Saturday, September 17, 2005

آزادي‌هاي تازه رهبر جديد عربستان به شيعيان و زنان

آزادي‌هاي تازه رهبر جديد عربستان به شيعيان و زنان
براي نخستين بار، چهل كتاب شيعي در كشور عربستان سعودي اجازه نشر گرفتند. شيعيان مدينه هم به رهبري «شيخ عمري» از موقعيت بهتري برخوردار شده و حسينيه بزرگ‌تري ساخته‌اند. ايرانيان نيز هر شب در مراسم نماز جماعت اين حسينيه شركت مي‌كنند و مخالفتي با اين كار صورت نمي‌گيرد.
۲۶ شهريور ۱۳۸۴ - قبل از ظهر ۱۱:۳۳
تعداد بازديد : 7295
كد خبر : ۲۹۰۹۵
خبرنگار «بازتاب» از عربستان گزارش داد: براي نخستين بار، چهل كتاب شيعي در كشور عربستان سعودي اجازه نشر گرفتند.بنا بر اين گزارش، برخي از اين كتاب‌ها، متعلق به يكي از رهبران شيعه در اين كشور؛ يعني «شيخ حسن صفار» است كه در سال‌هاي اخير تلاش كرده است تا نظريات تازه‌اي در باب ايجاد يك جامعه متفق و يكدست با مشاركت شيعيان و سنيان در كشور سعودي ارائه دهد.اين قبيل كتاب‌ها، در حوزه مسائل فقهي و خانوادگي انتشار مي‌يابند و در نمايشگاه‌هاي كتاب سعودي هم عرضه مي‌شوند.طي چند سال اخير، «امير عبدالله» تلاش كرده است تا با واگذاري امتيازاتي چند، زمينه‌هاي مخالفت شيعه را در اين كشور از بين ببرد و به مقدار زيادي موفق بوده است.پيش از اين، شيعيان اجازه داشتن مسجد نداشتند، اما به تازگي مي‌توانند در مناطق شيعه‌نشين، مسجد داشته باشند. شيعيان مدينه هم به رهبري «شيخ عمري» از موقعيت بهتري برخوردار شده و حسينيه بزرگ‌تري ساخته‌اند. ايرانيان نيز هر شب در مراسم نماز جماعت اين حسينيه شركت مي‌كنند و مخالفتي با اين كار صورت نمي‌گيرد.اين گزارش مي‌افزايد: پس از درگذشت ملك‌فهد و آغاز رسمي پادشاهي اميرعبدالله، برخورد شرطه‌ها و پليس مذهبي عربستان سعودي با زايران ايراني نيز تا اندازه‌اي بهتر شده است؛ از جمله روز اول ماه شعبان امسال و هم‌زمان با مراسم باز كردن و شستشوي خانه كعبه كه با حضور مقامات عربستان و ديگر كشورها برگزار شد، صدها زاير ايراني كه در صحن مسجدالحرام حضور داشتند، در شعارهايي، نام ائمه اطهار را فرياد زدند كه به رغم حضور چشمگير پليس عربستان در حاشيه مراسم، با برخورد تندي از سوي آنان روبه‌رو نشدند.گفتني است، سالانه نزديك به نيم ميليون زاير ايراني براي انجام اعمال عمره مفرده به مكه و مدينه سفر مي‌كنند كه با توجه به رويكرد اميرعبدالله در صورت برنامه‌ريزي مناسب، مي‌تواند زمينه‌ساز تعامل گسترده ايرانيان و شيعيان با مسلمانان ديگر كشورها شود.در همين حال، روزنامه «لوس‌آنجلس‌تايمز» از اولين گام دولت سعودي براي شركت در ساختارهاي اجتماعي عربستان خبر داد. به نوشته اين روزنامه، تاجران زن عربستان اجازه يافته‌اند تا در انتخابات 18 نوامبر اتاق صنعت و بازرگاني اين كشور نامزد شوند.
نظرات کاربران :
بسمه تعالي مناسب است كه جمهوري اسلامي ايران نيز در ارائه چهره اي مداراجويانه از خود كوتاهي نورزد و خواسته بحق و ديرين برادران اهل سنت را در تاسيس مسجدي ويژه اهل سنت در پايتخت برآورده سازد . والله در پاسخ به پرسش ايشان در خصوص علت ممانعت از ساخت مسجد اهل سنت در تهران (شهري كه چندين آتشكده و معبد و كنيسه و كليسا را در خود جاي داده ) و تعارض آن با شعار وحدت اسلامي در مي مانيم .بالله ننگ است كه شهروند مسلمان سني ايراني براي انجام پاره اي از فرايض ديني به سفارت خانه هاي پاكستان و عربستان سعودي (در عهد قاجار به سفارت عثماني ) مراجعه نمايد .در بسياري از شهرهاي بزرگ در كشورهاي اسلامي با اكثريت اهل سنت ، مساجد شيعيان برپاست ودر پايتخت 13 ميليوني جمهوري اسلامي با اقليت 6 الي 10 ميليوني سني در ايران ، مسجد اهل سنت وجود ندارد ! .نمي شود منادي وحدت اسلامي و مكتب پويا و گفتگوي تمدن ها و گفتمان اديان و مردم سالاري ديني و ... باشيم و تحمل يك مسجد براي اهل سنت را در تهران نداشته باشيم !.و نگوييم كه مسجد سني و شيعه نداريم ! اين مغلطه اي آشكار است . بلي مسجد سني و شيعي نداريم ، ليكن مسجد شيعيان و اهل سنت داريم . بسياري از آداب مذهبي مانند اذان و اقامه نماز در 5 وقت و نماز تراويح و نماز غائب و مراسمهاي ويژه نزد اهل سنت انجام مي گيرد كه اجراي آن در مساجد شيعي در خوش بينانه ترين حالت مشكل آفرين است .و در نهايت رعايت انصاف ايجاب مي كند كه اگر جوال دوزي به ديگري مي زنيم ، سوزني نيز به خود زنيم . به اميد آنكه اين پيام چون موارد مشابه ديگر گرفتار تيغ مميزي آن سايت محترم قرار نگيرد .
عربستان جايگاه مهمي در جهان اسلام دارد پول و موقعيت اين کشور جايگاه ويژه اي در اذهان مسلمانان جهان خصوصا برادران اهل سنت داشته و دارد . من به لحاظ شغلي با يکي از سفراي عربستان در يک کشور آفريقايي برخورد داشتم که خود نيز از تندروي هاي وهابيها مي ناليد و در واقع دولتش را هم از آسيب اين فرقه بي نصيب نمي دانست. اکنون که با مجاهدتها و تلاشهاي فراوان رهبران دو کشور سعي در ايجاد نوعي اعتماد سياسي گرديده است. بايد به اين گونه اقدامات ملک عبدالله به ديده مثبت نگريست و بر آن صحه گذاشت. اگر ما با اين فرض که اکنون دولت عربستان در شرايط سخت مشکلات داخلي است و اين امتيازها موقتي و صوري است نگاه کنيم در واقع هيچ کمکي به تداوم اين روند نخواهيم نمود. بلکه برادران و خواهران ايماني که در ايام مناسک حج و عمره مشرف مي شوند بايد با درک صحيح از اين موقعيت سعي نمايند با رفتار خود علاوه بر حفظ وحدت ميان سني و شيعه به گونه اي از اين اقدامات دولت تشکر نمايند. خدا را شکر که همواره اين برادران شيعه بوده اند که در طول تاريخ آمر و وعامل وحدت بوده اند و بهترين شاهد مثال ما مردم شيعه و مظلوم عراق است که هر روز توسط نيروهاي منحرف سلفي و وهابي قتل و عام مي شوند ولي بنا به دستور رهبران ديني خود و علي رغم قدرت مقابله کظم غيظ نموده و دم فرو بسته اند و مطيع فرامين مراجع ديني خود مي باشند

0 Comments:

Post a Comment

<< Home