Sunday, June 10, 2007

اخراج جوان ببمار ایرانی از کانادا



کانون اندیشه گفتگو و حقوق بشر در ایران- تورنتو

9251 Yonge St. #219
Richmond Hill, ON L4C 9T3
www.ctdhr.org

Centre for Thought, Dialogue & Human Rights in Iran – Toronto
C.T.D.H.R.



اطلاعیه مطبوعاتی
9 جولای 2007 برابر با 19 خرداد 1386



اخراج جوان بیمار ایرانی از کانادا و همکاری سفارت جمهوری اسلامی در اخراج وی که منجر به دستگیر ی و ضرب و شتم وی در ایران شد ، را محکوم می کنیم


دولت کانادا در یک اقدام غیر اخلاقی حقوق انسانی بهنود سعادت خانی جوان ایرانی را بدون درمان بیماری اش بعد
از یکسال در زندان نگهد اشتن وی در تاریخ 31 ماه می 2007 برابر با 11 خرداد 1386 به ایران اخراج کرد.
بهنود سعادت خانی در سال96 19 زمانی که 12 ساله بود به همراه مادر و برادر کوچکترش به کانادا پناهنده شده بود
و انها اکنون شهروند کانادا می باشند ولی بهنود بدلیل جدائی پدر و ماد ر و مسائل روانی دیگر در نو جوانی دچار بیماری اسکیزوفرنی شده بود و چندبار به دلیل قانون شکنی دستگیر شده بود و بدین دلیل هم شهروند شدن وی به تاخیر افتاده بود.

بهنود به مدت یکسال در زندان اداره مهاجرت کانادا در اتاوا در انتظاراخراج قرار گرفته بود و در این مدت علیرغم درخواستهای مکرر مادرش برای معالجه وی که توسط بیمارستان و پزشک متخصص توصیه شده بود ؛ هیج اقدامی برای مداوای وی توسط دولت کانادا انجام نشد که بر خلاف قوانین انسانی و نقض حقوق بشر است .

بهنود علیرغم تلاش خانواده اش و تقاضاهای کانون ما از وزرای مهاجرت ؛ امنیت و نخست وزیر کانادا برای تمدید اقامت و ی بدلیل دستور قاضی پرونده مبنی بر خظرناک بودن وی برای امنیت مردم کانادا ، موثر وافع نشد. سرانجام بهنود در معیت دو پلیس کانادائی در روز به ایران اخراج شد.


اداره مهاجرت با عدم اجازه دیدار نهائی و خداحافظی با خانواده اش و ینهان نکهداشتن زمان اخراج و اطلاعات پرواز وی نه تنها ابتدائی ترین حقوق انسانها را نقض کرده اند که حقوق شهروندان کانادائی را نیز نادیده گرفتند ..

بنابر گزارشات رسیده بهنود در ایران د ر روز 13 خرداد در حوالی میدان رسالت توسط دو ماشین نیروی انتظامی در حالیکه در حال نوشیدن نوشابه و منتطر رسیدن دائی خود برای بردن وی بوده است دستگیر و همراه دائی اش مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.
وی از ان تاریخ در کلانتری سید خندان و سپس به زندان اوین منتقل شده است .

روزنامه اعتماد در یک گزارش تحریف شده و غیر واقغی درچهارشنبه 16 خرداد با تیتر دزد حرفه ای اتوموبیل های کانادا در تهران دستگیر شد اقدام به چاپ خبر دستگیر ی بهنود کرده است .

ما ضمن اینکه دولت کانادا را بدلیل کوتاهی در انجام وظیفه انسانی برای مداوای بهنود که در کانادا شخصیت وی شکل گرفته بود مسول می دانیم در عین حال سفارت چمهوری اسلامی را که مجوز برای اخراج وی به ایران صادر کرده است و نیز ضرب و شتم وی در تهران و زندانی شدن وی در زندان را با توجه به اینکه وی بیمار هست و از نظر قانونی مسول تمامی اعمال و رفتار خود نمی باشد را تقبیج کرده و خواهان رسیدگی پزشکی به بهنود و مداوای وی می باشیم.

. شکی نیست که دفاع ار حقوق متهان و مجرمان دلیلی بر دفاع از ارتکاب جرم نیست.

نمانیده کانون در ملاقات حضوری هفته اینده با نخست وزیر کانادا این موضوع را پیگیری خواهد کرد



1 Comments:

At Wednesday, June 27, 2007, Anonymous Anonymous said...

am a mother of a son who has a mental illness and I think that the Canadian Government has truly violated the human rights of this particular person. I feel ashamed of our government and how they have treated this person and this family and disregarded their pleas for help for their son.

Our human rights policies obviously do not apply to everyone. We have treated our animals with more dignity that we have treated these individuals.

 

Post a Comment

<< Home