Friday, October 21, 2005

كاوه مظفرى / تجمع زنان در تهران به مناسبت روز جهانى مبارزه با فقر


كاوه مظفرى / تجمع زنان در تهران به مناسبت روز جهانى مبارزه با فقر
امروز زنان ايران نيز در رابطه با روز جهانى مبارزه با فقر، با حضور خود در خيابان، با بسيارى ديگر از مردم در سراسر جهان همگام شدند. تعداد زنان شركت‌كننده در اين تجمع، اندك بود اما نشانگر حس مسئوليت آنها و شناختشان از بلاى فقر كه زنان از نخستين قربانيان آنند. كاوه مظفرى از دانشجويان فعال دانشگاه علامه طباطبايى، در پاسخ به پرسشهاى صداى آلمان، از مشاهدات خود مى‌گويد:
مصاحبه‌گر: بهنام باوندپور
دویچه وله: آقای کاوه مظفری، گویا امروز بمناسبت «روز جهانی مبارزه با فقر» از سوی تعدادی از زنان تجمعی درتهران برگزار شده است. ممکن است بفرمایید تجمع کنندگان درپاسخ به چه نیازی دست به برگزاری این تجمع زده بودند؟
کاوه مظفری: مناسبت «روز جهانی مبارزه با فقر» که یک حرکت جهانی ست، تمام دنیا توسط بنیاد WNW در حال برگزاری اش بوده که از ۸ مارس سال پیش شروع شده است. حرکتی بوده که از برزیل شروع شده تا به سمت بوركينا فاسو که امروز می رسند به آنجا. چهل تکه ای که از سراسر دنیا زنها جمع آوری کرده بودند و قرار است امروز در تمام دنیا راس ساعت ۱۲ زنها جمع بشوند و اعلام همبستگی کنند.
دویچه وله: حدودا چه جمعیتی جمع شده بود؟
کاوه مظفری: در میدان انقلاب، مقابل سینما بهمن برگزار شد. از ساعت ۱۲ تا ۱۳ و تقریبا جمعیتی حدود ۱۵۰ نفر مقابل سینما بهمن امروز جمع شدند. از ساعت ۱۲ شروع کردند و تعدادی پلاکارد و بروشور همراه شان بود که میان مردم توزیع می کردند، که پس از آن، حدودا ساعت ۱۲/۳۰ یا ۱۲/۴۵ دقیقه، نیروی انتظامی و عده ای با لباس شخصی هم آمدند. برنامه تا ساعت ۱۳ ادامه پیدا کرد که خود برنامه گزاران آن را تمام کردند.
دویچه وله: ممکن است بفرمایید روی این پلاکاردها چه چیزی نوشته شده بود و آیا شعاری از طرف زنان داده می شد؟
کاوه مظفری: متن دقیق آن یادم نیست، ولی مضمونش این بوده که آسیب اصلی که فقر می زند به جامعه را زنها متحمل می شوند و بطور کلی به این سمت بوده که فقر و مسئله ی فقر به زنان بسیار مربوط است. شعار نمی دادند این مراسم کاملا آرام برگزار شد. فقط بروشور داشتند و با مردم صحبت می کردند.
دویچه وله: آقای مظفری شما اشاره ای به نیروهای انتظامی کردید. آیا این تجمع تجمعی غیرقانونی بود؟
کاوه مظفری: ما طبق قانون اساسی مان تجمع غیرقانونی نداریم. یعنی اگر تجمعی با خواسته های سیاسی برگزار بشود باید مجوز بگیرد، ولی این چون یک تجمع صنفی بود در واقع غیرقانونی نبود و از جایی هم غیرقانونی اعلام نشد. نیروهای انتظامی هم بخاطر اینکه نظم را حفظ بکنند حضور پیدا کردند.
دویچه وله: یعنی فقط حضور داشتند...
کاوه مظفری: البته گفتند که جمعیت پراکنده بشود، ولی جمعیت ماند، تا آخر تجمع ماند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home