Saturday, October 22, 2005

دادستان كل كشور:


دادستان كل كشور: شبكه بانكي بايداصلاح شود بايدهزينه‌هاي وام دادن به مردم كاهش يابد روابط پشت پرده درحال حاضر مشخص مي‌كند كه به كدام شركت وام داده شود
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اقتصادي 1384/07/30 10-22-2005 18:06:19 8407-14935: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فقه و حقوق - حقوق اقتصادي
دادستان كل كشور، در جمع اعضاي هيات‌ مديره بانك‌ها بر لزوم اصلاح نظام بانكي و تقويت نهادهاي نظارتي بر عملكرد بانك‌ها تاكيد كرد و گفت كه وي نيز آن چه در توانش باشد در اين راه انجام مي‌دهد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين قربانعلي دري نجف‌آبادي در حضور اعضاي هيات‌ مديره بانك‌هاي ملت، صادرات، رفاه، سپه و دبير مجمع اسلامي كاركنان بانك‌ها تصريح كرد: بازارهاي پولي و مالي و بانكي و سرمايه‌اي بسيار مهم و سرنوشت‌ساز هستند. قلب اقتصادي كشور در بانك مركزي و سيستم بانكي مي‌تپد. نبض بازارهاي پولي و سرمايه‌اي و سلامت و اقتدار نظام بانكي و بانك مركزي آرامش‌بخش و اعتمادآفرين است.
وي ادامه داد: ثبات در بازارهاي پولي و مالي مايه رشد و رونق و توسعه خواهد بود. بانك مركزي مسووليت وضعيت ارزي و بازار ارز و طلا و نقدينگي را به عهده دارد. صيانت از ذخير كشور و حمايت از بخش‌هاي واقعي اقتصادي كشور به عهده‌ي نظام بانكي و دستگاه‌هاي اقتصادي است.
دادستان كل كشور تصريح كرد: مديريت نظام بانكي بر منابع ارزي و ريالي و ذخاير كشور موجب اعتماد ملي و بين‌المللي و عامل عزت و اعتبار ميهن اسلامي است. در شرايط فعلي مسووليت ارگان‌هاي ياد شده بسيار خطير، حساس و سرنوشت‌ساز ارزيابي مي‌شود.
وي ادامه داد: شبكه بانكي بايد اصلاح، تقويت، كارآمد و به‌روز باشد. برخي اختيارات زياد است و يك شعبه مي‌تواند به راه‌هاي مختلف وام‌هاي كذايي بدهد يا هيات‌مديره مي‌تواند براي يكي تقاضا كند و براي يكي نكند به يك شركتي وام بدهد و به يك شركت وامد ندهند. روابط پشت پرده تصميم مي‌گيرد كه به كدام شركت وام دهند و به كدام وام ندهند.
دري نجف‌آبادي با اشاره به تلاش براي كوچك كردن دولت،‌ به موضوع پرداخت وام ها اشاره كرد و گفت: باز دولت را توسعه مي‌دهيم؛ دولت هرچه وام مي‌گيرد، بزرگ‌تر مي‌شود.
وي با اشاره به اين كه براي وام ازدواج افراد بي‌بضاعت يا حداقل وام مسكن مشكل داريم ولي از آن طرف 700-800 ميليارد تومان دوباره به بخش دولتي و وابسته تزريق مي‌شود، يادآور شد: بايد به سمت بانك الكترونيك به معناي واقعي كلمه برويم و سيستم الكترونيكي را فعال كنيم.
دري نجف‌آبادي بر لزوم توسعه‌ي جذب منابع تاكيد كرد و گفت: از آن طرف مديريت منابع بسيار مهم است؛ برتخصيص منابع بايد نظارت كامل و همه‌جانبه باشد. نبايد اجازه بدهيم تخصيص منابع مثلا بر اساس روابط باشد و بايد بر اساس ضوابط در حد ‌توان، از تسهيلات تكلفي پرهيز كرد.
وي افزود: بايد هزينه‌هاي وام دادن به مردم خيلي كاهش پيدا كند، به حداقل برسد. بايد نيروي انساني نظام بانكي كارآمد، مدبر و لايق باشد. نظارت بايد وجود داشته باشد. چرا بايد يك شعبه بانك، ده‌ها ميليون تومان وام بدهد به يك شخصي از خودشان كه طرف در يك بانك ديگر بوده و اخراجي شده و اين همه سر و صدا در كشور ايجاد شود. خوب با فساد چه‌طور مي‌خواهيد مبارزه كنيد؟ بايد برخورد شود.
دري نجف‌آبادي در ادامه با تاكيد بر اين كه نظام بانكي بايد هرچه سريع‌تر اعتماد عمومي را جلب كند، گفت: فضاي بانك‌ها بايد صددرصد محيط اسلامي، اخلاقي و معنوي باشد، محيط كار و تعهد باشد. در دنيا هم محيط بانك‌ها محيط تعهد و امانت است. در جمهوري اسلامي ايران هم بايد محيط تعهد باشد هم محيط امانت، عفاف و تقوا باشد و محيط خدمت‌گزاري بايد باشد. همه اين ويژگي‌ها را بايد محيط بانكي دارا باشد.
وي گفت: بعضي از اين دزدي‌هايي كه در اين بانك‌ها اتفاق مي‌افتد، ممكن است بعضي از ماموران بانك‌ها با بعضي از اين‌ها بي‌ارتباط نباشند والا چه‌طور مثلا دزدي مسلحانه، غيرمسلحانه خيلي راحت مي‌آيند به طرف گاوصندوق، گاوصندوق را جمع مي‌كنند؛ 100، 200، 300 و 400 ميليون كارت‌هاي اعتباري، غيراعتباري، اوراق بهادار و اوراق ديگر همه را جمع مي‌كنند و مي‌برند، آب از آب تكان نمي‌خورد؟
دادستان كل كشور افزود: بانك‌ها بايد كامپيوترهاي مركزي‌شان به‌روز و به لحظه باشد. بي حساب و بدون دليل چك و اعتبار در اختيار افراد قرار ندهند. دسته چك‌ها را در اختيار افرادي قرار ندهند كه اعتبار ندارند.
دري‌نجف‌آبادي با اشاره به اين كه «ده‌ها دسته چك و صدها ميليون تومان كلاهبرداري مي‌كنند بعد مي‌خواهيم كار كيفري بكنيم» افزود: هم بايد به مردم تذكر داد، هم بايد به بانك‌ها متذكر شد.
وي، با اشاره به اين‌كه نظام بانكي خيلي مي‌تواند در اين قضايا كمك كند، ادامه داد: در دنيا هم اين‌طور نيست كه اين قبيل كارها، كار كيفري باشد؛ به چه اعتباري شما دسته چك در اختيار افراد قرار مي‌دهيد.
دري‌نجف‌آبادي با بيان اين كه بايد آسيب‌هاي دروني را شناخت، راه علاج اين آسيب‌ را در سيستم بانكي در مسوولان و مديران بانك‌ها دانست و گفت: بعضي از نمونه‌ها را سراغ دارم كه خيلي نمي‌خواهم متذكر شوم.
وي، در اين ديدار به اين موضوع اشاره كرد كه مخالف پرداخت وام از سوي بانك سپه به شركت مس بوده، عنوان كرد كه همين شركت مس، مي‌خواهد بانك صنعت و معدن را هم بخرد. خوب تو آن طرف براي هزينه‌هاي جاري خود مشكل داري و اين طرف مي‌خواهي يك بانك هم بخري؟
دري نجف‌آبادي با بيان اين كه «نبايد از تبليغات منفي استفاده كنيم» يادآور شد: بايد آنها را هم مهار و مديريت و كنترل كنيم اما از اين طرف هم نبايد اوراق مشاركت بفروشيم. بعد پول اوراق مشاركت را برداريم به شركت‌هايي بدهيم كه به خاطر سهل‌انگاري مديرانشان دچار ضرر و زيان شده‌اند. اين باز هم ظلم است به جامعه‌. اين كه ما اوراق مشاركت بفروشيم و پول اوراق مشاركت را دوباره در اختيار كساني قرار دهيم كه آنها خودشان عامل همين ضرر و زيان شده‌اند.
دادستان كل كشور با تاكيد بر اين كه شبكه بانكي بايد در درون خودش نظارت فعال داشته باشد، گفت كه از بيرون انجمن‌هاي اسلامي و برادران خوب و دلسوز بايد نقد كنند. نقد حكيمانه يك وظيفه است در نظام اسلامي، نقد سالم و سازنده.
وي افزود: تخريب نمي‌خواهيم كنيم نظام بانكي و نظام دولتي، ارث كسي نيست. ما همه‌مان امانت‌داريم، مثل يوسف صديق (ص) كه امانت‌دار بود و همه ما امانتدار هستيم.
دادستان كل كشور با بيان اين كه وي نيز امين نظام و مردم است، گفت كه اگر كسي بهتر مي‌تواند انجام دهد او بايد بيايد و انجام بدهد. ما اين‌جا حق نداريم خدايي ناكرده كوچك‌ترين سهل‌انگاري، سستي، ندانم‌كاري و سوء تدبير داشته باشيم؛ ممكن است اگر سوء تدبير داشته باشيم مسووليت شرعي و قانوني به عهده‌ي خود ما باشد.
دري نجف‌آبادي، با تاكيد بر لزوم نظارت بخش‌هاي نظارتي بر نظام بانكي كشور، اظهار داشت: رسانه‌ها و مطبوعات هم خيلي مي‌توانند كمك كنند؛ انتقاد سازنده و حكيمانه در اين رابطه موجب جلب اعتماد بيشتر براي سرمايه‌گذاري مي‌شود. در حقيقت يك نوع مبارزه‌ي هوشمندانه و دلسوزانه در برابر بعضي از خلل‌ها، ضعف‌ها، سوءتدبيرها، فسادها موجب امنيت سرمايه‌گذاري مي‌شود و فضا براي سرمايه‌گذاري بيشتر فراهم و امنيت سرمايه‌گذاري در كشور تقويت مي‌شود و ريسك سرمايه‌گذار كاهش پيدا مي‌كند.
وي با بيان اين كه سلامت نظام اقتصادي كشور يكي از اهداف بسيار متعالي همه‌ي ماست، گفت: ما ازدكتر شيباني خواهش كرديم در هيات عالي انتظامي بانك‌ها كه دارد تشكيل مي‌شود، نظارت كنند و با متخلفان با قاطعيت برخورد كنند و اجازه ندهيم اين موسسات اعتباري كه درست مي‌شوند مثل صندوق‌هاي قرض‌الحسنه تكرار شود.
دادستان كل كشور، اصلاح امور بانكي را به شرط آنكه مديران بانك‌ها و... احساس مسووليت كنند، قابل تحقق خواند و عنوان كرد كه در اين مسير هر آنچه بتواند انجام خواهد داد.
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home