Wednesday, November 23, 2005

اعدام دو جوان در گرگان


اعدام دو جوان در گرگان
اعدام دو نوجوان در مشهد در اوايل تابستان ۱۳۸۴
سازمان «ديدبان حقوق بشر» می‌گويد در اواسط ماه نوامبر دو مرد جوان به جرم رابطه‌ى جنسى با يكديگر از سوى دادگاه محكوم به مرگ شده و حكم اعدام به اجرا درآمده است. اين سازمان مدافع حقوق بشر بشدت به امر اعتراض كرده است.
سازمان «ديدبان حقوق بشر» در بيانيه‌ى خود اعدام اين دو جوان را نقض شديد حقوق بشر دانسته و نسبت به آن اعتراض كرده است. در اين بيانيه به نقل از روزنامه‌ى نيمه‌دولتى «كيهان»، چاپ تهران آمده كه دو مرد جوان به نام‌هاى مختار ن‌. (۲۴ ساله) و على الف. (۲۵ ساله) به جرم ”لواط” يا رابطه‌ى نامشروع جنسى ميان مردان در ميدان شهيد باهنر شهر گرگان حلق‌آويز شدند.
آقاى رمضان حاجى‌مشهدى، حقوقدان و وكيل دادگسترى در اين زمينه مى‌گويد:
”بر اساس اخبار منعكس شده در رسانه‌ها، جرم اين دو جوان ظاهرا ”لواط” بوده است. اما بهر تقدير بحث اين است كه آيا اين مجازات، يك مجازات متناسب براى دو جوان هست يا خير. زيرا كه بايد ببينيم كه سياست كيفرى صحيح چه هست. از منظر يك سياست كيفرى صحيح و از نظر حقوقدانانى كه معيارهاى عام حقوق بشرى را در نظر دارند، معتقدند كه اعدام بدترين و ساده‌ترين راه حل است و در واقع بدترين نوع مجازات است. يك سياستمدارى كه يك انقلابى را رهبرى كرده بود، زمانى گفته كه ما بايد خيلى بايد در اعمال مجازات‌هاى اعدام دقت كنيم، چون سرى كه به اشتباه بريده بشود، ديگر سبز نخواهد شد. به همين طريق در اينجا هم اعمال مجازات متناسب با اوضاع و احوال قضيه نيست.”
آقاى حاجى مشهدى در مورد امكان استفتاء از فقها در اين زمينه مى‌افزايد:
”در ايران با توجه به اينكه قانون مجازات اسلامى قانون است كه تعيين‌كننده‌ى مجازات‌هاى عمومى است، به نظر نمى‌رسد كه اين استفتا‌ها تأثيرى در قانون مسلم و مدون داشته باشد، زيرا كه در آن قانون هم گفته شده، در مواردى كه قانون ساكت است يا مجمل است يا ابهام دارد بايد استفتاء كنند و يا به فتاواى آيات اعظم مراجعه بكنند. مى‌گويند، با وجود نص صريح ديگر اجتهاد جايز نيست و اين يك عبارت حقوقى است.”
بايد اشاره كنيم كه اين نخستين بارى نيست جوانان بدين خاطر به اشد مجازات اعدام محكوم مى‌شوند. در اوايل تابستان امسال نيز دو جوان در مشهد به دار آويخته شدند.
طى سال‌هاى گذشته جامعه‌ى ايران بارها شاهد پيگرد جوانان و مجازات‌هاى شلاق بخاطر مسائل جنسى بوده است

0 Comments:

Post a Comment

<< Home