Thursday, December 08, 2005

ايالات متحده جلوی بازديد زندانی ها توسط صليب سرخ را می گيرد


ايالات متحده جلوی بازديد زندانی ها توسط صليب سرخ را می گيرد

مأموران صليب سرخ از زندانيان در ٨٠ کشور ديدن می کنند
ايالات متحده برای نخستين بار اذعان کرده که به مقامات صليب سرخ اجازه بازديد از تمام اسرائی را که در اختيار داشته نداده است.
اين مطلب را جان بلينجر، مشاور حقوقی ارشد وزارت امور خارجه آمريکا، اظهار کرد اما حاضر نشد در مورد اين که زندانی ها در کجا نگهداری می شوند توضيحی بدهد.
به اعتقاد ناظران اعلام اين خبر بر ترديدها در مورد وجود زندان های مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، در اطراف جهان خواهد افزود.
اين مسأله سفر کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا به اروپا را تحت الشعاع قرار داده است.
آقای بلينجر در گفتگو با خبرنگاران در ژنو گفت گروه کميته بين المللی صليب سرخ مطلقا به "تمام زندانيان" آمريکا در قرارگاه اسرای آمريکا درخليج گوانتانامو در کوبا دسترسی داشته است.
وقتی روزنامه نگاران از او پرسيدند که آيا صليب سرخ به تمام اسرا در وضعيت های مشابه در همه جا دسترسی داشته آقای بلينجر تنها جواب داد "نه" و حاضر نشد توضيح بيشتری بدهد.
تا به حال دولت آمريکا در انتخاب نحوه اطلاع رسانی در اين زمينه بسيار با وسواس عمل کرده و گفته بود صليب سرخ به تمام اسرائی که درزندان های وزارت دفاع آمريکا هستند دسترسی دارد.
با اين توضيح امکان وجود زندان های مربوط به سيا در ابهام باقی می ماند.
اما به گفته جاناتان بيل، تحليلگر بی بی سی، سخنان آقای بلينجر بر ترديد ها در اين مورد که اسرای مهم آمريکا در ارتباط با تروريسم بيرون از نظارت بين المللی نگهداری می شوند افزوده است.
آقای بلينجر گفت بعضی اتهامات در مورد زندان های مخفی "بقدری غلوآميزند که مضحک به نظر می رسند."
کميته بين المللی صليب سرخ خواهان دسترسی به تمام اسرای خارجی مظنون به تروريسم آمريکا در "اماکن اعلام نشده" است.
فلورين وستفال، سخنگوی کميته روز پنجشنه گفت: " گفتگوها بر سر اين مسأله ادامه دارد. ما خواهان اطلاعات و دسترسی به آنها هستيم."
گروه های حقوق بشر می گويند هيچ راهی وجود ندارد که بفهميم آيا زندانی ها در اين مراکز مخفی شکنجه شده اند يا نه.
خانم رايس در جريان سفر اروپائی اش به دفعات شکنجه زندانيان آمريکا را تکذيب کرده است.
روز چهارشنبه خانم رايس گفت همه بازجويان آمريکائی به معاهدات سازمان ملل در باره شکنجه ملتزم هستند چه بازجوئی در آمريکا صورت بگيرد و چه در بيرون از اين کشور باشد.
وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا و کشورهای ناتو چهارشنبه شب پس از ملاقات با خانم رايس گفتند توضيحات او در مورد اين که تعبير ايالات متحده از قوانين انسانی بين المللی با متحدانش متفاوت نيست آنها را قانع کرده است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home