Thursday, February 16, 2006

يالات متحده به انتشار عکس های ابوغريب اعتراض کرد


لات متحده به انتشار عکس های ابوغريب اعتراض کرد

مقامات آمريکائی پخش تصاوير شکنجه و آزار زندانيان عراقی را نا بهنگام و اسباب افزايش غيرضروری خشونت می دانند
ايالات متحده می گويد انتشار عکس های تازه ای از آزار اسرای عراقی در زندان ابوغريب توسط سربازان آمريکائی در يک شبکه تلويزيونی استراليا کار درستی نبوده است.
يک مقام وزارت دفاع آمريکا گفت اين تصاوير می تواند 'شرايط موجود را دشوارتر کند و باعث خشونت های غير لازمی بشود.'
اين مقام گفت افسرانی که مرتکب آزار زندانيان در ابوغريب شده بودند محاکمه و تنبيه شده اند.
يک شبکه تلويزيونی استراليا تصاوير تازه ای از شکنجه عراقيان توسط نيروهای آمريکايی در سال ٢٠٠٣ و در زندان ابوغريب پخش کرده است.
تصاوير پخش شده در شبکه اس بی اس (SBS) استراليا، احتمالا از همان منبعی بدست آمده که پيش از اين نيز تصاويری از بدرفتاری در زندان ابوغريب در اختيار رسانه های آمريکايی قرار داده و موجب واکنش گسترده در جهان و محکوميت چندين سرباز آمريکايی شده بود.
شبکه اس بی اس اعلام کرده است در ميان تصاوير تازه صحنه های 'آدمکشی، شکنجه و تحقير جنسی' به چشم می خورد.
مايک کری از شبکه اس بی اس به بی بی سی گفت خشونت در تصاويری که روز چهارشنبه در اين شبکه نمايش داده شد به مراتب از تصاوير پيشين جدی تر است.
وی گفت: "وقتی اين تصاوير به دست ما رسيد فکر کرديم که اولين و مهم ترين مسئوليت ما انتشار آنهاست."
يک مشاور حقوقی وزارت امور خارجه آمريکا می گويد به نظر او بهتر بود که اين عکس ها منتشر نمی شد.
جان بلينجر افزود "نه به خاطر اين که چيزی بايد پنهان می شد" بلکه "برای حفظ حريم خصوصی آنها که در عکس ها هستند."
در مجموعه تصاويری که شبکه اس بی اس پخش کرده صحنه های آزاردهنده ای از بدرفتاری سربازان آمريکائی با اسرای عراقی ديده می شودبه اعتقاد آقای بلينجر اين تصاوير که "اعمال نفرت انگيزی" را نشان می دهند به احتمال زياد شعله هائی را که در اطراف جهان افروخته شده دامن خواهد زد و باعث خشونت های بيشتری خواهد شد."
برايان ويتمن، يک مقام پنتاگون، نيز نظريات مشابهی ابراز کرد و اضافه کرد تعداد زيادی از سربازان آمريکائی در همين رابطه محکوم شده اند.
"بيش از ٦٠٠ مورد تحقيقات جنائی در باره بدرفتاری با اسرا انجام شده و تا به حال بيش از ٢٠٠ نفر به جرم آزار زندانی ها مقصر شناخته شده اند.
"تنها در ابوغريب بيش از ٢٥ افسر و سرباز عادی در ارتکاب جرائم جنائی و انواع تقصيرهای ديگر مسئول شناخته شده اند."
يک مقام پنتاگون، که نخواسته نامش افشا شود، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه واقعی بودن تصاوير را تأييد کرده است.
به گفته او "هيچ چيز تازه ای در اين تصاوير نيست" و "پيشتر در تحقيقات مربوط به ابوغريب اين تصاوير مورد بررسی قرار گرفته بود."
تصور می شود اين تصاوير بخشی از بيش از ١٠٠ عکس و ٤ ويدئوئی باشند که در ابوغريب برداشته شده و بعدا به بخش تجسس ارتش آمريکا تحويل داده شده است.
در ماه سپتامبر گذشته يک قاضی در نيويورک رأی داد که تصاوير بدست آمده بايد بر مبنای قوانين 'آزادی اطلاعات' منتشر شوند.
رای اين قاضی در پی درخواست 'اتحاديه آزادی های مدنی آمريکا' صادر شد که خواستار دسترسی به تصاوير منتشر نشده از وقايع زندان ابوغريب شده بود. قاضی دادگاه استدلال دولت آمريکا را که انتشار تصاوير ممکن است احساسات ضد آمريکايی را شعله ور کند، معتبر ندانست.
مسئولان برنامه شبکه اس بی اس که اين تصاوير تازه را منتشر کرده اند می گويند دولت آمريکا در اين مورد تقاضای استيناف داده است.
پخش تلويزيونی تصاوير سوءرفتار در زندان ابوغريب درست در زمانی رخ می دهد که تنش ميان ملت های مسلمان و کشورهای غربی بر سر کاريکاتورهای منتشر شده از پيامبر اسلام در برخی روزنامه های اروپايی افزايش پيدا کرده است.
به نظر تحليلگران بازتاب انتشار اين تصاوير در جهان اسلام به وسعت پخش آنها وابسته است. در عراق انتشار اين تصاوير با افزايش تنش ها به خاطر انتشار يک ويدئو که در آن سربازان بريتانيائی در حال زدن مردم عادی در عراق نشان داده می شوند همزمان شده است.
حنان اديب، يک معلم عراقی، به خبرگزاری رويترز گفته است که اين تصاوير تازه " درد قديمی را که با اشغال عراق شروع شده بود تجديد کرده است."
در يکی از ويدئوهائی که تلويزيون استراليائی نشان داده زندانی هائی ديده می شوند که در برابر دوربين مجبور به استمناء شده اند.
در بخشی ازيک ويدئوی ديگر يک زندانی عراقی ظاهرا سر خود را به ديوار می کوبد. مسئولان شبکه اس بی اس گفته اند تصوير مربوط به يک بيمار با مشکلات روانی است که در زندان به اسباب سرگرمی نگهبانان بدل شده بوده است.
علاوه بر تصاوير ويدئويی عکس هايی نيز از آنچه جنازه های عراقی و زندانيانی با جراحت های سر و تن به نظر می رسد، نشان داده شده است.
بعضی از شبکه های تلويزيونی آمريکائی و دو شبکه عربی زبان الجزيره و العربيه نيز اين تصاوير را پخش کرده اند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home