Monday, February 20, 2006

حکم اعدام برای دو متهم انفجارهای اهواز صادر شد


حکم اعدام برای دو متهم انفجارهای اهواز صادر شد

به گفته مقامات قضائی ايران، پرونده افرادی که در ارتباط با بمبگذاری چهارم بهمن اهواز بازداشت شده اند همچنان در دست رسيدگی است
دادستان کل ايران اعلام کرده که حکم اعدام دو نفر از متهمان انفجارهای اهواز که از آنها به عنوان "عوامل اصلی" نام برده شد، صادر شده است.
قربانعلی دری نجف آبادی گفت که حکم مجازات پنج نفر ديگر از متهمان اين بمبگذاری ها مراحل نهايی خود را طی می کند.
پيشتر جمال کريمی راد، وزير دادگستری و سخنگوی قوه قضائيه ايران اعلام کرده بود که اين هفت نفر از سوی دادگاه در رسيدگی اوليه، مجرم شناخته شده اند و اتهام آنها، محاربه (مبارزه مسلحانه با حکومت اسلامی)، افساد فی ‌الارض (فساد و فتنه افکنی روی زمين)، قتل و ايجاد تشکلهای غيرقانونی است.
مجازات محاربه و افساد فی الارض در قوانين ايران، مرگ است و روزنامه ايران، ارگان خبرگزاری جمهوری اسلامی مجازات صادره برای اين متهمان را اعدام اعلام کرده بود.
آقای دری نجف آبادی همچنين درباره نا آرامی اخير قم که بر سر بستن حسينيه دراويش نعمت اللهی گنابادی پديد آمده بود، گفت که حدود يکصد نفر در اين ارتباط بازداشت شده اند و موضوع تجمع و اعتراض اين دراويش، "در دست رسيدگی" است.
پيشتر استاندار قم شمار بازداشت شدگان را يکهزار نفر اعلام کرده بود.
انفجارهای پياپی
شهر اهواز که از بهار گذشته درگير نا آراميهای قومی شده، طی ماههای گذشته سه بار شاهد بمبگذاريهايی بوده که دست کم نوزده کشته برجای گذاشته و چند بار نيز مسئولان اين شهر از کشف و خنثی سازی بمب در نقاط مختلف آن خبر داده اند.
تازه ترين انفجارهای مرگبار در اين شهر 24 ژانويه گذشته (چهارم بهمن) در بانک سامان و ساختمان فنی اداره کل منابع طبيعی رخ داد که طی آنها شش نفر جان باختند اما آن گونه که وزير دادگستری ايران گفته، هفت نفری که برای آنها حکم صادر شده در ارتباط با بمبگذاريهايی در شهر اهواز بوده است که پانزدهم اکتبر (23 مهر) گذشته رخ داد و دست کم چهار کشته برجای گذاشت.
به گفته وزيردادگستری ايران، در مجموع 45 نفر در ارتباط با بمبگذاريهای اهواز بازداشت شده و تحت محاکمه قرار دارند.
هنوز هيچ فرد يا گروهی مسئوليت بمبگذاريهای اهواز را نپذيرفته اما مسئولان ايرانی اين حملات را به عاملانی در آن سوی مرزهای کشورشان نسبت داده و دولت بريتانيا را به حمايت از اين بمبگذاران متهم کرده اند.
دولت بريتانيا چنين اتهامی را رد کرده است.
اهواز که بخش بزرگی از جمعيت بومی آن و شهرستانهای اطرافش را اعراب ايرانی تشکيل می دهند در بهار گذشته صحنه نا آراميهای قومی خشونتباری شد که در نتيجه آنها دست کم پنج نفر در درگيری با نيروی انتظامی کشته و شمار زيادی مجروح يا دستگير شدند.
در پی اين نا آراميها اين شهر چند بار شاهد بمبگذاری شد و خطوط لوله نفت اطراف آن دستخوش انفجارهايی گرديد که مسئولان ايرانی آنها را خرابکاری اعلام کردند.
مسئولان ايرانی می گويند افرادی که در ارتباط با اين بمبگذاريها بازداشت شده اند اعتراف کرده اند که در مناطق تحت کنترل ارتش بريتانيا در جنوب عراق تحت آموزش نظامی قرار گرفته اند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home