاب فرهنگي موظف به تدوين سياستهاي كلي در اين زمينه به منظور اجرا از سوي سازمان بهزيستي هستند.
فقيه با بيان اين كه كمبود اعتبار در بهزيستي نهادينه است، گفت: كمبود اعتبار در اين سازمان از گذشته بوده، هم‌اكنون نيز وجود دارد و قطعا سال آينده نيز حل نمي‌شود.
وي با اشاره به اين كه اجراي مصوبات دولت و قانون برنامه چهارم از سوي سازمان بهزيستي در سال آينده نيازمند 2 هزار ميليارد تومان اعتبار است، افزود: اين درحاليست كه اعتبار سازمان بهزيستي در سال جاري 300 ميليارد تومان بوده است، البته تامين اين اعتبار قطعا در توان دولت نيست، ولي اميدواريم اين اعتبار به مرور در طول برنامه چهارم تامين شود.
به گزارش ايسنا، سرپرست سازمان بهزيستي در خصوص ساماندهي كارتن‌خوابها در سال جاري نيز گفت: ستاد ساماندهي كارتن‌خوابها در سازمان بهزيستي تشكيل شده و دستورالعملهاي لازم براي ابلاغ به استانها در حال تدوين است تا با همكاري ساير نهادها مانند نيروي انتظامي، شهرداري و استانداري امسال مشكل «كارتن‌خوابي» نداشته باشيم.
به گفته فقيه از حدود يكهزار كارتن‌خواب جمع‌آوري شده در تهران طي سال گذشته، 250 نفر هم‌اكنون تحت پوشش بهزيستي قرار دارند.
سرپرست سازمان بهزيستي تاكيد كرد: براساس آمارهاي موجود كارتن‌خوابهاي جمع‌آوري شده در سال گذشته (يكهزار نفر)، به ازاي 100 هزار تومان هزينه نگهداري هر كارتن‌خواب، يك ميليارد تومان اعتبار براي نگهداري اين افراد در سال جاري مورد نياز است.
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home