Saturday, January 07, 2006

زن و فرزند دركشور روي گسل اعتياد هستند 1ميليون


زن و فرزند دركشور روي گسل اعتياد هستند درگفت‌وگوبا ايسنااعلام شد: مرگ بيش از‌٢١هزارمعتاد طي‌٥/١١سال وخروج روزانه يكهزارنيروي مولد ازچرخه اقتصاد درسال‌٨٣
سرويس: آسيب‌هاي اجتماعي 1384/10/17 01-07-2006 11:22:03 8410-09431: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: آسيب‌هاي اجتماعي
مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: طي 5/11 سال گذشته 21 هزار و 670 معتاد به علت سوء مصرف مواد مخدر در كشور فوت كردند.
حميد صرامي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا ميانگين مرگ و مير سالانه معتادان طي سالهاي 73 تا مهر 84 را 1884 نفر خواند و گفت: بر اساس آخرين آمار، روزانه 1000 نيروي مولد به علت دستگيريهاي مرتبط با مواد مخدر در سال 83 از چرخه اقتصادي خارج شده و به آن لطمه زده‌اند كه اين تحليل نيروهاي انساني مولد، افزايش بيكاري و ... را به دنبال داشته است.
وي با اشاره به اختلالات اقتصادي مواد مخدر در كشور گفت: اقتصاد زيرزميني مواد مخدر، درگير شدن سرمايه‌هاي داخلي كشور با معاملات غير قانوني اعم از خريد، فروش يا قاچاق مواد مخدر و هزينه مستقيم معتادان وابسته و تفنني از جمله اين اختلالات به شمار مي‌رود.
صرامي با اشاره به اين كه 70 درصد مجرمان مواد مخدر ورودي به زندانها متاهل هستند، اظهار كرد: حدود 10 ميليون نفر از همسران و فرزندان اين عده در سطح كشور روي گسل اعتياد قرار دارند.
وي گفت: هم اكنون به طور ميانگين 45 درصد موجودي زندانهاي كشور را زندانيان مواد مخدر به خود اختصاص داده‌اند.
مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر با اظهار تاسف نسبت به كاهش 5/27 درصدي بودجه فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر تاكيد كرد: اگر در سال دوم برنامه چهارم توسعه نيز همين اتفاق براي بودجه پيشگيري روي دهد ضربه جدي به پيكره افراد سالم جامعه وارد شده و خسارات اقتصادي مواد مخدر بيشتر مي‌شود.
به گفته وي سرانه روزانه بودجه كمكي ستاد به دستگاههاي فرهنگي 11 ريال است كه با اين ميزان اقدامات پيشگيرانه فلج خواهد شد، لذا اگر توجه عميقي به اين مهم نداشته باشيم، لطمه جدي خواهيم ديد.
صرامي با اشاره به اين كه ايران در دوره گذار قرار گرفته است، با تاكيد بر انجام مطالعات آينده شناسي در كشور براي آماده سازي نسل جديد گفت: نبود اين مطالعات كشور را با دو اتفاق «آينده اعتياد در كشور چه خواهد بود؟ » و «اعتياد آينده در كشور چيست؟» روبه‌رو خواهد كرد؟
وي معتقد است «آژير فرهنگي» در كشور بايد به صدا در بيايد؛ چرا كه مواد مخدر در كنار فقر و بيكاري تهديد سوم محسوب مي‌شود.
مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر تاكيد كرد: با نگاه جامع، همدلي و همگرايي كه در كميته فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر در بين دستگاههاي فرهنگي ايجاد شده است، موضوع اقدامات پيشگيرانه رونق خواهد يافت، البته در اين خصوص همكاري مجلس شوراي اسلامي جهت توجه به اختصاص بودجه از اهميت خاصي برخوردار است.
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home