Friday, October 21, 2005

اعتراض به کتک خوردن خبرنگاران از محافظان احمدی نژاد


اعتراض به کتک خوردن خبرنگاران از محافظان احمدی نژاد در پی کتک خوردن خبرنگارانی که برای تهیه گزارش محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی را در مراسم اهدای جوائز به خادمان قرآن همراهی می کردند، خبرنگاران و سایر کسانی که در این مراسم حضور داشتند، زبان به اعتراض گشودند. خبرگزاری کار ILNA نوشت محافظان رئیس جمهوری اسلامی خبرنگاراني که تلاش مي‌کردند سوالاتي را از محمود احمدي‌نژاد بپرسند، با واژه هاي «رکيک» مورد حمله قرار دادند و کتک زدند. در دو ماه اخير، سياست‌هاي محدودکننده رئيس جمهوري اسلامی براي انتشار خبرهاي اين نهاد، با اعتراض بسياري از رسانه‌ها همراه بوده است. حتي خبرگزاري‌هاي محافظه‌کار و دست راستي نيز، اعتراض خود را پنهان نکرده‌اند. مديرعامل خبرگزاري فارس که گفته مي‌شود با حمايت قوه قضائيه فعاليت مي‌کند، در دیدار با احمدی نژاد وی را «رفتار تبعيض آميز» در برخورد با خبرنگاران متهم کرد. کيوان حسيني (rm) صدا (wma) صدا [ 2:52 mins ]
کیوان حسینی (رادیوفردا): خبر کتک خوردن يکي از خبرنگاران از محافظان محمود احمدي نژاد، ابتدا توسط خبرگزاري کار ايران ILNA منتشر شد. در اين خبر آمده است که در حاشيه اهداي جوايز خادمان قرآن، توسط محمود احمدي‌نژاد، خبرنگاراني که تلاش مي‌کردند سوالاتي را از محمود احمدي‌نژاد بپرسند، با واژه هايي که «رکيک» توصيف شده، مورد حمله قرار گرفتند و کتک خوردند. بنا به اين گزارش، واکنش غيرمنتظره محافظان رئيس جمهوري اسلامی، نه تنها اعتراض خبرنگاران را در پي داشت که شرکت‌کنندگان در اين مراسم نيز از رفتار محافظان دل آزرده شدند. محافظان آقاي احمدي‌نژاد در حالي با خشونت خبرنگاران را از او دور کرده اند که در دو ماه اخير، سياست‌هاي محدودکننده رئيس جمهوري اسلامی براي انتشار خبرهاي اين نهاد، با اعتراض بسياري از رسانه‌ها همراه بوده است. دژ مستحکم رياست جمهوري اسلامی و نظارت سرسختانه دفتر آقاي احمدي نژاد، چنان به کام روزنامه‌نگاران تلخ آمده که حتي خبرگزاري‌هاي محافظه‌کار و دست راستي نيز، اعتراض خود را پنهان نکرده‌اند.
در جلسه ديدار محمود احمدي‌نژاد با انديشمندان، مديرعامل خبرگزاري فارس که گفته مي‌شود با حمايت قوه قضائيه فعاليت مي‌کند، از جاي برخواست و دفتر آقاي احمدي‌نژاد را به «رفتار تبعيض آميز» در برخورد با خبرنگاران متهم کرد - انتقادي که از سوي اطرافيان رئيس جمهوري اسلامی و شخص وي بي‌پاسخ ماند.
محدوديت براي انتشار اخبار از فعاليت‌هاي رياست جمهوري اسلامی، به دليل خودداري آقاي احمدي‌نژاد از معرفي سخنگوي رسمي دولت، ابعاد تازه اي به خود گرفته است.
در هشت سال گذشته و در زمان رياست جمهوري محمد خاتمي، سحنگوي دولت عبدالله رمضان زاده موظف بود که هر هفته در جمع خبرنگاران حاضر شود و به سئوالات آنها درباره فعاليتهاي دولت پاسخ بدهد. همچنين در سه سال پاياني کار دولت خاتمي نيز، تک تک وزراي کابينه موظف شدند، به نوبت در جلساتي مشابه با خبرنگاران حاضر شوند. محمد خاتمي نيز به عنوان رئيس جمهوري اسلامي، کنفرانس‌هايي خبري را ماهانه براي خبرنگاران برپا مي‌کرد. مجموعه اقداماتي از اين دست در جريان فعاليت دولت جديد متوقف شده است و خبرنگاران به ناچار در حاشيه مراسمي چون مراسم اهداي جايزه با قاريان قرآن، تلاش مي‌کنند سوالات خود را از رئيس دولت بپرسند ؛ تلاش‌هايي که گويا خالي از حادثه نيست و محافظان رئيس جمهوري اسلامي چندان از نزديک شدن خبرنگاران به محمود احمدي‌نژاد راضي نيستند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home